Instant mold
-
Claimh_Solais
Re: Instant mold
ser inte ut att bli så där super bra , alltså varför inte bara använda vanligt GS?
För att bygga en meltagun i scratch från GS kräver ett antal års träning med GS kanske?
Jag har fortsatt göra detaljer sedan jag gjorde min post, och kan meddela att bit nummer 8 är bra mycket snyggare än bit nr 1 och 2.
Då använder jag fortfarande samma mould, har inte gjort om den utan bara fått mer erfarenhet hur jag ska göra för att fylla ut den på ett bra sätt.
Som med allt annat: Träning ger erfarenhet.
Känns bara som tröskeln för att lära sig instamold kontra skulptera i greenstuff har en skillnad på sisådär 400 nerlagda timmar
Jag har fortsatt göra detaljer sedan jag gjorde min post, och kan meddela att bit nummer 8 är bra mycket snyggare än bit nr 1 och 2.
Då använder jag fortfarande samma mould, har inte gjort om den utan bara fått mer erfarenhet hur jag ska göra för att fylla ut den på ett bra sätt.
Som med allt annat: Träning ger erfarenhet.
Känns bara som tröskeln för att lära sig instamold kontra skulptera i greenstuff har en skillnad på sisådär 400 nerlagda timmar
Det kan jag verkligen relatera till. Problemet jag har är att vapnet fotfarande blir strax under 1mm för tjockt så pipan är inte en fin liten cylinder utan har en oval form (sätt framifrån. Heter det bas på en cylinder?) i stället för en cirkel from.Truant skrev:Känns bara som tröskeln för att lära sig instamold kontra skulptera i greenstuff har en skillnad på sisådär 400 nerlagda timmar
-
Claimh_Solais
Vem sa att man ska skulptera en ny ?Truant skrev:För att bygga en meltagun i scratch från GS kräver ett antal års träning med GS kanske?
kan ju lika gärna göra en mold av green stuff och sen avnända green stuff för att kopiera
har gjort så själv men resultatet är väl sådär funkar bra på seals dok
Har du gjort en dubbelform? (delad på mitten).Bahoola skrev:
Det kan jag verkligen relatera till. Problemet jag har är att vapnet fotfarande blir strax under 1mm för tjockt så pipan är inte en fin liten cylinder utan har en oval form (sätt framifrån. Heter det bas på en cylinder?) i stället för en cirkel from.
Jag har i mina experiment upptäckt att det går alldeles utmärkt att göra formen "runt" detaljer. så jag skulle faktiskt testa att gör den i ett stycke.
Det du kan göra då är att höja upp meltagunnen lite (bara någon millimeter) och sedan lägga ett rakt snitt på baksidan för att öppna formen.
Sedan lägga tryck på den sidan du ha "snittat" när du fyller formen.
Då borde det gå bättre att få till pipan (lägg förslagsvis snittet på undersidan av vapnet)
Går det att förstå vad jag menar?
EDIT: Extra tilägg - så rekommenderar jag bitsaffärer för just meltaguns/plasmaguns. Höll själv utkik på bitsaffärer i kanske 3 veckor, har idag med mina command groups boxar kanske 11 meltaguns och 9 plasmaguns, det räcker ju en bit för en 1750pts armé.
Jo jag hajar vad du menar. Men det är inte formen det är fel på utan han som använder den 
Efter som varm instant mold inte fastnar på kalt instant mold är det lätt att göra en två delad from. Jag gör så här när jag gör en ny två delad from.
1) Bygger en press i Lego med lagom stor lek
2) Måttar ut hur mycket instant mold jag behöver och värmer på hälften
3) Trycker ner molden i pressen, pressar till så den blir jämn
4) Trycker varsamt ner, i detta fallet, en combi-melta
5) Värmer på resten ut av molden
6) Innan jag trycker ner nästa del i formen så drar jag molden och lägger ett tunt skinn ut av instant mold över detaljer som kan vara svåra att få med. Masserar in molden i håligheter och trycker ner resten. Allt inom 1-2 minuter så skinnet inte hinner stelna så pass att de inte fastnar i de resterande moldet som ska ner i pressen. Om skinnet hinner stelna så får man ta ur vapent ur underdelen och lägga vapnet med skinnet på i varmvatten och massera in det. Och när det är kletigt och fint så läggar man det med resterande (också uppvärmt) mold i pressen.
