Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Yautja

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Yautja »

Ja lite får folk lugna ner sig. Det är inte så att just Grey Knight kompen kommer inskriberas i ett stenblock och erbjudas som ett kompliment till ett levande pdf dokument där alla andra mallar är med.

Grey Knight kompen kommer naturligvist att förändras med tiderna som alla andra mallar. Sällan är en första draft perfekt men den ger något att speltesta och bygga utifrån.

Så den filosofiska frågan är väl om man hellre ser att den är för hårt kompad från start och med tiden luckrar upp eller om man släpper på kompen och med tiden stryper till. Det är ju ingen som föreslår att Grey Knights ska kompas bort från spelet. Igen, detta är ju bara first drafts.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

LillePer skrev:Vad är det som är så speciellt att de kompar allt lite hårdare innan de faktiskt vet hur en del synergier slår och hur codexen faktiskt funkar på brädet. Samma metod har används tidigare, hellre fälla än fria i första taget. Det är lättare att lätta upp kompen än att strypa den.
(För alla er som inte gillar mallen kan väl komma med bra förslag på den existerande, göra en egen eller spela okompat, att internet trolla leder inte mycket till)
Personligen tycker jag att mallkomp kan vara kul och bra.
Jag brukar försöka bidra i mall-diskussioner där jag känner att jag har något att tillföra. Dock så tappar man lite sugen när man ser en GK-mall vilken verkar vettig som sedan ska kompas ner bara för sakens skull.

Dessutom ska tilläggas: Jag spelar inte ens GK. Jag vill bara se att komp-systemet är balanserat, när det inte är det försvinner hela vitsen med det.

När det dessutom finns ett alternativ som inte innebär subjektiv komp känns den där besvikelsen lite extra.

Och nej det är inte bara att spela okompat eller göra en egen mall. Jag gillar att spela turneringar även om jag inte är en topp-lirare. Turnerings-klimatet styr även de få matcher jag spelar utanför turneringar då det är viktigt att hänga med i de ständiga förändringar som kompen skapar.

Och slutligen sedan när är det trolling att uttrycka sina åsikter eller ge stöd åt någon annans åsikt man delar? Förhoppningsvis ger det extra tyngd åt kombats argument ifall folk visar att de håller med honom istället för att bara nicka för sig själva framför datorn.

Argos

Inlägg av Argos »

Skulliz skrev:Dessutom ska tilläggas: Jag spelar inte ens GK. Jag vill bara se att komp-systemet är balanserat, när det inte är det försvinner hela vitsen med det.
Det är inte så att vi inte vill göra komp-systemet balanserat. Men när vi inser att inte kompetensen finns för att göra det helt balanserat vid ett nytt codex-släpp försöker vi hellre fälla än fria.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Nej jag förstår att alla engagerade såklart strävar efter att göra det balanserat. Men är det inte det nu?

Det är klart att man vet ordentligt först efter att ha testat men jag gillar inte att man siktar på att kompa saker för strängt från början istället för att sikta på "rätt".

Det skulle ju inte direkt vara någon katastrof ifall något kompade lite för snällt från början. Då upptäcks ju det förmodligen på de närmst kommande turneringarna.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Det är väl ingen katstrof om någon kompas lite för hårt heller? Och det är just därför att det är svårt att träffa rätt som en del saker kompas lite hårdare i början.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Om jag tog min nymålade senaste-codex arme till en turnering och fick spela med en skräp lista skulle jag definitivt tappa suget.

Jag hörde dessutom "en hel del sänkningar". Inte några få.

Nu kommer jag förmodligen göra massa folk upprörda men Ibland känns det tyvärr lite som att en "hjälp, skydda oss mot nya hemska saker" mentalitet ligger bakom komp-beslut som fattas istället för att man ska behöva lära sig handskas med dem på brädet den hårda vägen.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Poängen med att kompa för hårt hellre än för snällt (och det här gäller inte bara GK, utan rent allmänt) är att man kan undvika att ta saker som man tycker har för hård komp, men övriga deltagare i en turnering kan inte undvika effekterna av att någon har fått igenom en lista med för hög komp. Men självklart är målet att hitta den perfekta kompen på varje enhet och pryl.

Användarvisningsbild
Flychten

Inlägg av Flychten »

LillePer skrev:Det är väl ingen katstrof om någon kompas lite för hårt heller? Och det är just därför att det är svårt att träffa rätt som en del saker kompas lite hårdare i början.
Tror problemet ligger i att efter många och långa diskutioner om kompen så kommer det på sid 25 "räkna med att det blir hårdare för att de är nya". Känns lite "meh" att diskutera kompen i 24 sidor för att sedan få veta att vi siktar inte på en "rätt komp utan vi siktar på lite för hård".

jag tror en del får lite känsla vi lägger in -1 extra på allt bara för att vara på säkra sidan. Sedan känner även jag att det väldigt ofta är "hjälp ett nytt codex bäst vi sönder kompar det och tolkar alla regler negativt för dem"

Sedan är min åsikt färgad då jag planerat på att göra en Grey Knight arme.
Ägare av Weighted Dice din Spellbutik i Katrineholm och på Nätet

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag tror Grey Knights kommer få en väldigt bra mall i sinom tid, detta mycket på grund utav de inte har saker som är helt brutna. Poängsättningen är bra och valmöjligheterna är många. Dock finns det väldigt få dåliga val vilket gör att högkomp inte riktigt är GK's grej.
(och samma sak som görs nu gjordes tidigare mot BA/SW/DE, vissa saker höjdes efter ett tag och vissa saker sänktes, det är så det funkar)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

LillePer skrev:inte har saker som är helt brutna.
Utom mot demoner... *mutter-mutter*

Låst