Blood Angels

Moderator: Kompmallsansvariga

sourpus

Re: Blood Angels

Inlägg av sourpus »

Lol. Ok, dags att tänka om sin arme om man vill spela kompat alltså. :(

Edit: trist läxa1: mallen mer eller mindre tvingar en att tänka komp när man skriver sin lista för att man ska undgå risken att straffas orimligt.
Exempel:

http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=1911

honour guards i denna arme ger -24. Detta eftersom uniten skapades mest på skoj.
QED
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Jag tycker ändå att det kan vara värt att göra skillnad på de två prästerna i kompen. Den som går med honour guards är ju betydligt sämre på nästa alla sätt. Med bara 5 man i enheten är det lätt att "picka" honom både i assault och skytte. Dessutom är det en stor nackdel att inte kunna byta till en ny enhet när HG tagit några casualties.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Jacke skrev:Jag tycker ändå att det kan vara värt att göra skillnad på de två prästerna i kompen. Den som går med honour guards är ju betydligt sämre på nästa alla sätt. Med bara 5 man i enheten är det lätt att "picka" honom både i assault och skytte. Dessutom är det en stor nackdel att inte kunna byta till en ny enhet när HG tagit några casualties.

Det kan jag hålla med om. Något specifikt förslag på kompens utseende?

frans

Inlägg av frans »

Jacke skrev:Jag tycker ändå att det kan vara värt att göra skillnad på de två prästerna i kompen. Den som går med honour guards är ju betydligt sämre på nästa alla sätt. Med bara 5 man i enheten är det lätt att "picka" honom både i assault och skytte. Dessutom är det en stor nackdel att inte kunna byta till en ny enhet när HG tagit några casualties.
Vanliga prästen är ju en independent character så han är ju inte direkt klurig att skada i närstrid om du vet vad du vill (finns väl få armeer som inte har en sergeant med power weapon som klubbar honom snabbt). Men visst han tål kanske mera skytte i en 10 assault marine squad, HG får du ge storm shields så att de tål en hel del.

Förövrigt får man ju jämföra poängkostnaden, köpa prästen separat framför allt med en jumppack.

Jag tycker att vanliga prästen är bra men dyr (framför allt med jumppack), lätt att döda och inte värd -15.

Nu får jag sluta sitta och sjuta på forum...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det är enkelt att se till att prästen inte kommer in i närstrid genom att placera gubbar i vägen för honom. Och har du en landraider så hoppar han aldrig ut.
Alexander Merinen

frans

Inlägg av frans »

Zurken skrev:Det är enkelt att se till att prästen inte kommer in i närstrid genom att placera gubbar i vägen för honom. Och har du en landraider så hoppar han aldrig ut.
Naturligtvis är det men i följande enstaka fall är det svårare:
1) ifall de blir chargade
2) ifall striden pågår flera rundor
3) ifall man inte chargar med en stor enhet
4) ifall motståndaren har gott om modeller som "pilar" in i honom

Faktum är att det är en IC som har 1 wound med jumppack kostar han mer än 4 assault marines, med det kompminuset kommer jag aldrig att köpa den. Jag tycker att den är rätt dyr i grunden.

Alla verkar vara rädd för honom ifall han sitter i LR men så står det inte i kompmallen.

sourpus

Inlägg av sourpus »

theWatchman skrev:

Det kan jag hålla med om. Något specifikt förslag på kompens utseende?
vad sägs om tio för den stora och fem för den lilla?
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag tycker att -15 är för lite för prästen. Sänks det till -10 är det ju inte ens ett reellt val att inte spela med den, frågan blir bara hur många man skall ha.

Dock kanske honourguard-prästen kan nöja sig med -10. Den är klart sämre.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Mitt förslag:

Sanguinary Priest -10 med Jump pack eller utan(kanske borde vara mer minus utan JP då han kan sitta i bilar) -5 extra om man har en Land Raider

Sanguinary Novitiate -7 -3 extra om de har en rhino/razor -5 om de har en Land Raider

Måste även tillägga att jag tycker att det ska gå att spela med en präst. Assault marines är helt meningslösa utan dem. Jag tycker att man bör uppmuntra andra speltyper än helmech, vilket man kan göra genom att lätta på prästens komp, såvida han har jump pack.

sourpus

Inlägg av sourpus »

Jacke skrev:Jag tycker att man bör uppmuntra andra speltyper än helmech
jag har aldrig hållt med någon mer än nu.

Skriv svar