zaitzev skrev:Ville bara kolla vad som gäller angående wargear på SSK turneringen. Kan man proxya till exempel combivapen. Och kan man säga att en flamer är en meltagun? Är båda ok eller ingen eller en av dem?
/Hans
DHettNeck har rätt, din motståndare skall kunna kolla på dina modeller och förstå vad de representeras av i ditt codex.
Angående 'snabba karaktärer' så kommer vi att spela enligt SVFAQns beslut om det kommer en ny version innan den 3e (en vecka innan listinskick, två veckor innan konventet). Annars får jag göra en ruling på fredag.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Jocke Rapp skrev:Jag har hört ett rykte om att det i nästa version av Sverige FAQen kommer stå att karaktärer måste förflyttas lika långsamt som sin enhet även i en runda den lämnar enheten. Kommer detta spelas med på SSK eller kommer den FAQen släppas först efter turneringen?
Hur går det med det här?
Personligen tycker jag att det ska spelas så som det varit förut, dvs inte SweFAQens kommande tolkning. Kompmallen är skriven med den andra tolkningen i åtanke och eftersom det inte hinner släppas en ny kompmall innan turneringen tycker jag det verkar dumt att köra på den här varianten. Dessutom är ju konventet ganska snart för oss som behöver måla upp nya grejer...
Ni menar alltså att jag ska köpa en ny stormraven och måla den med Hbolters bara för att TLMM kompas så hårt att jag inte kan ha dem med i turneringslistan?
För att vara tydlig, det tänker jag inte göra. Vad händer då? Får jag inte använda ngt av vapnen?
Allt som kan döda en Grey Knight måste vara brutet.
Ni menar alltså att jag ska köpa en ny stormraven och måla den med Hbolters bara för att TLMM kompas så hårt att jag inte kan ha dem med i turneringslistan?
För att vara tydlig, det tänker jag inte göra. Vad händer då? Får jag inte använda ngt av vapnen?
Ett tips för framtiden kan vara att magnetisera sponsoner och liknande. Men jag ser att MM "bara" kompar -3. Det bör du väl kunna hitta någonstans?
Emanuel skrev:Ni menar alltså att jag ska köpa en ny stormraven och måla den med Hbolters bara för att TLMM kompas så hårt att jag inte kan ha dem med i turneringslistan?
Du får spela din Storm Raven med Multi-Melta eller inte spela med den alls. (eller, du skulle teoretiskt kunna bryta av den och sätta dit något annat...) Multi-Meltan är gott värd sina -3. Tröskelkomp kan tyvärr slå hårt om man inte magnetiserar eller har mycket modeller att välja mellan.
Nej, du måste köpa en ny stormraven därför du främst inte klarar av att ta bort vapnet samt att du har gjort ett medvetet val att inte magnitisera ifall du skulle behöva och därmed tagit beslutet att du inte får använda din storm raven vid dessa exakta omständigheter då du vägrar att ta bort något annat från någon annan enhet. Du har massa möjligheter men väljer att inte göra något utav dem. Då tycker jag du skall köpa en ny storm raven. Om min hive tyrant inte klarar av, poängmässigt, att ha en venom cannon i min armé så tänker jag inte gnälla ifall jag inte tänker (1) byta vapen (kanske med magneter), (2) ändra något i listan så jag får in den eller magnitisera och måla om eller (3) byta till ett annat HQ. Mycket möjligt att jag skall be om ursäkt för min ton men jag tycker frågan är väldigt konstig. Jag ser den som likadan att klaga på att ens chaos spae marine med heavy bolter gör att armén kostar 5 poäng för mycket och att man då skall kunna få ha 1755 poäng i listan i denna turnering för annars måste man ju köpa en ny chaos marine för att ha en modell utan.