Claras DE

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
daskad

Re: Claras DE

Inlägg av daskad »

Fast det är ju inte riktigt sant. Går ju göra hårda Chaos listor som inte innehåller lash obbar och/eller Abbadon.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Ja, men Lash och obbar är det bästa du kan göra med Chaos codexet, det är bara att kolla på ETC listorna. Back on-topic, nu.

Clara

Inlägg av Clara »

Halvar skrev: jag tror mycket av ens tänk bakom "kul att spela, kul att möta" ligger i vad vi spelade innan vi började med den här hobbyn och hur det lokala spelandet såg ut samt hur man ser på hobby-delen.
Håller med. Jag ser på 40k som 1/3 pyssel, 1/3 socialt och 1/3 spel. Att bara fokusera på en del går ju, men det är inte hela hobbyn i mina ögon. Sedan behöver man inte vara "duktig" på att måla eller konvertera, så länge man gör det med lite kärlek. Fast där är jag nog en hycklare, för jag tycker att det är dötrist att konvertera vilket gör att jag inte gör det.
n00bn skrev: Man kan bara koppla in samvetet i listbygget om man har ett. Jag kan lätt förlora samvetet under tiden jag spelar. Ibland är det så att vinna är det enda som gäller utan substitut. Folk måste fatta att jag är bra på att spela. När man vinner och man ser på motståndaren och de andra att "han är ändå bra alltså" så är det en sjukt skön känsla. Är jag känslomässigt utvecklingstörd som måste hävda mig i ett spel för tonåringar? Blev jag mobbad som liten och försöker bli accepterad? Kanske, men ranking, ETC, svenska40ktouren osv. tyder på att jag inte är ensam.

Freud skulle verkligen ha fått något att bita i om han hade tagit sig an alla 18+ som leker med plastgubbar. 18+ och utan samvete känns dock inte så troligt. Frågan är dock om man lyssnar på sitt samvete och genom det tar sitt ansvar för att vi tillsammans ska ha det bra. Jag tycker inte att det är en okej förklaring att säga att man får en kick av att vinna. För man kan väl vara en bra spelare och vinna men ändå ha en rolig armé? En armé som är lite varierad och som man som motståndare känner ett intresse inför, eller?
n00bn skrev: Mitt problem är om jag möter någon som är snäll och låter mig göra borderline otillåtna grejer och man efter matchen fattar att man bara vann på vilja, tur och inte skills. Då tänker man var det värt det? Var det värt att sänka den andres spelupplevelse så mycket för dom där extra tre poängen eller låtit den andre få spelat sitt spel och kanske fått en draw. Är det inte bättre då för alla inblandade att jag säljar alla mina gubbar och spelade temade khorne daemons all day everyday.
Nej, det är inte bättre. Motståndare kan fortfarande låta dig göra (borderline? - förstår inte riktigt vad det har med saken att göra ) otillåtna grejer och du kan köra över honom/henne. Jag tycker inte att det är värt att sänka den andres spelupplevelse. Att förlora mot någon som gjort det på ett "tillåtet" sätt känns betydligt mycket bättre än mot någon fått igenom sina otillåtna och fula knep genom envishet. Spela ditt bästa, men var trevlig.

