Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Alltså jag fattar inte? Varför skull den andra och tredje AC Dreaden förtjäna mindre minus än den första?

Och jag hoppas att det inte är eskalerande fordons minus du tänker att man ska kompensera för då de ska vara just eskalerande.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re:

Inlägg av Tadaotoko »

Skulliz skrev:Alltså jag fattar inte? Varför skull den andra och tredje AC Dreaden förtjäna mindre minus än den första?

Och jag hoppas att det inte är eskalerande fordons minus du tänker att man ska kompensera för då de ska vara just eskalerande.
hahaha kopierade mitt första inlägg och tog bort det eskalerande minuset men ändrade inte så att det inte skulle står the first :lol: mitt förslag är egentligen:

-3 each Dreadnought
-1 first Dreadnought Close Combat Weapon
-1 second twin linked autocannon on each Dreadnought
-1 Venerable
-1 psyboltamunition
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Jag tänkte väll det ^^

Btw så anser jag att servitors med MM borde kompa lite extra. -0,5 st är löjligt även om det behövs en inq för att ta bort mind lock.

Användarvisningsbild
imp

Re: Re:

Inlägg av imp »

Tadaotoko skrev: -3 each Dreadnought
-1 first Dreadnought Close Combat Weapon
-1 second twin linked autocannon on each Dreadnought
-1 Venerable
-1 psyboltamunition
Låter bra
En bild säger mer än 1000 kaniner

Yautja

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Yautja »

Kommer någon ta en Rifledread utan psybolt ammo om det bara kompar minus 1?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Yautja skrev:Kommer någon ta en Rifledread utan psybolt ammo om det bara kompar minus 1?
Nej men varför skulle man gimpa sin dread? Bara för att alla kör med en grej så borde det inte kompa hårdare. Det ska kompa vad det är värt inte mer inte mindre. Eller tycker du att man ska kompa vanila spacemarines hårdare bara för att alla sm listor spelar med dem också?
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re:

Inlägg av Tadaotoko »

Skulliz skrev:Jag tänkte väll det ^^

Btw så anser jag att servitors med MM borde kompa lite extra. -0,5 st är löjligt även om det behövs en inq för att ta bort mind lock.
Bra poäng dock så har de bara bs 3 och mindlock och tål inte så mycket. Dock så ska de kompa max -1 som sm
Serpent skrev:

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Tadaotoko skrev:
Yautja skrev:Kommer någon ta en Rifledread utan psybolt ammo om det bara kompar minus 1?
Nej men varför skulle man gimpa sin dread? Bara för att alla kör med en grej så borde det inte kompa hårdare. Det ska kompa vad det är värt inte mer inte mindre. Eller tycker du att man ska kompa vanila spacemarines hårdare bara för att alla sm listor spelar med dem också?
Vissa anser att man ska kompa ner val som anväds mycket och kompa upp saker som inte används särkilt mycket. Dock tycker jag att de som förespråkar det sällan särkilt konsekventa i sina bedömningar.

Halvar

Inlägg av Halvar »

kombat skrev:
Tadaotoko skrev:
Vissa anser att man ska kompa ner val som anväds mycket och kompa upp saker som inte används särkilt mycket. Dock tycker jag att de som förespråkar det sällan särkilt konsekventa i sina bedömningar.
ska inte alla val vara "val". är det här värt det i just den listan jag bygger nu? självklara val, saker som kompar så pass lite att man automagiskt tar dem känns kanske lite felkompade.
Ja' än't bittä'!

Yautja

Inlägg av Yautja »

Tadaotoko skrev:
Nej, men syftet med kompmallen är ju

"- Balansera alla codexar mot varandra.
- Balansera alla val i respektive codex mot varandra
- Belöna även listor som inte är byggda optimalt. Detta är dock det svåraste arbetet och även om vi i dagsläget inte alltid kan följa den principen är det ändå en av huvuduppgifterna.

Mallen ska balansera enheter genom att ge högt kompstraff för de enheter som är väldigt poängeffektiva och som bidrar mycket till att göra armén bättre. På samma sätt ska mallen ge lågt straff eller bonus till enheter och kombinationer som är uppenbart dåliga, ineffektiva eller oprisvärda.
Vidare är det meningen att mallen ska ta hänsyn till synergieffekter och att vissa enheter är mer effektiva i vissa typer av armélistor."

Jag har fetmarkerat det som jag syftar på här i diskussionen. Som jag förstår det är det inte "Bara för att alla kör med en grej så borde den kompas hårdare" just för att alla kör med den grejjen. Om nu psybolt ammo blir ett no brainer choice (Att mot fordon effektiv göra sina twin linkade autocannon till missile launchers) för 5 poäng är det kanske ett tecken på att dom två valen inte är balanserade mot varandra.

Sen att S8 mot S7 är monstruöst mycket bättre (dels mot fordon och instantdöda T4) för 5 poäng kanske också är ett tecken på att det borde kompa mer än -1 (om man nu inte köper balanserade valen argumentet utan mer är inne på "kompa vad det är värt" spåret)

Som du säger själv så skulle ingen överväga att inte ta Psybolt ammo när det kompar -1 för att man inte vill gimpa sin dredd. Tycker du då kompen balanserar upp dom två valen mot varandra? Anser du att S8 istället för S7 på twinlinkade autocannons för 5 poäng är väldigt poängeffektivt?

Men det kanske bara är jag som missuppfattat det hela? I sådana fall ber jag om ursäkt och diskvalificerar migsjälv från diskussionen.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Låst