Regelfrågor 6e

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
LillePer

Regelfrågor 6e

Inlägg av LillePer »

Nej man måste inte vara i bas för att fullfölja en challange. Den som challangar byter plats med närmsta modellen i enheten(om 3" inte räcker) och sen räknas de som att de är i närstrid. Vad jag inte vet är om de pilar eller om de står still följande rundor. Eftersom de räknas som i bas.

Arioch

Re: Regelfrågor 6e

Inlägg av Arioch »

Kanske frågat förut...? Och kanske onödigt... ;)

En Dread i en Stormraven som sprängs (Kejsaren förbjude:)) tar en glancing hit som det står i codex? Eller en S10 smäll som det står i Boken?

Jag (suprise) anser att det är en glancing, då jag har för mig att wordingen på flyers var nått i stil med att alla i transporten tar en S10. Dreaden är ju inte i transporten utan magnetiskt fixerad utanpå den... lite som ett mercedes märke med klor och huggtänder :mrgreen:

Machine spirit fråga: Får man nu om man tex står helt still skjuta (med en LR tex) en HB och två lascannons och sen skjuter machine spirit med antingen HB eller lascannon?

Wordingen är typ att man får skjuta ett vapen mer än man vanligen får... eller glädje läser jag :o :lol:

Vad säger ni andra?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

S 10

Det är inte det att de är i flygplanet som är farligt när det går sönder, det är den där lilla detaljen med att de är väldigt högt uppe och väldigt snart är på väg ner. Att Dreaden inte är i transporten gör inte landningen mjukare. Tänk fallskärmshoppare som glömmer fallskärmen i sin andra ryggsäck.
En bild säger mer än 1000 kaniner

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

Arioch skrev:Kanske frågat förut...? Och kanske onödigt... ;)

En Dread i en Stormraven som sprängs (Kejsaren förbjude:)) tar en glancing hit som det står i codex? Eller en S10 smäll som det står i Boken?

Jag (suprise) anser att det är en glancing, då jag har för mig att wordingen på flyers var nått i stil med att alla i transporten tar en S10. Dreaden är ju inte i transporten utan magnetiskt fixerad utanpå den... lite som ett mercedes märke med klor och huggtänder :mrgreen:

Machine spirit fråga: Får man nu om man tex står helt still skjuta (med en LR tex) en HB och två lascannons och sen skjuter machine spirit med antingen HB eller lascannon?

Wordingen är typ att man får skjuta ett vapen mer än man vanligen får... eller glädje läser jag :o :lol:

Vad säger ni andra?
BRB säger:
"If the Flyer is also a Transport, any models within suffer a Strength l0 hit with no armour saves allowed."
Alltså ingenting om modellen befinner sig inne i den eller inte. Är väl gissningsvis inte explosionen som gör skadan, eftersom samma regler gäller vid wrecked, troligare är väl att marken ger det som singlar ner en backhand...

Tycker att det är rätt mycket "glädjeläsning" nu...
(låter mer som man läser en P-blaska än regelboken :mrgreen: )

Arioch

Inlägg av Arioch »

Fast... 8-) det står ju i codex en glancing, och det är inte erratat i faq om jag inte misat det... och då är vi ju tillbaks i den underbara diskusionen om vad som har företräde för regeltolkning!? Och då vill jag hävda att med stöd av Boken sid 7 längst ned i högerhörn att codex har företräde för det, då det är en regelkonflikt mellan codex och Bok... och jag vill definitivt inte återuppliva den diskussionen som detta uttalade kan leda till :) även om den var underjhållande att läsa.

Utan jag vill mest veta vad som gäller!

Dessutom en dread i fallskärm hade vart kul å teckna om man kunde teckna:)!

Anton

Inlägg av Anton »

RAW tar den båda! Det står inte i codexen att den INTE tar en S10 eller hur?

Arioch

Inlägg av Arioch »

Nope men det står att den får en S4 glancing hit. Nu kan jag ha missat nått i erratan som säger annorlunda tror dock inte det. Och dessutom om vi ska RAW så vill jag hävda codex företräde i detta fall med hänvisning till sid 7 i BRB (är det så denna ed heter?)

Å by the way glädjeläsning är sånt man gör inte sånt man vill bli utasatt för :D :D :D Men som sagt vore bra med att veta vad som gäller (eller att GW tänkte lite längre när de skriver regler)

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Ok, då får den alltså en glancing av codex och en S 10 av BWB (Big-Whatever colour it might be-Book). Med största sannolikhet två hull points som ryker direkt alltså. :roll:
Senast redigerad av 1 imp, redigerad totalt 11 gånger.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Arioch

Inlägg av Arioch »

Jag skulle tolka det som att den får en glancing och blir av med ett hullpoint, Ja.

Dessutom tycker jag ditt namn på boken var klart bästa förslagt hitills! :arrow: :ugeek: har rätt! :D

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Machine spirit får inte skjuta ett vapen som redan är skjutet.

Dreaden tar en str10 hit, det är det inget snack om. Frågan är om den uppe på det också ska ta en str4 hit i rear armour (för det är väl det den får, inte en glancing hit?).

Det enda vettiga sättet att spela är att nya regler trumfar gamla, inte GWs skit om att codex>regelboken. Så jag tycker att den slipper sin träff från codexet.

Det viktiga är att det inte föreligger någon konflikt alls i detta fallet, så codex>BAB (Big Ass Book) spelar ingen som hellst roll i detta fallet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Låst