(Jag hoppas att jag inte misstolkar dig eller så, blev lite virrig när jag skrev)
Tadaotoko skrev: När vi väl kom på hur man byggde listor kom problem nummer två. Hur gör man en lista som är rolig att spela med och möta? Det enkla svaret är jo man gör listorna lika hårda. Det är enda sättet att fixa det på. Nu blevdet så att vi aldrig lyckades utan först gjorde jag en lista som var för hård och för att kontra det gjorde Skullis en lista som var för hård och så fortsatte vi tills vi kom fram till slutstattsen att det enda sättet att få likvärdig listor är att båda gör de hårdaste listorna man kan tänka sig för det är den lättaste nivån att hamna på. Skulle vara roligt om man kunde ta RT-Mallen och sägga att man ska spela kom 50 och sedan funkar det men nu gör det inte det. Därför är jag av den uppfattningen att genom att göra listor som är hårda vet jag att jag ligger på en nivå där jag kan möta allt motstånd utan att känna mig överkörd och förväntar mig att motståndaren ska ha gjort samma sak då det är den enklaste nivån att bygga gemna listor på.
Håller med Silvertejps kommentar till det här. Sedan så säger du (Tadaotoko)att du förväntar dig att motståndaren gör som du, bygger sina hårdaste listor. Ni har säkert kul när ni tävlar om hårdaste listan och båda gör det på lika villkor. Men alla vill inte det. Om jag får välja mellan att måla upp och spela tre till venoms, eller göra en stor tuff enhet med beastmasters, så vet jag ju vad jag väljer. Vi skiljer oss helt enkelt åt på den punkten. Jag vill kunna utnyttja alla enheter i alla codexar, och jag vill även möta det. Om jag har tolkat dig rätt så vill du göra den bästa listan och möta den bästa listan. För mig framstår det som odynamiskt och tråkigt, tyvärr. Så när dessa två olika synsätt möts så kommer det bli fel. Jag kommer att spela med de enheter som jag ville måla, tyckte var roliga och kanske någon enhet som faktiskt är bra. Din lista kommer att vara bättre och vi kommer båda tycka att den andra inte gör på rätt sätt.

Sedan så tycker jag att det är lite lustigt att alla är så förbannat rädda för att förlora. Är inte själva matchen det viktiga och inte resultatet?
Röde skrev:Jag hoppas att få se lite udda och kul enheter ta form i denna eminenta målartråd.
Tack, och det hoppas jag också. Scourgeslådan ska byggas ihop efter Defcon.

Det är ju faktiskt en målartråd så en liten wip-bild på 1 av 3 beastmasters, det är medvetet suddigt för att öka spänningen.. kan vi ju säga
IMG_0469.JPG
IMG_0469.JPG (80.54 KiB) Visad 1997 gånger

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Vill bara säga att utmaningen är ju halva grejen! Jag kör chaos utan vare sig SC eller lash, ibland med dakka preds och ALDRIG med plague marines. Funkar bra för mina Alpha Legionnaires ändå...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Rantrantrant... (men jag håller med)

Lovande beastmaster!
Kommer kedjan med ankaret att vara vit?

Clara

Inlägg av Clara »

Kedjan blir som huden, lite blåare kanske. Själva ankaret blir vitt/grått.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Intressant diskussion, men visar det inte ganska tydligt att vi har ett problem med olika inställningar till turneringsspel (jag förutsätter att det är turneringsklimat vi diskuterar här)?

Jag tror jag förstår precis vad du menar Clara, men har inte samma inställning som du. Jag älskar att räkna på listor, hitta på nya strategier, lära mig taktiska knep, försöka luska ut metat och planera strategier mot förväntat motstånd. Däremot läsar jag sällan mer i kodexar än de meningarna som har siffror i sig. Jag har ingen koll på vad som är fluffigt, och har ofta svårt att begripit mig på varför vissa saker anses "coola" och andra "trista".

Däremot är vi (precis som de flesta av oss) förmodligen lika intresserade av att det skall vara kul vid spelbordet (ja, för båda spelarna då alltså...).

Därför skulle jag tycka att det vore skittrist om vi möts och du tycker att jag är en skitstövel på grund av nåt i min armélista.

Vad tycker du att jag ska göra för att det inte ska bli så? Ska jag först sitta och göra det jag gillar bäst (pilla och knåpa ihop en armélista som uppfyller mina önskemål) -och sedan skicka den till en kännare av "cool-trist"-skalan, och sedan på dennas inrådan göra om min armé så att den kanske inte längre fungerar som jag vill?