7) Trycker till som fan, och låter allt stelna.
8) Tar ut formen ur pressen och tar bort den undre delen som jag värmer upp igen. Efter som jag bara trycket ner vapnet i den så blir inte den delen av formen lika bra som den andra.
9) När den första delen är mjuk och fin igen så går jag igenom steg 6 och 7 igen.
10) När allt är stelt så blandar jag till Green Stuff eller Loctite Epoxy Tvåkomponentslim med hållfasthet på 160 kg/cm2. Finns med snabb (5 min) eller långsam (4 tim) härdning
11) Tar små små nypor och pressar in det i detaljer, tills både övre och undre delen är fyllda.
12) Lägger ihop formarna, ner i pressen och trycker satan och låter de vila i 24h innan jag tar ut dem.
(hoppas att det blev begripligt, om inte så kolla på youtobe klippen som jag postade i denna tråden)
Formen är så bra som det någonsin kan bli. På andra saker förutom combi-meltan är det bara färgen som skiljer kopian från originalet, och det är utan överdrifter!
Så jag misstänker att när jag gör om första delen att vapnet inte ligger som det ska utan blir en lite luft ficka som gör att det blir en oval from på mynningen eller att jag har för mycket deg i formen.
Efter som varm instant mold inte fastnar på kalt instant mold är det lätt att göra en två delad from. Jag gör så här när jag gör en ny två delad from.
1) Bygger en press i Lego med lagom stor lek
2) Måttar ut hur mycket instant mold jag behöver och värmer på hälften
3) Trycker ner molden i pressen, pressar till så den blir jämn
4) Trycker varsamt ner, i detta fallet, en combi-melta
5) Värmer på resten ut av molden
6) Innan jag trycker ner nästa del i formen så drar jag molden och lägger ett tunt skinn ut av instant mold över detaljer som kan vara svåra att få med. Masserar in molden i håligheter och trycker ner resten. Allt inom 1-2 minuter så skinnet inte hinner stelna så pass att de inte fastnar i de resterande moldet som ska ner i pressen. Om skinnet hinner stelna så får man ta ur vapent ur underdelen och lägga vapnet med skinnet på i varmvatten och massera in det. Och när det är kletigt och fint så läggar man det med resterande (också uppvärmt) mold i pressen.
7) Trycker till som fan, och låter allt stelna.
8) Tar ut formen ur pressen och tar bort den undre delen som jag värmer upp igen. Efter som jag bara trycket ner vapnet i den så blir inte den delen av formen lika bra som den andra.
9) När den första delen är mjuk och fin igen så går jag igenom steg 6 och 7 igen.
10) När allt är stelt så blandar jag till Green Stuff eller Loctite Epoxy Tvåkomponentslim med hållfasthet på 160 kg/cm2. Finns med snabb (5 min) eller långsam (4 tim) härdning
11) Tar små små nypor och pressar in det i detaljer, tills både övre och undre delen är fyllda.
12) Lägger ihop formarna, ner i pressen och trycker satan och låter de vila i 24h innan jag tar ut dem.
(hoppas att det blev begripligt, om inte så kolla på youtobe klippen som jag postade i denna tråden)
Formen är så bra som det någonsin kan bli. På andra saker förutom combi-meltan är det bara färgen som skiljer kopian från originalet, och det är utan överdrifter!
Så jag misstänker att när jag gör om första delen att vapnet inte ligger som det ska utan blir en lite luft ficka som gör att det blir en oval from på mynningen eller att jag har för mycket deg i formen.
- Jimmy Johansson
Fått hem 2 paket nu. Skall bli kul att exprementera med 
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
- guildmaster
- Kontakt:
Sådär. Nu har jag också beställlt. Måste testa!
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
- guildmaster
- Kontakt:
Vet vi nån butik som säljer denne über produkt?
Och när man ändå frågar, Vart kan man köpa lego utan att behöva köpa harry potter eller transformers lego?
Och när man ändå frågar, Vart kan man köpa lego utan att behöva köpa harry potter eller transformers lego?