Imperial Guard
Moderator: Kompmallsansvariga
-
PeterWelzien
Re: Imperial Guard
Problemet med en chimera (iaf. för IG) är att den bara transporterar tio st. T3 5+ gubbar för kanske 70p. Medans en rhino innehåller tio st. T4 3+ killar. Du får med andra ord in en effektivare enhet i en rhino än i en chimera. För att kunna leverar samma effektivitet som en rhino, så behövs tre chimeror. Och de kostar fem gånger så mycket som en rhino.
Som fordon är chimeran bra. Som transport (i en IG-armé) är den inte mycket att ha.
Som fordon är chimeran bra. Som transport (i en IG-armé) är den inte mycket att ha.
/Peter Welzien
-
Booogeyman
Eller så åker man fram och ställer sig på ett objektiv.PeterWelzien skrev:Problemet med en chimera (iaf. för IG) är att den bara transporterar tio st. T3 5+ gubbar för kanske 70p. Medans en rhino innehåller tio st. T4 3+ killar. Du får med andra ord in en effektivare enhet i en rhino än i en chimera. För att kunna leverar samma effektivitet som en rhino, så behövs tre chimeror. Och de kostar fem gånger så mycket som en rhino.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Jag som SM spelare kan kanske inte med all exakthet i världen uttala mig om hur man använder en Chimera (har spelar några turneringar med DH och Guard men det var i 4th), men det verkar som en riktigt bra deal jämfört med en Rhino. Den har alla kvalitéer man vill ha hos en lätt transport; någorlunda tålig och framför allt billig, att den sedan har två helt okej skyttevapen också gör det ju inte sämre. Vad som kan sitta i tycker jag inte spelar så jättestor roll eftersom de ändå primärt vill använda dem till att vara i vägen och neka motståndaren objektiv. Att det sedan i fallet med SM i Rhinos vs. IG i Chimeras ploppar ut mycket hårdare killar kompenseras utav den nästan dubbla poängkostnaden.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Chimeran jämförs bäst med rasorback.. så de skjuter lika mycket, och har ungefär samma roll. En rhino har en helt annan roll än chimeran.. En rhino används för att transportera fram saker..
En rasorback eller en chimera kan göra detta, men inte alls lika bra i och med att det som sitter i är mycket vekare, de används framförallt som skytte understöd..
En rasorback eller en chimera kan göra detta, men inte alls lika bra i och med att det som sitter i är mycket vekare, de används framförallt som skytte understöd..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Ok några funderingar ytterligare:
1. Är det medvetet eller bara bortglömt med commissar i platoon command? Commissar ger minus i infantrysquad men inte i platoon commanden, vad jag kan se.
2. Sen tycker jag man kan fundera på om inte chimera borde ge -3/-5 istället för -4/-6. Vad är motivet för att sätta ett extra minus på den jämfört med alla andra komp. listor. Kör man t.ex. SM kan man ta en Razorback med twin-lascannon/HF som inte är särskilt kul att möta för -3 eller kör man WH kan man ta en chimera för -3. Jag tror ändå att många kommer köra chimerar med multilaser/HF och eftersom det är en transport som inte är fast kommer man endast få skjuta ett vapen i alla fall.
3. Jag tycker fortfarande inte psyker battle squad är så extremt farlig som ni utger den för att vara. När vi kör på klubben brukar de oftast gå åt direkt eller ha noll effekt eftersom man möter fearless enheter. Jag tycker mallen skapar oblanas genom att straffa psykers så hårt med tanke på att det var ett sätt från GW att försöka balansera upp IG:s möjlighet att kunna konkurrera med de allra tuffaste arméerna. För att vara ärlig har IG i många fall varit en gratis vinst på turneringar etc. (vad jag uppfattat) och nu när de kan konkurrera på allvar genom en bra kombination straffar ni bort dem om den slutliga mallen blir som den som ligger häri tråden. Mitt förslag är att möjliggöra för en IG spelare att i alla fall ha med en grupp på bordet. Sätt därför Psykers battle squad till -5 för en grundenhet dvs. en overseer och fyra psykers. Sen kan ni sätta -5 eller kanske till och med -6 för varje extra psyker utöver det. Då når ni samma helhetseffekt men möjliggör för en IG spelare att ha med en grundsquad utan att mista för mycket komp. En PBS med fyra psykers kan inte vara farligare än att den ger minus 5 i komp.
