Den stora copypaste tråden

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Seregon

Re: Den stora copypaste tråden

Inlägg av Seregon »

Något som tål att frågas är även hur folk ser på temade c/p-listor. Dante med massor av sanguinary guard är ju uppenbarligen c/p, men är det en tråkig lista att spela och/eller möta?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

egge

Inlägg av egge »

Förstår inte hur du får det till att alla copy-paste arméer skulle vara av just sten-sax-påse karaktär.
Jag förstår inte heller det:
väldigt sällan, tror nog att det finns fler möjligheter, ofta, oftast, ger intryck
8-) Sorry, kände mig tvungen. Men det är intressant: säger du att Copy/paste listor oftast i högre grad innehar alla tre momenten utav sten-sax-påse än varierande listor?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

n00bn skrev:J
En copy paste lista tar undergräver några av spelets mest underhållande grundpelare [...] möjligheten att färga av sin personlighet i sin armé.
I framtiden ska mina listor låta sig färgas av min CP-personlighet.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Olof skrev: I framtiden ska mina listor låta sig färgas av min CP-personlighet.
På internet brukar jag låtsas att jag är en sjukt go ickekompetativ spelare som bara spelar roliga tematiska matcher, aldrig whinar och tar 40k med en klackspark.

Sist vi möttes outCPade jag dig ganska rejält om jag inte minns helt fel. Jag hade tre unika enheter i den 2000 poängsarmén, varav en av dessa var en sjukt hård specialkaraktär. Resten gick i dubbletter och trippletter. Men det var iaf en fluffig lista, Black Legions tema är ju meltas, abbaddon och meck.

Nä nu ska jag sluta vara OT.
Seregon skrev:
Något som tål att frågas är även hur folk ser på temade c/p-listor. Dante med massor av sanguinary guard är ju uppenbarligen c/p, men är det en tråkig lista att spela och/eller möta?
Den är tråkig att möta om den är bättre än min c/p-lista. Om den är mycket sämre är det okej. :D

Att spela temat brukar ju sätta ett antal begränsningar på listan och den brukar i allmänhet inte vara lika bra som en copypaste av den mest prisvärda enheten. Jag skulle klassa det som att låta sin armé färgas av sin personlighet (exempelvis man gillar fluffet för gubbarna) och jag hade tyckt det var roligt att möta en sådan lista.
Senast redigerad av 2 n00bn, redigerad totalt 18 gång.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

@ Egge:

Iaf en bra copy-paste lista har spammat ut lagom många stenar, saxar och påsar för att kunna ta sig an alla tänkbara motståndare.
Det är fel att tro att bara för att man copy-pastar effektivaste enheten så många gånger som FOC tillåter blir listan asbra. En vettig copy-paste armé kan handskas med allt och den har även tillräckligt mycket av varje enhet för att klara av och förlora en del av dem under matchens förlopp men ändå ha en chans.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Skulliz skrev:Iaf en bra copy-paste lista har spammat ut lagom många stenar, saxar och påsar för att kunna ta sig an alla tänkbara motståndare.
Nu blir jag nyfiken...

Jacke

Inlägg av Jacke »

speedfreek skrev:
Skulliz skrev:Iaf en bra copy-paste lista har spammat ut lagom många stenar, saxar och påsar för att kunna ta sig an alla tänkbara motståndare.
Nu blir jag nyfiken...
Jag antar att han menar att dem bästa listorna är dem som spammar allround enheter?

Per Malmberg

Inlägg av Per Malmberg »

Jacke skrev:
speedfreek skrev:
Nu blir jag nyfiken...
Jag antar att han menar att dem bästa listorna är dem som spammar allround enheter?
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag tror att det som menas med lagom antal stenar, saxar och påsar är att man försöker täcka in alla möjliga situationer, typ en skyttearmé vill ha anti-hord, anti-meq, anti-tank (här är väl oftast anti-MC med också), ev något counter-assault etc. Täcker man inte upp alla sina baser kommer det en påse mot ens sten (deep-strike melta mot trippelraider) och man dör.
Det jag upplever att vissa säger är ju att copypaste inte är sax, sten eller påse utan skopa eller lava eller något annat som bara tar allt.
Sen är det ju det uppenbara problemet med att vissa codexar har dåligt med val för att fylla en viss roll (tänker spontant på hiveguard som verkligen ger det tyranids behöver i många listor) och då är det ju svårt att ta något annat, tar man bara en blir man kanske av med sin sax och får glatt se på när stenen rullar över ens armé.
Andra arméer har kanske flera sätt att få fram det de behöver (en miljon olika IG-bilar) och då blir det mindre copypaste på namnet på enheten men "copypaste" på rollen enheten ska fylla finns kvar.

För mig ligger attraktionen i en lista antingen i hur effektiv den kan vara, det känns kul med makt typ, eller så vill man ha något schyst kanske inte superoptat tema men som ändå funkar lite (GK Paladins tex, jag gillar elite-arméer).
Andra tycker om andra saker, problemet uppstår väl inte riktigt förrän folk med olika åsikter måste mötas, klart det är svintråkigt att bli sönderstompad med sin en-av-varje-lista när man möter 16 missiler och otroligt poängeffektiva allroundtroops eller vad man nu vill hitta på för copypaste. Jag tycker att är det turnering får man helt enkelt ta det, det handlar om att vinna, spelar man casual får man göra upp innan vad man helst vill spela för typ av match.
Om man sen vill spela turnering fast inte bli tvungen att copypastea för att känna att man får vara med får man nog kanske ha subjektiva kompturneringar, men då lyckas nån ondskefull WAAC smita igenom och så börjar allt om.

Sorry att det blev långt men till slut vill jag säga att kompfritt är vad jag tycker verkar roligast, metat flyttas till något helt annat men jag tycker inte att det verkar tråkigare, lite som att spela fotboll i en högre division, samma sport men mer kraft.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Herr Malmberg förklarar utmärkt vad jag menar med "lagom många stenar, saxar och påsar" (:

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag hoppades att du pratade om en för mig okänd "superlista" som var bäst mot allt och inte bara för att den var helt sned.

Skriv svar