Egen model för Kantor?

Regelfrågor och förslag på husregler
Simon Talltorp

Re: Egen model för Kantor?

Inlägg av Simon Talltorp »

jo men det var lite det jag tyckte du sa att man behövde göra om man spelade med en egenbyggd modell. Man skulle hela tiden påminna honom om att modellen var ghazzkhul och inte en vanlig WB med megaarmour eller liknande. det är lite att dra det över gränsen kanske men jag ville vara tydlig med vad jag menade. jag anser att det är att idiotförklara motståndaren om jag hela tiden ska påminna honom om saker (så länge han inte fuskar givetvis) som jag redan har berättat för honom en gång.

men jag tror att vi är ganska överens vid det här laget om vad vi tycker kan krävas av sin motståndare...
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

egge

Inlägg av egge »

Jag påminner min motståndare rätt ofta vad som är vad och har aldrig märkt några problem. Min åsikt är att om du har 10 Nobs som är mer eller mindre identiska så tycker jag du bör nämna vilken av dem som är specialkaraktären när motståndaren börjar flytta in för att charga eller bli chargad av dem. Har du däremot en tydlig modell som visar att det är en specialkaraktär tycker jag inte det behövs. De flesta jag har spelat mot har ansett att det är rätt skönt att bli påminda vilken carnifex som har vilken utrustning när det är relevant. Det är ingen mening att påminna om det när det inte spelaren kan bli lurad av en modell. Men som sagt så tror jag numera att det faktiskt räcker med en tillräckligt speciel modell för att motståndaren skall tänka: "Det där är en speciell modell". Tänker han "Det där är en vanlig champion" så tror jag inte det blir kul för någon part.
jo men det var lite det jag tyckte du sa att man behövde göra om man spelade med en egenbyggd modell.
Säkert dåligt skrivet av mig. Är kass på att förklara. Min tanke är att du bör påminna motståndaren att en av dina vanliga modeller är en specialkaraktär när det blir relevant. Battlewagon förstörs och tio modeller hoppar ut, du pekar på en av dem och säger: "Där är Han." När motståndaren sedan, någon runda skal flytta in i närstrid så säger du i movement phase: "Där är Han.". Två sådana påminnelser under 3 timmars spelande ser jag inte som att du spelar för honom.

Jag tror inte jag skrivit att du skall påminna om dina specialregler (i så fall skrev jag fel, sorry) om inte du blir frågad men just modellmässigt så tycker jag man skall påminna om det är oklart vem som är vem. Att göra ett misstag för att motståndarens modell inte är vad den ser ut att vara är sjukt förstörande.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Fistar, främst i Chaos och Ork ameer, är en typiskt lätt grej att missa också.

Anton

Inlägg av Anton »

Norrland skrev:Fistar, främst i Chaos och Ork ameer, är en typiskt lätt grej att missa också.
Orker brukar ha en stor klo i en färg som avviker från resten av modellen. Det är SM och CSM som är svåra att se med sina vattenballongvantar. Men oavsett vilket, när det är viktigt om en enhet innehåller en fist eller inte så frågar man väl sin motståndare? Brukar vara det säkra sättet att få veta.

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

för att summera mina åsikter i frågan:
* Specialkaraktärer som inte använder orginalmodellen ska inte kunna misstas för att vara något annat än den karaktären den skall vara. beväpningen skall vara korrekt och han skall stå på rätt bas osv.
* Om man ska använda en specialkaraktärsmodell som en vanlig karaktär måste man köpa det som uppenbart är representerat på modellen. ser den ut att ha två lighningclaws så har den det, inte forceweapon.
* Beväpningar i squads som är konverterade måste fortfarande visa rätt beväpning. Man får givetvis inte "gömma" uppgraderingar genom minimalistiska konverteringar. Att tex. måla en vanlig spacemarinenäve i metall gör den inte till en powerfist.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Gör vi inte lite stor grej av det här nu? Alla har väl tillåtit "den här killen med grönt huvud har fnördi fnördi"?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Håller med nordbon, counts-as och liknande har ju alltid vart tillåtet så länge man är tydlig med vad det är. Min Deathwingarmé är Mechanicus-temad och för att vara legal så har den med "Belial", han är den lite större killen som ser lite mindre konstig ut. Han sticker ut ur mängden och ingen har hittills missat det eller klagat på något.

Jag tycker alla counts-as-modeller är lika svåra att komma ihåg (d.v.s. inte särskilt svårt) och ser inget undantag med SC's. Som påpekat tidigare i tråden så är det minst lika svårt att se T7 på en Fex, Excrusiators på en Inq, Meltabombs på en SM, mm, mm. Det har alltid vart ett 'problem' med denna hobbyn att vi har regler för enheter och equipment som skall representeras utav modeller som man antingen köper färdiga med rätt eller fel equipment eller bygger själv. Så har det alltid vart och så kommer det alltid att vara (tills GW börjar släppa boxar med options of Dooom....) och det brukar nästan aldrig bli fel eller skapa faktiska problem så länga alla gör så gott de kan när de bygger sina modeller.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Ge en kopia på din armylist till motspelaren, sen i deployment säger du, den här knepiga gubben som ser _lite_ knepigare ut än resten av min något knepkonvertade arme är Knepmäster count as Belial eller creed eller whatever.. Sen får väl motspelaren fråga om han glömt om de va gubben med fågelhuvud eller giraffhals som va creed.... han har ju din armylist, hur svårt e de..
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Papa D skrev:Ge en kopia på din armylist till motspelaren, sen i deployment säger du, den här knepiga gubben som ser _lite_ knepigare ut än resten av min något knepkonvertade arme är Knepmäster count as Belial eller creed eller whatever.. Sen får väl motspelaren fråga om han glömt om de va gubben med fågelhuvud eller giraffhals som va creed.... han har ju din armylist, hur svårt e de..
Tummen upp!

Skriv svar