4. Idén om att få mindre minus om man sätter fordon i squadrons tycker jag definitivt att ni ska ta in i IG mallen. Särskilt när det gäller fast attack val som valkyrie och hellhounds. De är inte på närmelsevis lika bra i squadrons som i olika units. Där kan man göra på samma sätt som ni tänkt när det gäller heavy support. Jag tycker dock att man bör fundera på om inte vendetta borde gå för 6 poäng och en leman russ för 7. T.ex. en predator med lascannons upp till öronen går för -5, vist russen har mer i armor och det borde straffas komp.mässigt men den skjuter sämre (om man inte tar pask och då får man ändå -2 extra). När det gäller valcyrine ger den -5 alt. -7. Minus fem för grundmodellen tycker jag är helt ok men minus -7 för varje vendetta känns tufft. Minus sex borde vara bra för vendettor i första squaden och sedan kan man ge dem utökat minus om man sätter in en squadron till och ytterligare minus för en tredje. Rimligt borde alltså vara minus -6 för vajre i squadron 1, ytterligare minus 2 för vendetta i squadron 2 och ytterligare minus 2 för vendettor i squadron 3.
1. Är det medvetet eller bara bortglömt med commissar i platoon command? Commissar ger minus i infantrysquad men inte i platoon commanden, vad jag kan se.
2. Sen tycker jag man kan fundera på om inte chimera borde ge -3/-5 istället för -4/-6. Vad är motivet för att sätta ett extra minus på den jämfört med alla andra komp. listor. Kör man t.ex. SM kan man ta en Razorback med twin-lascannon/HF som inte är särskilt kul att möta för -3 eller kör man WH kan man ta en chimera för -3. Jag tror ändå att många kommer köra chimerar med multilaser/HF och eftersom det är en transport som inte är fast kommer man endast få skjuta ett vapen i alla fall.
3. Jag tycker fortfarande inte psyker battle squad är så extremt farlig som ni utger den för att vara. När vi kör på klubben brukar de oftast gå åt direkt eller ha noll effekt eftersom man möter fearless enheter. Jag tycker mallen skapar oblanas genom att straffa psykers så hårt med tanke på att det var ett sätt från GW att försöka balansera upp IG:s möjlighet att kunna konkurrera med de allra tuffaste arméerna. För att vara ärlig har IG i många fall varit en gratis vinst på turneringar etc. (vad jag uppfattat) och nu när de kan konkurrera på allvar genom en bra kombination straffar ni bort dem om den slutliga mallen blir som den som ligger häri tråden. Mitt förslag är att möjliggöra för en IG spelare att i alla fall ha med en grupp på bordet. Sätt därför Psykers battle squad till -5 för en grundenhet dvs. en overseer och fyra psykers. Sen kan ni sätta -5 eller kanske till och med -6 för varje extra psyker utöver det. Då når ni samma helhetseffekt men möjliggör för en IG spelare att ha med en grundsquad utan att mista för mycket komp. En PBS med fyra psykers kan inte vara farligare än att den ger minus 5 i komp.
4. Idén om att få mindre minus om man sätter fordon i squadrons tycker jag definitivt att ni ska ta in i IG mallen. Särskilt när det gäller fast attack val som valkyrie och hellhounds. De är inte på närmelsevis lika bra i squadrons som i olika units. Där kan man göra på samma sätt som ni tänkt när det gäller heavy support. Jag tycker dock att man bör fundera på om inte vendetta borde gå för 6 poäng och en leman russ för 7. T.ex. en predator med lascannons upp till öronen går för -5, vist russen har mer i armor och det borde straffas komp.mässigt men den skjuter sämre (om man inte tar pask och då får man ändå -2 extra). När det gäller valcyrine ger den -5 alt. -7. Minus fem för grundmodellen tycker jag är helt ok men minus -7 för varje vendetta känns tufft. Minus sex borde vara bra för vendettor i första squaden och sedan kan man ge dem utökat minus om man sätter in en squadron till och ytterligare minus för en tredje. Rimligt borde alltså vara minus -6 för vajre i squadron 1, ytterligare minus 2 för vendetta i squadron 2 och ytterligare minus 2 för vendettor i squadron 3.
