LBK-mallen
- theWatchman
Re: LBK-mallen
Du har egentligen inte fel Pelle, men som diskuterats tidigare vill vi inte ha en mall med fler entries.
Om vi ser att mallen funkar dåligt och att folk är för en liten utvidgning så är det väl inte omöjligt att vi kommer diskutera den möjligheten i framtiden.... nån gång...
Om vi ser att mallen funkar dåligt och att folk är för en liten utvidgning så är det väl inte omöjligt att vi kommer diskutera den möjligheten i framtiden.... nån gång...
Att öka från 3 till 4 eller 5 minus ökar ju flexibiliteten i mallen men gör ju 'felsökning' svårare.
Det är ju det som är problemet med nuvarande RT-mall. Att den spänner över ALLT och ALLT ska vara lika mot varandra liksom. Och då blir det ju svårt att få allt rätt.
Finns ju för och nackdelar med båda. 5 minus totalt ger 5 poster att specificera saker på men 5 saker som ska ställas mot 5 andra saker i X antal arméer.
Det är ju det som är problemet med nuvarande RT-mall. Att den spänner över ALLT och ALLT ska vara lika mot varandra liksom. Och då blir det ju svårt att få allt rätt.
Finns ju för och nackdelar med båda. 5 minus totalt ger 5 poster att specificera saker på men 5 saker som ska ställas mot 5 andra saker i X antal arméer.
- black templars @ time of ending -
Jag tycker att det skulle vara okej med fler minusposter. Vad folk inte tycks inse, varken med LBK- eller RT-mallen, är att det är arméer som kompas och inte enskilda enheter. Argumentationen skall inte gå "Varför får Abbadon mer minus än Psyfleman Dreadnoughts" utan "Varför kan GK spela med 3 Dreadknights och 3 Dreadnoughts när Chaos bara får Abbadon och Lash". Om man då begränsar sig till att bara ha tre minusposter så kommer de antingen att bli väldigt komplexa i sig själva (typ minus för Lash+Abbadon+Land Raider+Obbar) eller så kommer man att missa något. Snyggare då enligt mig att utöka antalet minuspsoter. Så länge man inte lägger in plus eller väljer att kompa enheter istället för builds så kommer det fortfarande att vara en restriktionsmall och inte en kompmall.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- theWatchman
Nu finns ny LBK-mallen v2 uppe.
Denna kommer gälla till touren nu till helgen. Om behov finns kommer en mindre uppdatering i god tid innan DEFCON.
Denna kommer gälla till touren nu till helgen. Om behov finns kommer en mindre uppdatering i god tid innan DEFCON.
Tjusigt, men jag tycker personligen att GK också borde sättas till -1 för 6 bilar istället för 7.
- theWatchman
Det har varit uppe för diskussion. Argumentet just nu har varit att GK inte är lika beroende av bilar för att bygga så starka build som tex. BA så därför har vi val den siffran. Men det är en av ett fåtal saker vi inte är helt säkra på fortfarande och kan möjligen komma att ändras till defcon.Seregon skrev:Tjusigt, men jag tycker personligen att GK också borde sättas till -1 för 6 bilar istället för 7.
Jag trodde argumentet för BA var att deras bilar var fast, och därför tyckte jag att i princip vara immun mot shaken/stunned var värt ungefär detsamma.theWatchman skrev:Det har varit uppe för diskussion. Argumentet just nu har varit att GK inte är lika beroende av bilar för att bygga så starka build som tex. BA så därför har vi val den siffran. Men det är en av ett fåtal saker vi inte är helt säkra på fortfarande och kan möjligen komma att ändras till defcon.Seregon skrev:Tjusigt, men jag tycker personligen att GK också borde sättas till -1 för 6 bilar istället för 7.
Men om nu SW och Orks har 4 stycken minus kanske det kan vara värt att lägga till ett minus för termos-spam för GK eller vad det nu är som folk tar istället? De kraftigaste codexarna lär väl nämligen ha fler minus än de mer balanserade?
- speedfreek
Ja tack!Seregon skrev:De kraftigaste codexarna lär väl nämligen ha fler minus än de mer balanserade?
Är inte 1 för solarpulse lite att ta i?
Solarpulse tillsammans med ??? kan ju vara värt 1, men solarpulse i sig?
Att den är nästan autoinclude med sina 20-55p gör den ju inte tokbruten i sig om man inte kan utnyttja det.
Att den är nästan autoinclude med sina 20-55p gör den ju inte tokbruten i sig om man inte kan utnyttja det.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Nästan alla andra kombo-minus är borttagna. LBK-mallen bygger på att man utnytjar sina minus väl om man tar dom.Malleus skrev:Är inte 1 för solarpulse lite att ta i?
Tex så är abbadon inte speciellt bra utan raider och/eller lash men han ger minus hur som.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015