Barrage VS Coversave
-
Booogeyman
Re: Barrage VS Coversave
Off topic
Vill man regelböga sig, så kan en vanlig Blast inte träffa om man står under översta våningen och brevid en vägg. För då man måste hålla Blasten den över ruinen och då kommer hålet på översta våning.
Vill man regelböga sig, så kan en vanlig Blast inte träffa om man står under översta våningen och brevid en vägg. För då man måste hålla Blasten den över ruinen och då kommer hålet på översta våning.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Hur anser du att reglerna är? Att om man träffar med ett barragevapen (vilket innebär att blasten ligger på en modell) så får alla andra enheter som är under plattan automatiskt 4+ cover eftersom hålet på blasten befinner sig i en modell? Eller menar du att det beror på vilket håll den träffade modellen kollar åt? (Om man lägger plattan exakt på basen och använder true LOS så är det enbart benen/fötterna som blockar LOS...)
-
Booogeyman
Automatiskt, då man får cover om skottet går igenom en annan enhet, basen medräknad. Skulle det varit en Destroyers (Necron) som blir träffad så är endast en pinne kanske i vägen, men skottet går fortfarande igenom Destroyersenheten och ger cover till Warriors. Dock inte till en Spyder, då den är Monster och inte täckt till 50%.Mortarion skrev:Hur anser du att reglerna är? Att om man träffar med ett barragevapen (vilket innebär att blasten ligger på en modell) så får alla andra enheter som är under plattan automatiskt 4+ cover eftersom hålet på blasten befinner sig i en modell? Eller menar du att det beror på vilket håll den träffade modellen kollar åt? (Om man lägger plattan exakt på basen och använder true LOS så är det enbart benen/fötterna som blockar LOS...)
Exempel:
Även om "Fi" ser alla i enhet B, utan någon del av enhet A står ivägen så får B cover save. Även A får cover save.
__Fi_Fi_Fi_Fi
A B B B B B B A
A B B B B B B A
A B B B B B B A
A B B B B B B A
A A A A A A A
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
EDIT: Sorry, jag hade fel. Se nedan.svenska40k-konto skrev:Automatiskt, då man får cover om skottet går igenom en annan enhet, basen medräknad. Skulle det varit en Destroyers (Necron) som blir träffad så är endast en pinne kanske i vägen, men skottet går fortfarande igenom Destroyersenheten och ger cover till Warriors. Dock inte till en Spyder, då den är Monster och inte täckt till 50%.Mortarion skrev:Hur anser du att reglerna är? Att om man träffar med ett barragevapen (vilket innebär att blasten ligger på en modell) så får alla andra enheter som är under plattan automatiskt 4+ cover eftersom hålet på blasten befinner sig i en modell? Eller menar du att det beror på vilket håll den träffade modellen kollar åt? (Om man lägger plattan exakt på basen och använder true LOS så är det enbart benen/fötterna som blockar LOS...)
Exempel:
Även om "Fi" ser alla i enhet B, utan någon del av enhet A står ivägen så får B cover save. Även A får cover save.
__Fi_Fi_Fi_Fi
A B B B B B B A
A B B B B B B A
A B B B B B B A
A B B B B B B A
A A A A A A A
Fast så är det ju inte för något annat vapen. Att skjuta genom en enhet ger inte coversave per automatik. Coversave får man enbart om minst hälften av modellerna är täckta till någon del av en faktisk fiendeemodell.
Jag förstår inte riktigt ditt exempel heller. Om det är barragevapen så fattar jag inte var du menar att barragen landar. Om det är någon annan form av vapen får B helt klart INTE cover save.
Senast redigerad av 2 Mortarion, redigerad totalt 30 gång.
nej..
det stämmer faktiskt att enehet B får cover save..
LoS från enhet Fi till mer än hälften av modellerna i enhet B går mellan modeller i enhet A. Det räcker tyvärr..
det stämmer faktiskt att enehet B får cover save..
LoS från enhet Fi till mer än hälften av modellerna i enhet B går mellan modeller i enhet A. Det räcker tyvärr..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Sidan 22: "If a model fires ... through the gaps between models in an intervening unit, the target is in cover, even if it is completely visible to the firer."Mortarion skrev:Fast så är det ju inte för något annat vapen. Att skjuta genom en enhet ger inte coversave per automatik. Coversave får man enbart om minst hälften av modellerna är täckta till någon del av en faktisk fiendeemodell.
Ser man på. Att den biten gällde för units också (och inte enbart area terrain, som står i samma punkt) hade jag glömt av. Jag ber om ursäkt.
Då blir ju även situationen med barrage lite annorlunda. Fast skottet går iofs fortfarande inte "through the gaps between models" utan genom en modell (förutsatt att man anser att blasten alltid ligger i modellen och inte på). Däremot räcker det ju att den korsar en linje mellan målmodellen och en modell till i enheten för att det skall ge cover.
Då blir ju även situationen med barrage lite annorlunda. Fast skottet går iofs fortfarande inte "through the gaps between models" utan genom en modell (förutsatt att man anser att blasten alltid ligger i modellen och inte på). Däremot räcker det ju att den korsar en linje mellan målmodellen och en modell till i enheten för att det skall ge cover.
Det står genom luckorna i en enhet som står i vägen/hindrar (intervening).Sidan 22: "If a model fires ... through the gaps between models in an intervening unit, the target is in cover, even if it is completely visible to the firer."
Att enhet B i teckningen ovan skulle få skydd är lite väl positivt tolkat.
Enhet A står inte i vägen, den har snarare gömt sig bakom B.
Mork, the articulate ork!
"Intervening" betyder i det här sammanhanget snarare "mellanliggande".
Men för all del:
Dakka Dakka
A B A B A B
B A B A B A
Tror det var den stora amerikanska FAQn som deklarerade att i sådana situationer kan inte den enhet som är närmast den skjutande få något cover save, men det är en regeländring.
I vilket fall är det inte det det handlar om här, även om man väl kan tänka sig en situation där två enheter står så uppblandat att en barrage som träffar mitt i smeten kommer ge båda grupperna cover save åt/från varandra.
Men för all del:
Dakka Dakka
A B A B A B
B A B A B A
Tror det var den stora amerikanska FAQn som deklarerade att i sådana situationer kan inte den enhet som är närmast den skjutande få något cover save, men det är en regeländring.
I vilket fall är det inte det det handlar om här, även om man väl kan tänka sig en situation där två enheter står så uppblandat att en barrage som träffar mitt i smeten kommer ge båda grupperna cover save åt/från varandra.
-
Booogeyman
Dåligt skrivit av mig. Fi skjuter med vanliga vapen (t.ex. Heavy Bolter)svenska40k-konto skrev:Exempel:
__Fi_Fi_Fi_Fi
A B B B B B B A
A B B B B B B A
A B B B B B B A
A B B B B B B A
A A A A A A A
Att Barrage ger träff på dubbla enheter beror på vilken spelstil man har. För mig händer det ofta då min arme överlever längre med 4+ coversave. Motståndarna har ofta 3+ så det gör inget att dom får 4+ cover
Have you really won?"
Have you really won?"