Comisar är endast bra om man har den i en combined squad, commad squads can inte combina, så commisaren behöver inte ge minus där..Maqisad skrev:Ok några funderingar ytterligare:
Kanske ge comisaren i infantry squads minus beroende på hur många squads det finns i platoonen..
Chimeror är primärt ett skyttefordon, inte transport.. Men minuset kan kanske sänkas lite.. Häldre ett minus i flera steg, chimeror blir inte ricktigt bra fån de blir ricktigt många.. (Jag ska spela med 8 st på ETC)Maqisad skrev: 2. Sen tycker jag man kan fundera på om inte chimera borde ge -3/-5 istället för -4/-6. Vad är motivet för att sätta ett extra minus på den jämfört med alla andra komp. listor. Kör man t.ex. SM kan man ta en Razorback med twin-lascannon/HF som inte är särskilt kul att möta för -3 eller kör man WH kan man ta en chimera för -3. Jag tror ändå att många kommer köra chimerar med multilaser/HF och eftersom det är en transport som inte är fast kommer man endast få skjuta ett vapen i alla fall.
typ: -3 för den första -4 för den andra -5 för den tredje osv..
Psykers är helt ofarliga om de inte har en chimera att gömma si i, det borde synas i mallen!Maqisad skrev: 3. Jag tycker fortfarande inte psyker battle squad är så extremt farlig som ni utger den för att vara. När vi kör på klubben brukar de oftast gå åt direkt eller ha noll effekt eftersom man möter fearless enheter. Jag tycker mallen skapar oblanas genom att straffa psykers så hårt med tanke på att det var ett sätt från GW att försöka balansera upp IG:s möjlighet att kunna konkurrera med de allra tuffaste arméerna. För att vara ärlig har IG i många fall varit en gratis vinst på turneringar etc. (vad jag uppfattat) och nu när de kan konkurrera på allvar genom en bra kombination straffar ni bort dem om den slutliga mallen blir som den som ligger häri tråden. Mitt förslag är att möjliggöra för en IG spelare att i alla fall ha med en grupp på bordet. Sätt därför Psykers battle squad till -5 för en grundenhet dvs. en overseer och fyra psykers. Sen kan ni sätta -5 eller kanske till och med -6 för varje extra psyker utöver det. Då når ni samma helhetseffekt men möjliggör för en IG spelare att ha med en grundsquad utan att mista för mycket komp. En PBS med fyra psykers kan inte vara farligare än att den ger minus 5 i komp.
Men annars är de sjukt brutna..
Jag håller med, men det får man ju redan för russarnaMaqisad skrev: 4. Idén om att få mindre minus om man sätter fordon i squadrons tycker jag definitivt att ni ska ta in i IG mallen. Särskilt när det gäller fast attack val som valkyrie och hellhounds. De är inte på närmelsevis lika bra i squadrons som i olika units. Där kan man göra på samma sätt som ni tänkt när det gäller heavy support. Jag tycker dock att man bör fundera på om inte vendetta borde gå för 6 poäng och en leman russ för 7. T.ex. en predator med lascannons upp till öronen går för -5, vist russen har mer i armor och det borde straffas komp.mässigt men den skjuter sämre (om man inte tar pask och då får man ändå -2 extra). När det gäller valcyrine ger den -5 alt. -7. Minus fem för grundmodellen tycker jag är helt ok men minus -7 för varje vendetta känns tufft. Minus sex borde vara bra för vendettor i första squaden och sedan kan man ge dem utökat minus om man sätter in en squadron till och ytterligare minus för en tredje. Rimligt borde alltså vara minus -6 för vajre i squadron 1, ytterligare minus 2 för vendetta i squadron 2 och ytterligare minus 2 för vendettor i squadron 3.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Edit: Mallen finns nu i första posten.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Vanquishern suger, den borde också bara ge -2.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag tycker det skulle vara intressant att se de som tagit fram komp.mallen att visa vad de har räknat på för IG listor som kan ge medel i komp. och ändå anses som konkurrenskraftiga.
-
PeterWelzien
Det vore kul om någon iaf. kunde posta en exempellista med hyffsad komp. Jag har som sagt inte lyckats skapa en vettig lista med mer än 20 i komp.
/Peter Welzien