För folk som tidigare hade en Withhunterarmé med systrar, IG och Inquisitorial stormtroopers kanske det inte är så kul att istället ha två halva arméer.Tadaotoko skrev:Varför klagar alla på att stormtroopers och platons är borta? Om man vill spela ig kan man väl använda deras egna codex.
systrar i white dwarf
Re: systrar i white dwarf
Bara för att gräva djupt i tråden. Eftersom bilen inte längre får Scout av att ha en enhet med den regeln i sig så är det väl snarare: gå 6" Scout move, gå 6", skjut 12" = 24"Joppe skrev:Gissar på Scout move 12", hoppa ut 2", gå 6" skjuta 12" = 32" (egentligen + en bas)Serpent skrev:Att gå från en tio år gammal, men klart spelbar Codex till en splitterny, men aptråkig Codex som man dessutom måste skriva ut känns inte direkt som ett uppsving. Det enda som ses som positivt är väl om Celestians blir Troops, för då kan man ju blanda lite. Men vad är oddsen för det, liksom?
Hur menar du nu? Har jag missat något?Dock inte sagt att det inte ser kul ut med mer strömlinjeformade krafter, för att inte tala om Dominions som kan få 3-4 twin-linked meltaguns 32" bort tur 1 så länge de får ta en dedikerad rhino.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den
Administrativt ansvarig för LBK
Dedicated transports får scouta om enheten som köpte den börjar inuti och har scout.
Alexander Merinen
Förstår att det är tråkigt men det är ju inte som om det kom som en blixt från klar ovan. När jag byggde min sob lista för tre år sedan struntade jag i att skaffa ig och ist då jag hoppades på en ny codex och trodde inte att de skulle få följa med över. Sen ser det mycket snyggare ut med en enhetlig armé.Mortarion skrev:För folk som tidigare hade en Withhunterarmé med systrar, IG och Inquisitorial stormtroopers kanske det inte är så kul att istället ha två halva arméer.Tadaotoko skrev:Varför klagar alla på att stormtroopers och platons är borta? Om man vill spela ig kan man väl använda deras egna codex.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Nja.. rent tekniskt så har GW FAQ:at bort det. Från juli- FAQ:nZurken skrev:Dedicated transports får scouta om enheten som köpte den börjar inuti och har scout.
Q: Does a unit with the Scout special rule pass it on to
any vehicle it is embarked in? (p76)
A: No.
Notera att det står any vehicle, vilket täcker in alla tänkbara fordon.
Men regeln säger "If a unit with this ability is deployed inside a dedicated transport vehicle, it confers the scout ability to the transport too".
Jag anser att man ska läsa FAQ:n som att en scoutande enhet inte ger scout till alla fordon de sitter i, utan enbart enhetens egna dedicated transport. Det går alltså inte att sätta dem i en Heavy Support Land Raider och scouta, men sitter de i sin egen Rhino går det bra.
En annan tolkning är inte en FAQ, utan en Errata; och iom att tolkningen ligger under FAQ så kan den inte anses gå över regelboken.
Jag anser att man ska läsa FAQ:n som att en scoutande enhet inte ger scout till alla fordon de sitter i, utan enbart enhetens egna dedicated transport. Det går alltså inte att sätta dem i en Heavy Support Land Raider och scouta, men sitter de i sin egen Rhino går det bra.
En annan tolkning är inte en FAQ, utan en Errata; och iom att tolkningen ligger under FAQ så kan den inte anses gå över regelboken.
Helt riktigt, den ger det inte till alla tänkbara fordon. Bara till dedicated transports.Yabob skrev:Nja.. rent tekniskt så har GW FAQ:at bort det. Från juli- FAQ:nZurken skrev:Dedicated transports får scouta om enheten som köpte den börjar inuti och har scout.
Q: Does a unit with the Scout special rule pass it on to
any vehicle it is embarked in? (p76)
A: No.
Notera att det står any vehicle, vilket täcker in alla tänkbara fordon.
Jo det finns ju som alltid många sätt att läsa GW:s texter. Egentligen ska de nog skriva ut att att det inte gäller dedicated transports i antingen svaret eller frågan. Men det är ju GW vi talar om och de är ju inte kapabla att skriva tydliga texter. 
Även om det i detta fallet var hyfsat tydligt (för att vara GW), så har du HELT rätt därYabob skrev:Jo det finns ju som alltid många sätt att läsa GW:s texter. Egentligen ska de nog skriva ut att att det inte gäller dedicated transports i antingen svaret eller frågan. Men det är ju GW vi talar om och de är ju inte kapabla att skriva tydliga texter.
Alexander Merinen