Om jag ska vara ärlig, så tycker jag att det är dumt att förvänta sig att ens motståndare på turneringar inte skall ha gjort allt denne kan för att vinna. Jag säger inte att alla är vinnarskallar, men att det mer eller mindre gäller majoriteten av deltagarna, -och att gå och irritera sig på att det är så måste vara jättejobbigt.

För en massa år sedan var det en liknande diskussion på Ylvas forum. Då var det faktiskt jag som lade fram en idé om att man borde kunna anmäla sig till GothCon som "utom tävlan". Det skulle innebära att de som spelar utom tävlan bara möter varandra och att resultatet inte sparas. Jag vet inte om det skulle kunna vara ett lockande alternativ, men kanske skulle det bli en kul grej för de som mer vill spela för spelandets skull och inte för prestationen.

PS. Jag hoppas att detta inägg inte tolkas som att jag tycker att min inställing är bättre än din, för det är inte meningen. DS.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tror inte problemt egentligen ligger i om man vill vinna eller inte (nästan alla siktar ju på att göra så gott dom kan). Problemet kommer snarare i hur man försöker vinna när man gör sin lista. En stark lista måste inte vara en tråkig CP-lista, det går att bygga många starka listor som inte har mer än 2-3 av samma troop och inte mer än 2 av något annat. Dessa listor är mycket roligare att möta än någon med 6st identiska troops och annan copy paste. Dock är dom oftast mer svårspelade och kräver mer av spelaren vilket gör att CP-listor är stabilare (man behöver inte kombinera en troop-transport med något annat, det enda valet man har är om man ska åka till objectivet med 1, 2 eller 3+ stycken).

Det hela bottnar nog i att variation är roligt och det får man inte med CopyPaste-listor. Därför älskar jag gothcon :wub:, dit kan man komma med sin varierade roliga lista (som är varierad att spela med men också att bygga/måla), få en rättvis komp +/-2 och sen spela 5 matcher mot listor som man inte mött förr (man har mött arméerna förr, men listorna är sällen CP från internet).

Problemet är väl att CP-listor oftast hittar sig en felprisad enhet och spammar den. För att man själv då ska ha en chans känns det som att man tvingas åt det hållet själv. Jag kommer tex inte spela mina Paladins på Defcon. Dock blir det nog Ultra Marines istället för GK vilket i sig är en frisk fläkt ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Gibber
Kontakt:

Inlägg av Gibber »

Röde skrev:
n00bn skrev:Är det inte bättre då för alla inblandade att jag säljar alla mina gubbar och spelade temade khorne daemons all day everyday.
Varför inte? De är rätt bra faktiskt och dessutom är det ett riktigt tufft tema.

Jag håller fullt ut på Claras resonemang. Har förfäktat detsamma sen jag började spela 40K för tio år sedan. Jag tycker att listor på turneringar likriktas mer och mer. Att kompen skulle främja variation är trams. "Folk" tenderar att spela powerbuilds som diskuteras/räknas fram på nätet och listor som klurats på, med en kopp te, i soffan hemma blir färre och färre. Jag hoppas att få se lite udda och kul enheter ta form i denna eminenta målartråd.

Heja Clara!

+1 på detta! Det vettigaste jag läst på hela morgonen :)
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

Clara

Inlägg av Clara »

Gonka Koff skrev:Därför skulle jag tycka att det vore skittrist om vi möts och du tycker att jag är en skitstövel på grund av nåt i min armélista.

Vad tycker du att jag ska göra för att det inte ska bli så? Ska jag först sitta och göra det jag gillar bäst (pilla och knåpa ihop en armélista som uppfyller mina önskemål) -och sedan skicka den till en kännare av "cool-trist"-skalan, och sedan på dennas inrådan göra om min armé så att den kanske inte längre fungerar som jag vill?

