att spela för spelandets skull och skapa spännande story liknande matcher är jag helt för.
6th edition rumours
Re: 6th edition rumours
underbart att de verkar satsa mer på icke tävlingsinrktat spel
att spela för spelandets skull och skapa spännande story liknande matcher är jag helt för.
+1Mortarion skrev:Hårdare karaktärer låter riktigt trist. Jag tycker att superkaraktärer och dödsstjärnor är alldeles för bra redan som det är. Kan man inte få en edition som fokuserar på basic-trupper istället? Där hjältarna boostar trupperna omkring istället för att ha ihjäl motståndaren själv.
Och när det gäller Strategems så håller jag med DHettNeck, om man ser till hur GW har skött liknande system i Cities of Death, Planetstrike och Apocalypse så är vissa fördelar enormt mycket bättre än andra. I de systemen spelar det inte så stor roll eftersom de verkligen inte är byggda för turnerande, men de håller inte om man skulle möta på en tävlingsinriktad spelare.
Det jag är mest skeptisk till är att de verkar vilja behålla gamla codexar. Om de skall göra ett nytt spel så skulle jag föredra om de gjorde som mellan 2nd och 3rd och nollställde allt. Regler för ett system blir inte bra när man skall använda dem i ett helt annat, även om GW släpper en kort errata...
Men det känns alldeles för tidigt att säga något egentligen. Man har ju inte en aning om hur reglerna kommer att bli på riktigt.
Hårdare karaktärer låter trisst, hoppades oxå på mer supportkaraktärer =/
Ooan och väktaren får dagens hålla-med-klapp..
klapp..
klapp..
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
-
Gonka Koff
Nästan allt ser ju ut att vara skitbra och kul!
Det där med att karaktärer blir bättre kan man ju se på flera sätt. Visst det kanske inte blir ett roligare spel om just Abaddon blir bättre, men visst vore det kul om det gick att använda de 80% av karaktärerna som varken har eternal warrior, super-invo eller T5+?
Skall bli extremt skönt att få bort cover från egna enheter, det tycker jag förstör jättemycket spelglädje. 5+ cover är också extremt välkommet för alla som betalar extra för armour saves.
Om random game length försvinner ökar det sannorlikt upp väldigt mycket för finesspel skulle jag tro.
Synd att det inte stod nåt om Victory points, jag hoppas dom vågar slopa det helt och hållet.
Sluta gnäll på om en viss enhet i ett visst kodex ser ut att få en nackdel i den kommande editionen - ni kommer säkert hitta nåt annat som gynnar er armé istället. Gnäll smittar - jag vill inte bli sån!
Det där med att karaktärer blir bättre kan man ju se på flera sätt. Visst det kanske inte blir ett roligare spel om just Abaddon blir bättre, men visst vore det kul om det gick att använda de 80% av karaktärerna som varken har eternal warrior, super-invo eller T5+?
Skall bli extremt skönt att få bort cover från egna enheter, det tycker jag förstör jättemycket spelglädje. 5+ cover är också extremt välkommet för alla som betalar extra för armour saves.
Om random game length försvinner ökar det sannorlikt upp väldigt mycket för finesspel skulle jag tro.
Synd att det inte stod nåt om Victory points, jag hoppas dom vågar slopa det helt och hållet.
Sluta gnäll på om en viss enhet i ett visst kodex ser ut att få en nackdel i den kommande editionen - ni kommer säkert hitta nåt annat som gynnar er armé istället. Gnäll smittar - jag vill inte bli sån!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
- speedfreek
Ger för säkerhets skull en kaka till Gonka...
Ja jag tänker iallafall inte gnälla...legion codex??? YAAAAAAY!!!!! 

"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det är alltid kul med nya edition oavsett vad dom innebär
Det som inte är kul är att GW är för sega med att uppdatera codexarna. Skulle alla få nya codexar/pdf-regler som matchade nya utgåvan både regel och poängmässigt skulle jag vara
nu är jag bara 
Det som inte är kul är att GW är för sega med att uppdatera codexarna. Skulle alla få nya codexar/pdf-regler som matchade nya utgåvan både regel och poängmässigt skulle jag vara
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
jag är svagt posetiv till rycktena..
om man ser vad som hände med squarebaser spelet så kom det ju ganska bra updaterings pdfer till alla armeer till den nya editionen, Det kanske skulle kunna funka.
Mer avanserad hit tabell låter bra.
ett poängsystem som låter en ta poäng under hela matchen är bra, hoppas bara det inte ger lika mycket poäng att döda 10 grots som att döda 10 termisar, eller deras sergeanter eller nåt..
närstrid före shooting, ja jag tycker att systemet där man chargade i movmentfasen var bättre, som för squarebasarna, second ed och necromunda mm. Då man måste välja om man skall skjuta på en enhet eller charga den. Lite svårare spel är bra, inte lika nobrainer som det är nu: först panga allt vad man an och sedan charga det som blir kvar.
Stort plus för borttagande av randon game lenth och reserva hela armen och låta bli att spela matchen tricket.
Bjuda för att börja är ett bra system, bara de lyckas balansera vad man kan köpa för de poängen, GW brukar ju vara så bra på att balansera saker...
dock får det ett stort minus för åter gående till second editions herohammer.
om man ser vad som hände med squarebaser spelet så kom det ju ganska bra updaterings pdfer till alla armeer till den nya editionen, Det kanske skulle kunna funka.
Mer avanserad hit tabell låter bra.
ett poängsystem som låter en ta poäng under hela matchen är bra, hoppas bara det inte ger lika mycket poäng att döda 10 grots som att döda 10 termisar, eller deras sergeanter eller nåt..
närstrid före shooting, ja jag tycker att systemet där man chargade i movmentfasen var bättre, som för squarebasarna, second ed och necromunda mm. Då man måste välja om man skall skjuta på en enhet eller charga den. Lite svårare spel är bra, inte lika nobrainer som det är nu: först panga allt vad man an och sedan charga det som blir kvar.
Stort plus för borttagande av randon game lenth och reserva hela armen och låta bli att spela matchen tricket.
Bjuda för att börja är ett bra system, bara de lyckas balansera vad man kan köpa för de poängen, GW brukar ju vara så bra på att balansera saker...
dock får det ett stort minus för åter gående till second editions herohammer.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
En Codex: Chaos Legions med tre releasevågor och som inte ersätter Chaos Space Marines skulle kunna bli så ballt att det är löjligt.
I övrigt är jag försiktigt positiv.
I övrigt är jag försiktigt positiv.
Hur får du det till mindre tävlingsinriktat spel?Väktaren skrev:underbart att de verkar satsa mer på icke tävlingsinrktat spel![]()
Jag tycker det ser ut som att dom försöker ta bort de mest avgörande och pissigaste randommomenten i spelet.
Vilket ju är riktigt bra.
Sen får jag känslan av att närstridsarméer får sig en nerf, men det är lite väl tidigt att dra sådana slutsatser efter bara en handfull rumors.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel