Klus skrev:Förstår inte på vilket sätt den är bra i kombination med imotekh. Ska man ta bort natten man betalat 225pts för att ha med?
Du tar bort Night Fighting din tur. Motståndarens tur så är det mörkt igen.
Man tar bort nightfighting i sin tur så man tappar förmågan att slänga d6 str8 skott i hela motståndarens arme?
Sen dit lip till brorsa, häromdan när vi spelade sa du att jag borde ta bort pulsen ur listan för mer scarabs iochmed att man bara behövde en lampa i listan för att ta bort den.
Och som sagt, ta bort sakerna som autoknullar bak mina stealers en runda så kan vi överlägga att ta bort det här med.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
Klus skrev:Sen dit lip till brorsa, häromdan när vi spelade sa du att jag borde ta bort pulsen ur listan för mer scarabs iochmed att man bara behövde en lampa i listan för att ta bort den.
Och som sagt, ta bort sakerna som autoknullar bak mina stealers en runda så kan vi överlägga att ta bort det här med.
Jag antar att jag ljög eller var full för det är inte vad jag tycker idag. Och blanda inte in Stealers och skit i den här diskussionen.
-20 känns verkligen rimligt med tanke på att IG osv i regel lägger 60 komp på att få in sitt long-range AT (vendettor, manticoror etc)
Klus skrev:Man tar bort nightfighting i sin tur så man tappar förmågan att slänga d6 str8 skott i hela motståndarens arme?
Ah. Jag hade läst lite för snabbt när blixtarna slog ner och hade fått för mig att det fortfarande skulle hända. My bad.
Att pulsen's mörker inte genererade blixtar hade jag dock läst.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Om de betalar -60 i komp för en hel armés skytte i sex turer bör kanske inte ett item som försvårar, inte förhindrar, en av dessa turer kompa 1/3 av detta. Kanske -5 för den första och sedan eskalerande med ytterligare -5 för varje därefter (dvs -10 för #2, -15 för #3, osv).
Jag tycker inte folk är rimliga när dom skriker efter att få kompa bort solar pulse.. För dom armér som drabbas hårdast att den en runda ha faktiskt billiga medel för att ta bort den. Lampor eller night vision. Och så många poäng kostar det inte att börja sätta dit på sina razor/rhino spam eller sina ig fordon. Så skärp er och tänk efter lite..
Lillen skrev:Jag tycker inte folk är rimliga när dom skriker efter att få kompa bort solar pulse.. För dom armér som drabbas hårdast att den en runda ha faktiskt billiga medel för att ta bort den. Lampor eller night vision. Och så många poäng kostar det inte att börja sätta dit på sina razor/rhino spam eller sina ig fordon. Så skärp er och tänk efter lite..
men är det verkligen några fler än space marines och imperial guards som har chansen att skaffa searchlights/acute senses? kan ens chaos ha dem? obbar borde väl inte kunna det. eldar kan inte, dark eldar kan jag tänka mig också får problem även om de kanske inte har större problem med necrons i stort? kan tau ta searchlights eller liknande? ork lootas/skytte i allmänhet och andra necrons?
kompen ska reflektera hur bra en sak är rent allmänt, inte hur bra den är mot space marines.
Space Marines, Imperial Guard, Sisters, Grey Knights och Chaos har searchlights (Space Wolves har även night vision), Dark Eldar har night vision.
Eldar, Deamons och Orks är oftast inte lika beroende av att kunna skjuta varje runda (Eldar är väl de som drabbas hårdast, men de kan ganska lätt gömma sig rundan de ändå inte får skjuta)
Tyraniders enda vettiga skytte ignorerar LoS.
Har inte läst Necrons codex än (om någon vill viska var man kan hitta den i mitt öra uppskattas detta), så jag kan inte avgöra hur hårt de drabbas av night fight.
Självklart ska solar pulse ha mycket minus, men jag tror folk är lite väl rädda för den. Utan re-roll så är snitt range 21" (och det räcker ju numera att en gubbe i enheten ser målet för att alla i enheten ska få skjuta), inte så illa enligt mig.
Tau har ju blacksun filters också.
nidsen och andra närstrids listor skiter väl halvt i nightfight överhuvudtaget. Det enda som solar pulse är "riktigt" bra mot är pure longrangeskyttelistor. GK har 24" på det mesta så inte förödande mot dem heller.
Står kvar vid att solar pulse inte är bättre mot den delen av listor som är longrangeskytte-baserade än vad chooser/skallar/RoW och liknande är mot de listor som är koncentrerade runt en annan typ av build. Infiltrate/deep strike/psychic tests.
Och om man ska jämföra mot de listor som spelas mest så är det mest varianter av space marines som spelas. Ska man istället jämföra mot allt som kan tänkas att spelas borde alla de saker jag tidigare nämnde kompas bort lika hårt.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
Jag tycker inte man kan kompa bort saker för att de är bra mot vissa builds. Solar pulse är inte alls bruten och kommer inte alls behöva en massa komp pisk.
Jag menar om vi ska kompa bort den för att den funkar bra mot vissa listor. Så kan vi kompa bort strike squads och intercepters i GK boken för de auto vinner mot demons med deras warp quake. Sen samma gäller alla de exempel som Klus ger.
-10 Känns rimligt.
Dags att börja köpa lampor killar och tjejer! Eller ha nån bra CC unit som kan spring i mörkret och klubba ner alla de stackars necrons i närstid istället.