Fluffet har ändrats fram och tillbaka genom åren på detaljer, men grunden är densamma:Nurgle skrev:Coolt fluffSpännande att följa.
Edit: frågan försvann visst - är detta fluffet nytt med kultister i underjorden och lanserat i samband led codexen eller finns allt med sen tidigare? Nu blottar jag min eventuella okunskap. Får väl skylla på att jag fokar på att plöja ultramarineböcker.
En Genestealer landar på en planet.
Här infekterar han några invånare, som sedan lyder honom helt och hållet. Ju fler han tar kontroll över, ju mäktigare blir han, både psykiskt och fysiskt. Han blir en Patriarch.
Hybriderna, dvs Genetealer Patriarchens barn, barnbarn osv. jobbar hårt i det tysta fram tills Dagen D, då Patriachen känner att den har styrkor nog att kunna vinna en revolution och skickar hela sin armé in i strid.
Oftast blir det inte mycket till strid, eftersom han som sagt väntar tills segern är säker. (om han inte avslöjas tidigare och å måste ta en strid..)
I nuvarande codex står det bara kort om hur hans avkommor infiltrerar samhället, ofta genom diverse skitjobb där de gnor på som tusan och får bra rykte om sig att vara hårt arbetande.
Codexen använder gruvorna som sin scen för kultens aktioner, varför modellerna är gruvarbetare.
Det kan dock lika gärna vara kriminella gäng, religösa fanatiker, industiarbetare eller vad som nu majoriteten av planetens befolkning pysslar med.
I mer omfattande och äldre fluff beskrivs hur de infiltrerar alla nivåer av samhället, där de kan få hjälp av Lictors för att lönnmörda nyckelpersoner. Sakta men säkert, under flera århundraden om så krävs, så tar de över ruljansen på alla nivåer i samhället och sitter på alla viktiga positioner.
En del invånare hakar på utan att ens vara infekterade, de går under benämningen Brood Brothers och nämns bara kort i codexen, siddan 12:
"All members of the family tree - even the non-hybrid members, known as Brood Brothers - remains fiercely loyal to one another, bound as one by the gestalt Broodmind."
När Patriarchen väljer att gå till strid så är det inget krig mellan två frontlinjer, det är från alla håll och kanter.
Snubben i båset bredvid dig på kontoret plockar fram ett automatvapen och mejar ner hela avdelningen.
Lastbilar kör rakt in i folksamlingar. Kraftverk, elcentraler, gasverk etc. sprängs. Det blir kaos!
Upp från gruvorna och industriområdena sveper en våg av hybrider fram, inte bara de människoliknande generationerna, utan även de med 3 armar och mutationer samt renrasiga Genestealers.
Från codexen, sidan 31:
"On the day of the great insurgency, when the populace looks to their military institutions to protect them, the citizens are appalled to find out that their saviours are not fighting against the monsters boiling up from the depths, but alongside them."
När kulten nått så pass långt att de kan ta över planeten så blir Patriachen så pass stark att hans psykiska aura lyser som ett fyrtorn åt the Hive Mind och drar till sig en Hive Fleet.
Under en kort period strider därför Tyranider sida vid sida med kultister, med skillnaden att Patriarchens Broodmind tas över helt och håller av the Hive Mind när det kommer nära.
Först då det går upp ett ljus för kulten att denna gud och denna händelse de kämpat för så länge kanske inte riktigt var en frälsare... miljontals monster landar och en vanlig Brood Brother känner inte riktigt någon bromance med tex en Trygon som dödar allt den kommer i närheten av.
När den gemensamma fienden är besegrad så käkas helt sonika även kultisterna upp, med patriarch och allt. Nom nom nom.
Genestealers, som inte vill styras av the Hive Mind, lyckas ofta slinka på några av de skepp som lämnar i sista stund, och då börjar det om igen på den planet det landar på.
Jag beställde nyss ett gäng Mordian Iron Guards, de kommer att vara lila och benvita och representera förrädarna, en blandning av Brood Brothers och hybrider som är så lika människor att de kunnat ta värvning.