Space Wolves
Moderator: Kompmallsansvariga
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Space Wolves
Det ser rimligt ut.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
- theWatchman
Om det skall vara ett eskalerande minus så bör det vara det på ett antal andra "hitter units" oxå typ assault termos, mega nobs osv.
Meganobz har redan eskalerande minus, i och för sig inom enheten, men än dock eskalerande.theWatchman skrev:Om det skall vara ett eskalerande minus så bör det vara det på ett antal andra "hitter units" oxå typ assault termos, mega nobs osv.
- speedfreek
En femmanna med sköld, fist, mark och meltabomb ger -13 och kostar 315 p. Med tanke på hur mycket de kostar så blir minuset per poäng rätt lite. Med "Jepparäkning" (dvs att medel är -1/30 poäng) ger de väldigt lite minus. Så om man står och väljer mellan att lägga in något annat för samma poäng eller att lägga in thunderwolves så är thunderwolves ett givet val eftersom det andra valet kommer att ge ungefär samma minus ändå. (Eftersom andra enheter kostar betydligt mindre, så man måste ha flera, vilket ger mer kompminus.) Nu är det iofs lite svårt att jämföra Thunderwolves cavalry med andra enheter eftersom det inte direkt finns något som liknar dem. Men det är en sjukt bra enhet och bör ha rejäla minus.theWatchman skrev:Dax att fixa kompen på thunderwolf cavalry. Deras fördel är att och det som gör att dom har rätt bra överlevnadsförmåga trots att dom inte har skydd av att sitta i en bil och trycka är ju att dom kan vara unika och sprida wounds. Det tas ingen hänsyn till detta i kompmallen som det ser ut just nu. I övrigt tycker jag minuset matchas rätt bra för hur hårda dom är så mitt förslag är:
Thunderwolf Cavalry
-1 each Thunderwolf Cavalry model
-2 each Storm Shield
-1 each Frost Blade / Frost Axe / Wolf
Claw
-3 each Power Fist / Thunder Hammer
-1 each unique model in unit after the first two (detta ger att en 5a unika TW får -3 extra vilket är ganska hårt men jag tror att det kompenserar för just det som gör dom bra)
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller med mortarion. När dom kom sa jag (med flera) att det skulle bli den nya mongo enheten, kungen av mongo höll inte med pga av max squad size 5. Men nog känns dom lite som den nya mongoenheten.
Precis som mortarion säger gör deras höga kostnad att deras minus i princip försvinner. Alla minus borde tas *2 (eller iaf höjas rejält).
Precis som mortarion säger gör deras höga kostnad att deras minus i princip försvinner. Alla minus borde tas *2 (eller iaf höjas rejält).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
- theWatchman
Mja, jag tycker inte det. Kompmallen var ju till för att fixa till enheter som var felprissade. Om man följer det här resonemanget så skulle swarmlord ha typ -25 istället för som nu -5Mortarion skrev:En femmanna med sköld, fist, mark och meltabomb ger -13 och kostar 315 p. Med tanke på hur mycket de kostar så blir minuset per poäng rätt lite. Med "Jepparäkning" (dvs att medel är -1/30 poäng) ger de väldigt lite minus. Så om man står och väljer mellan att lägga in något annat för samma poäng eller att lägga in thunderwolves så är thunderwolves ett givet val eftersom det andra valet kommer att ge ungefär samma minus ändå. (Eftersom andra enheter kostar betydligt mindre, så man måste ha flera, vilket ger mer kompminus.) Nu är det iofs lite svårt att jämföra Thunderwolves cavalry med andra enheter eftersom det inte direkt finns något som liknar dem. Men det är en sjukt bra enhet och bör ha rejäla minus.theWatchman skrev:Dax att fixa kompen på thunderwolf cavalry. Deras fördel är att och det som gör att dom har rätt bra överlevnadsförmåga trots att dom inte har skydd av att sitta i en bil och trycka är ju att dom kan vara unika och sprida wounds. Det tas ingen hänsyn till detta i kompmallen som det ser ut just nu. I övrigt tycker jag minuset matchas rätt bra för hur hårda dom är så mitt förslag är:
Thunderwolf Cavalry
-1 each Thunderwolf Cavalry model
-2 each Storm Shield
-1 each Frost Blade / Frost Axe / Wolf
Claw
-3 each Power Fist / Thunder Hammer
-1 each unique model in unit after the first two (detta ger att en 5a unika TW får -3 extra vilket är ganska hårt men jag tror att det kompenserar för just det som gör dom bra)
- theWatchman
Mutt skrev:Meganobz har redan eskalerande minus, i och för sig inom enheten, men än dock eskalerande.theWatchman skrev:Om det skall vara ett eskalerande minus så bör det vara det på ett antal andra "hitter units" oxå typ assault termos, mega nobs osv.
Det är ju inom enheten och för att dom akn vara så många. Just med nobs (både bikers och mega) är ju det en jäkla finess att dom kan vara 10st.
Alltså gällande Thunderwolf cavalery, med tanke på att en 5 manna enhet Sköld Termosar kompar - 11, så borde en enhet Vargar kompa minst -15. Dom är snabba, har 2 T5 wounds var, skitmånga attacker (4 i grund), som är rending på de modeller som inte har en S10 Fist, enheten kan ha sköldar. Allt är verkligen så stört bra, jo visst dom kostar en del. Men de är verkligen en no-brainer enhet med dagens komp.
det förslag som givits ser vettigt ut då en 5 manna enhet med 5 olika woundgroups, 2 sköldar och en fist hamnar runt -17. De man måste komma ihåg med enheten är att man måste ha en lord (helst med majesty) till den typ, då den har LD8. Känns som ett vettigt förslag, då kan vi få se en enhet, men inte alltid då -17 plus lord svider i kompen men gör den inte ospelbar.
P daddy
det förslag som givits ser vettigt ut då en 5 manna enhet med 5 olika woundgroups, 2 sköldar och en fist hamnar runt -17. De man måste komma ihåg med enheten är att man måste ha en lord (helst med majesty) till den typ, då den har LD8. Känns som ett vettigt förslag, då kan vi få se en enhet, men inte alltid då -17 plus lord svider i kompen men gör den inte ospelbar.
P daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Det finns flera andra enheter vars komp jag anser borde anpassas efter deras kostnad. Det intressanta, som jag ser det, är inte hur mycket en enhet sänker kompen jämfört med att inte använda poängen alls, utan hur mycket en enhet sänker kompen jämfört med att ha med något annat.theWatchman skrev:Mja, jag tycker inte det. Kompmallen var ju till för att fixa till enheter som var felprissade. Om man följer det här resonemanget så skulle swarmlord ha typ -25 istället för som nu -5