Eldar Hornet & Etched Brass

Har du hört det senaste från GW?
Mortarion

Re: Eldar Hornet & Etched Brass

Inlägg av Mortarion »

För några år sedan tyckte jag att det var självklart att IA skulle tillåtas på turneringar. Men Forgeworld har gått från att släppa coola saker som var lite sämre än vad som fanns i codexen till att släppa saker som de försöker göra bättre och billigare än allt i codexen för att de skall sälja bättre. Så jag börjar nog också luta åt att IA mer hör hemma i matcher på föreningen än på turneringar.

Mork

Inlägg av Mork »

ÄNTLIGEN!!!!

Har väntat så länge på att det ska bli ett eventuellt ban på alla IA-saker. Det är inte GW och hör inte hemma
i turneringsspel där vi spelar med GW's regelverk.

Sure, jag spelar mest orks och det kom just en massa fina grejor till orks men det ändrar inte min inställning.

Bort med IA från turneringar!
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Skulle en bann också i så fall innebära bann på IAU2 => gamla listor köper dyra rhinos m.m?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Innefattar detta saker som är släppta i White Dwarf? T.ex. nightspinnern.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mork skrev:Det är inte GW och hör inte hemma i turneringsspel där vi spelar med GW's regelverk.
Någon verkar ha hängt lite för mycket på YTTH.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

PerS skrev:Innefattar detta saker som är släppta i White Dwarf? T.ex. nightspinnern.
Inte för mig. Det är två helt olika saker. White dwarf-reglerna för t.ex. Nightspinnern är officiella regler från GW.

Halvar

Inlägg av Halvar »

missförstå mig rätt nu, jag är helt för att banna IA-grejer från turneringar som standard men jag kan inte se att det är det här flygfä't som gör det. assaultram eller vad den nu hette ser jag däremot som min droppe. jag såg att den jämfördes av vissa personer i den här tråden med en vyper vilket jag tycker är felaktigt. den har regler som ger den en roll mer snarlik warwalkers.

1, grundkostnaden utan vapen är högre, men då får man armour som en rhino.
2, båda klarar sig undan open-topped
3, scout... väldigt snarlikt war walkers scout. identisk faktiskt =)
4, vapnen är exakt samma, med samma kostnader, förutom att hornet får ta falkens pulselaser... gånger två... per bålgeting.
5, de har samma hastighet får maximal effekt. dock kan man ta sig över de extremt många vertikala skyddsväggarna som inte har några tums difficult terrain på någon av sidorna som man ser överallt på alla klubbar och turneringar (jag vet jag vet, funkar inte i text)
6, de kan åka långt och jättelångt, vilket är en del av kostnaden skulle jag tro.
7, de är svårare (eller nästintill omöjliga) att träffa i närstrid
8, men de kan inte slå tillbaka
9, och kan inte låsa upp fienden precis bredvid ett objektiv i slutet av matchen.
10, kan inte tankshocka. ännu en strategisk nackdel i objektivmatcher
11, de kan dock leka tafatt utan hinder med en carnifex för mer än dubbla kostnaden, eller en (tyranid)dödsstjärna för mer än femdubbla kostnaden. chansen att sådant händer är dock väldigt liten och tom imperial guardsmen har samma förmåga, dock inte lika säkert.
12, exemplet med massa såna här och massa warwalkers med scatterlasrar som outflankar tycker jag är lite svagt, det är inte så att man springer och visar rumpan om allt man möter i en 1500-poängsarmé kommer in från ens flanker i olika vågor. 36" brukar inte nå över hela bordet heller, och någon sorts skydd brukar man se på svenska bord. det låter som en bra idé tills man tänker på den.

13, den största fördelen jag ser, och det är nog en ganska klar fördel, är att det är ett fast attack choice istället för heavy support. jag kanske skulle kunna få in mina gamla kära dark reapers som jag inte spelat med sen 2nd edition i en lista.

har förmodligen glömt något jag tänkte på innan jag började författa den här tråden men det kanske kommer tillbaka.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar