Space Wolves
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Space Wolves
ja men jag kommer nog spela SW eftersom BA suger i kompat 
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
sänk SW kompen genast!!cadelin skrev:ja men jag kommer nog spela SW eftersom BA suger i kompat
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag känner också att dom får dålig komp. Men varför pod till alla? Pod-strike är ju också sjukt mycket bättre än vanlig deep strike så det är klart att dom får kompminus för det.Lontt skrev:Jag tycker att vi behöver diskutera kompminuset som space wolves terminator listor får det är larvigt dåligt kompade för vad de gör. logan + 5 enheter i pods som tar snälla grejer (inte mer än 3 combi, inga cyclones, inga shields, ingen arjac) kompar runt minus 60. Ok visst logan är en hyggligt bra karaktär men han kostar som han smakar. Problemet ligger tycker jag framförallt i att en 5 manna enhet startar på -8 komp vilket är ganska mycket. För att dra en parallell till deathwing som ni alla kan kolla hur det ser ut så har det mycket snällare kompstraff framförallt om man tar många enheter. Denna typ av bonus skulle man kunna tillskriva space wolf terminator squads som består av bara terminator armor modeller. Det andra problemet som nästan är större är att space wolf terminators måste plikta 3 extra minus bara för att kunna deepstrika. Jag förstår att problemet delvis grundar sig i att wolf guard kompen inte bara berör terminators utan också hur icke terminator squads fungerar men det känns hårt att behöva köra "count as" dark angels för att inte autofaila på grund av dålig komp.
Det jag egentligen vill är att komp mallen anpassas så att folk som vill spela rena eller terminator täta listor kan komma undan utan att kompa riktigt dåligt. Jag antar att det sagts förut i denna tråd men en all out terminator armé är sammanlagt mycket sämre än sina individuella delar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Att det är några av Sveriges bästa spelare som spelar SWs gör väl snarare att man ska bra placeringar med listan som något mer än bara att de är hårda? De skulle ju snitta höga placeringar med i stort sett vilken armé som helst i min mening och det kan ju mycket väl betyda att vargarna inte automatiskt kan anses vara felkompade bara för att statistiken med dem är bra.
Därmed inte sagt att det inte finns saker som bör kollas över i mallen (främst vargarna).
Därmed inte sagt att det inte finns saker som bör kollas över i mallen (främst vargarna).
Det jag menar är att pods är helt nödvändiga för att över huvudtaget kunna deepstrika med space wolf terminators och även om droppodassault är överlägset vanlig deepstrike så betalar man 35 pts per pod, blir begränsad till 4 man om man ska ha en karaktär med. Personligen gillar jag att deepstrika terminators och enda sättet man kommer undan att springa över bordet och bli 2 roundad av gun lines är att komma ner i pods. Surt då att plikta 3 komp för att få deepstrike möjligheten som deathwing kommer med inkluderat i priset.DHettNeck skrev: Jag känner också att dom får dålig komp. Men varför pod till alla? Pod-strike är ju också sjukt mycket bättre än vanlig deep strike så det är klart att dom får kompminus för det.
Jag undrar också varför wolfguards som troops är kompade hårdare än greyhunters. Är dom verkligen så mycket bättre?
- theWatchman
Tror det är en lite för stor generalisering. Anders har alltid spelat wolves och jag har alltid varit inställd på att köra wolves när dom skulle få en uppdaterad codex (den 15 år gamla var inte rolig att spela med). Så jag tror det argumentet du skrev faller lite.Ps saken skrev:En sista tanke är att om man ser på rankingen så spelar över hälften av top 5 SW som det ser ut nu och jag har en lite misstanke om att det inte skulle vara så om codxen inte vore rätt hård och kompmalllen inte riktigt lyckades balansera ut det. /Ps
Så du menar att om Sw codexen hade varit lika stabil som säg DH så hade du ändå byt från vanliga SM till SW David.
Det var inget argument för att sänka SW komp som helhet men trodde iden med ett kompsystem var att försöka balanser codexarna med tanke på turneringar och om man märkar att nåt antingen en viss codex eller ett visst spelsätt går upprepade gånger går väldigt bra på dom större turneringarna så kan det ju vara en ide att titta lite extra på kompen på just dom sakerna.
Sen är det ju frågan om det är Codexen som helhet eller enstaka saker i listan som inte ligger riktigt rätt, finns saker i SW som jag týcker ligger lite högt (wolfscouts) medan det finns enheter som borde kompas hårdare (PW på wgs och ev wolfcav och Fenwolf wounds till char).
Dock känns det inte som det inte borde råda nån tvivlan på att det går att bygga hårda SWlistor som kompar relativt bra.
Det var inget argument för att sänka SW komp som helhet men trodde iden med ett kompsystem var att försöka balanser codexarna med tanke på turneringar och om man märkar att nåt antingen en viss codex eller ett visst spelsätt går upprepade gånger går väldigt bra på dom större turneringarna så kan det ju vara en ide att titta lite extra på kompen på just dom sakerna.
Sen är det ju frågan om det är Codexen som helhet eller enstaka saker i listan som inte ligger riktigt rätt, finns saker i SW som jag týcker ligger lite högt (wolfscouts) medan det finns enheter som borde kompas hårdare (PW på wgs och ev wolfcav och Fenwolf wounds till char).
Dock känns det inte som det inte borde råda nån tvivlan på att det går att bygga hårda SWlistor som kompar relativt bra.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.
- theWatchman
Japp håller med dej PS, men ja jag hade spelat SW även om codexen hade varit lite sämre än den är nu. Men GW släpper aldrig en ny codex som suger så det var aldrig en issue för min del..
Komp mallen försöker jämna ut spelfältet mellan olika lag men det är trist när vissa typer av listor i mallen lider mycket mer än andra. Tex för att komp straffa den enskilda starka wolf guard enheterna så gör man den overall svaga terminator listan hårdare kompad än thunderwolf deathstar listor.
Har lite erfarenhet från nya Vargarna. Just det som du själv nämner, Lontt, att man helt
slipper gå över bordet om man har pods gör i mina ögon att de är värda varenda tiondel
av de -3 de får. Dessutom kan poden hjälpa dig då den finns på plan i ett senare skede
av matchen.
Man ska ju inte jämföra mellan listor, men vi gör det ändå bara för att.
Båda listorna kräver en speciell IC för att få ha sina termosar som troops.
Båda listorna kostar ungefär samma för 5 man, varav en serg med powerweapon. (SW 240 mot DA 215).
De har lite olika specialregler, där den ena klår den andra beroende på situation. Så det jämnar ut sig.
Deras komp för denna "grund" är SW -6 och DA -7. (om man har en enhet).
Har man flera så tar DA igen 1 i komp för varje enhet. Tycker inte detta är fel då en droppod
är så mycket bättre än att bara teleporteras ner. (utom vid killpoints...).
Vanilla terminators ligger på -5 med samma utrustning, så de har lite "rabatt" men är
också aningen sämre.
En annan jämförelse är MAN's, 5st, utan godis, bara en bil och tagna som troops
landar på -10. De har helt andra premisser och ska inte jämföras egentligen.
Vill man ha moral och godis drar det upp till -14! Och det är ca 250pts.
Vad jag egentligen ville få ut av detta onödigt långa inlägg var att dessa enheter är bra
i grund som de ligger nu. Om man sedan väljer att lasta på en massa godis, ja, då får
man helt enkelt bita i det sura äpplet och "betala" för det i komp.
EDIT: Min åsikt om Dundervargar ska vi inte ta upp...dom är snegökade helt enkelt.
slipper gå över bordet om man har pods gör i mina ögon att de är värda varenda tiondel
av de -3 de får. Dessutom kan poden hjälpa dig då den finns på plan i ett senare skede
av matchen.
Man ska ju inte jämföra mellan listor, men vi gör det ändå bara för att.
Båda listorna kräver en speciell IC för att få ha sina termosar som troops.
Båda listorna kostar ungefär samma för 5 man, varav en serg med powerweapon. (SW 240 mot DA 215).
De har lite olika specialregler, där den ena klår den andra beroende på situation. Så det jämnar ut sig.
Deras komp för denna "grund" är SW -6 och DA -7. (om man har en enhet).
Har man flera så tar DA igen 1 i komp för varje enhet. Tycker inte detta är fel då en droppod
är så mycket bättre än att bara teleporteras ner. (utom vid killpoints...).
Vanilla terminators ligger på -5 med samma utrustning, så de har lite "rabatt" men är
också aningen sämre.
En annan jämförelse är MAN's, 5st, utan godis, bara en bil och tagna som troops
landar på -10. De har helt andra premisser och ska inte jämföras egentligen.
Vill man ha moral och godis drar det upp till -14! Och det är ca 250pts.
Vad jag egentligen ville få ut av detta onödigt långa inlägg var att dessa enheter är bra
i grund som de ligger nu. Om man sedan väljer att lasta på en massa godis, ja, då får
man helt enkelt bita i det sura äpplet och "betala" för det i komp.
EDIT: Min åsikt om Dundervargar ska vi inte ta upp...dom är snegökade helt enkelt.
Mork, the articulate ork!