Lite tips angående min Tyranid armé

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Tyranider har i regel svårt att hantera bilar på avstånd. Hiveguards och Heavy Venenom cannons är till för att stunna bilar så att dina närstridsenheter kan slå sönder dem. Känns som att du har lite ont om sådana :P

Hur mycket AT-skytte som behövs beror dock väldigt mycket på vilken komp-gräns man kör.

Stealers får poison för att det ger re-roll to wound mot T4 eller lägre vilket är bättre även mot T3 än vad wounda 3+ är.

Hoppas det var till någon nytta :)

zigvard85

Re: Lite tips angående min Tyranid armé

Inlägg av zigvard85 »

Komp är inget som jag bryr mig om för tillfället men det får jag väll ta tag i senare, vet inte riktigt hur det fungerar..
Angående Toxin så har jag nog fått fel uppfattning om det då värkar det som

Halvar

Inlägg av Halvar »

angående tyranid prime vet jag inte riktigt vad rending claws gör för nytta. tror adrenal glands är bättre över lag, wounda space marines på 2+ är aldrig fel och det är ganska bra mot fordon med. men mina 86 attacker utan rending kan göra mig något vinklad (108 innan rending nummer två)

kan shrikes ha venom cannon? har aldrig kört med shrikes så är väldigt osäker.

antitank kan absolut bli ett problem, det är troligtvis tyranidernas största svaghet eftersom de inte har mer än två och ett halvt ranged alternativ och att ta ut en transport i närstrid är självmord.

angående cover saves spelar det roll ifall man går efter reglerna eller efter sweFAQ. sweFAQ går nämnligen mot reglerna och tar bort vingar från modeller som är i vägen när man kollar true line of sight. oavsett om man kör sweFAQ eller reglerna så ignorerar man vapen och vingar på alla modeller som är "actual target" när man kollar 50%, enligt regelboken för att folk inte ska bli straffade för att de har majestätiska och snygga vingar till sina modeller.

som skulliz sa har toxin sacs med rerolls att göra. iom att genestealers har rending vill man ofta få till så många rendings som möjligt för att kunna döda space marines.

hade du tänkt köra kompat? om inte skulle jag föreslå paroxysm till din hive tyrant. den förmågan är en stor del till varför hive tyrants kostar vad de kostar (borde iaf vara det.)
Ja' än't bittä'!

zigvard85

Inlägg av zigvard85 »

Håller med dig med min prime, jag satte på warriors stora claws för att jag tyckte det såg bra ut.. det var innan jag visste vad dem gjorde :) kanske får ta och byta det sen till nått annat.
Shrikes kan ha samma som vanliga warriors
Reglerna med vingarna gillar jag :) men utöver det så tvivlar jag på att mer än 50% kommer att täckas, jag får kolla upp det sen
Jag ska inte köra kompat till en början iaf, Paroxysm ser bra ut dock trode jag att Leech essence och Physic scream var bättre, vilken av dem ska jag då byta ut?

Halvar

Inlägg av Halvar »

leech essence är svag men dunkar igenom armour rätt saftigt. ingen av dem har en effekt mot fordon men om du tänkt hoppa in i närstrid med fordon kan man alltid blåsa av en psychic scream innan, men förvänta dig inte för mycket. de är ungefär likvärdiga varnadra men om du skulle köra med tyrant guards någon gång i framtiden skulle jag föreslå paroxysm + leech essence bara för wound allocation tricks (då tillsammans med regen). det är lite hugget som stucket, speciellt eftersom man bara får psyka en gång per runda och därför oftast väljer paroxysm.

magneter är billiga och funkar oerhört bra till tyranider så man inte får dilemman om att välja beväpningen efter modellen man satt ihop. t.o.m jag klarar av att modellera med dem och det vill inte säga lite.
Ja' än't bittä'!

egge

Inlägg av egge »

Halvar skrev:angående tyranid prime vet jag inte riktigt vad rending claws gör för nytta. tror adrenal glands är bättre över lag, wounda space marines på 2+ är aldrig fel och det är ganska bra mot fordon med. men mina 86 attacker utan rending kan göra mig något vinklad (108 innan rending nummer två)
Rending claws är sjukt sköna att ha. Varje sexa mot fordon blir S11... och han har fem attacker på charge.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Halvar

Inlägg av Halvar »

prime har s5 från början. med rending så blir det på en sexa en penetrering på 12, 13 eller 14. så visst, det är lite bättre mot land raiders. förvisso även mot dreadnoughts men det är kanske inte rätt 100poängs modell att försöka få in i närstrid med en dreadnought?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

Halvar skrev:det är lite hugget som stucket, speciellt eftersom man bara får psyka en gång per runda och därför oftast väljer paroxysm.
MC:s får väl psyka två gånger (förutsatt att de inte skjuter något vapen)?

Halvar

Inlägg av Halvar »

evr skrev:
Halvar skrev:det är lite hugget som stucket, speciellt eftersom man bara får psyka en gång per runda och därför oftast väljer paroxysm.
nej, de får skjuta två gånger men bara psyka en gång. alla hive tyrant psykningar är skjutningar så om de hade fått psyka två gånger hade båda dessa fått vara psykningar som de får använda.
swarmlord däremot får psyka två gånger och iom sin monstrous creature status får han använda båda dessa psykningar.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

Halvar skrev:
evr skrev:
nej, de får skjuta två gånger men bara psyka en gång.
I regelboken står det så här under psychic shooting attacks:
Using a psychic shooting attack counts as firing a ranged weapons /.../ Even if a psyker has a special rule allowing him to use more than one psychic power per turn, he can use only one psychic shooting attack (as models can fire only one ranged weapon per turn). However, if he is allowed to fire more than one ranged weapon per turn, he can replace the firing of any of the weapons he is aloowed to fire with a psychic shooting attack (but still cannot use the same power twice in a turn).
Låter för mig som att en MC som får skjuta två gånger per turn får ersätta båda gångerna med (olika) psychic shooting attacks.

Hur som helst, för att återgå till mer on-topic..

Som flera sagt, rending claws på prime är meningslöst om du har bonesword, då denna redan ignorerar armour (edit: glömde armour penetration, men fortfarande lite ovärt, imo). Paroxysm är den mest givna psychic powern för en Tyrant (speciellt okompat). Att sänka en enhets WS och BS till 1 gör de mer eller mindre harmlösa. Vad de än slår på träffar de bara på 5:or, då det mesta har WS3 eller högre. Samtidigt träffar allt ditt på 3:or. Med BS1 är deras skytte meningslöst i nästkommande runda.

Om du känner att du behöver lite tankbusting kan du alltid plocka ett par Zoanthropes i en spore och deepa in framför det du nu vill demolera. S10 AP1 Lance får en Land Raider att kännas som en konservburk. :)

Skriv svar