Om jag ska vara ärlig, så tycker jag att det är dumt att förvänta sig att ens motståndare på turneringar inte skall ha gjort allt denne kan för att vinna. Jag säger inte att alla är vinnarskallar, men att det mer eller mindre gäller majoriteten av deltagarna, -och att gå och irritera sig på att det är så måste vara jättejobbigt.

För en massa år sedan var det en liknande diskussion på Ylvas forum. Då var det faktiskt jag som lade fram en idé om att man borde kunna anmäla sig till GothCon som "utom tävlan". Det skulle innebära att de som spelar utom tävlan bara möter varandra och att resultatet inte sparas. Jag vet inte om det skulle kunna vara ett lockande alternativ, men kanske skulle det bli en kul grej för de som mer vill spela för spelandets skull och inte för prestationen.
Ja, jag menar turneringsspel.

Skitstövel kanske var lite att ta i. Vi kan säkert ha det supertrevligt och så, men innan matchen är jag kanske inte lika förväntansfull inför en copy-paste lista som en annan lista med lite variation. När de bra listorna går över till copy-paste så tycker jag att det blir tråkigare helt enkelt.

Det är supersvårt att lösa det hela. Väl på turneringar så är det oftare spelaren bakom, och inte armélistan, som avgör om det blir en bra spelupplevelse. Angående om du ska "coola" till din armé: kanske, men då kanske jag ska ta och göra lite mer stabila, ovarierade och bättre listor också, så kan vi mötas halvvägs. Jag tror dock inte att någon av oss vill ändra på sig, utan vi tycker att det egna sätter är det roligaste.

Det här med att vinna. Visst ska man göra sitt bästa. Men om det görs genom fult spel så känns det inte så kul. Nu är det inte så ofta det händer, men ibland är det rent tjat som leder till att en charge görs, och inte att det faktiskt är sex tum. Att vara trevlig kan glömmas bort, och jag tycker att det ibland görs redan i listbygget. Folk är ibland så rädda för att inte vinna att de vill vinna till varje pris.

Det kanske låter som att jag går runt och irriterar mig inför alla turneringar. Det är inte så jag menar. Jag har väldigt trevligt på turneringar och har oftast väldigt kul matcher. Jag har inte någon vidare vinnarskalle, men jag gillar när det går bra (och vill vara med i vanliga turneringen). Vinnarskalle är för mig när man blir för enkelspårig och bara ser målet. Vi kanske lägger in olika saker i ordet.

DHettNeck skrev:Jag tror inte problemt egentligen ligger i om man vill vinna eller inte (nästan alla siktar ju på att göra så gott dom kan). Problemet kommer snarare i hur man försöker vinna när man gör sin lista. En stark lista måste inte vara en tråkig CP-lista, det går att bygga många starka listor som inte har mer än 2-3 av samma troop och inte mer än 2 av något annat. Dessa listor är mycket roligare att möta än någon med 6st identiska troops och annan copy paste. Dock är dom oftast mer svårspelade och kräver mer av spelaren vilket gör att CP-listor är stabilare (man behöver inte kombinera en troop-transport med något annat, det enda valet man har är om man ska åka till objectivet med 1, 2 eller 3+ stycken).
Precis.

Har lite frågor angående målning:
1. Någon som har en eller flera spirit stones över? Jag tappade en på SSK och det vore kul att kunna ersätta den, bitz, peng och kärlek finns. Mina eldarer ligger och marinerar sig i damm för tillfället, men någongång ska väl de få se spel igen.
2. Blåa khymeras? Blått är min hudfärg + metallfärg, så rent logiskt så passar det inte då khymeras bara har nakna muskler. Men valet står mellan det eller grönt, och då känns grönt lite fel i min armé, eller? förslag mottages. De kommer att målas efter beastmasters.
3. De här scourgesvingarna är ju förjävliga. Hur tänkte de när man fick olika sorter i lådan? Nåväl, jag skulle vilja byta till mig fjädervingarna, förslagsvis i utbyte mot lädervingarna.

Skriv svar