Blood Angels

Moderator: Kompmallsansvariga

Mutt

Re: Blood Angels

Inlägg av Mutt »

Andy Grey skrev:
Mutt skrev:Är inte Blood Angels librarians bättre än space marines librarians i och med att de har flertalet spells som kan kastas i motståndarens runda? Detta gör att en blood angel librarian oftast kan kasta 2 spells medans en vanlig bara kan kasta 1.
BA librarians kan välja 2 spells men bara lägga en per player turn! Man kan däremot uppgradera honom till Epistolary för 50p, då får han lägga 2st per turn. Det finns dessutom bara 3st av alla valbara som går att lägga i båda player turns, nämligen Might of heroes (+D3 Attacks), The Sanguine Sword (S10) och Unleash rage (slå om missar). Att använda sitt Force weapon är såklart också en möjlighet.
Vanlig marines samt Space Wolfs har inga spells som går att lägga i motståndarens player turn (så "bara" 3 spells att välja med är oändligt många fler). Dvs en vanlig kan bara lägga en spell under hela game-turnen.

Blood angels kan lägga en spell under sin turn och en spell under motståndarens turn, dvs 2 spells. Har man dessutom uppgraderat honom så kan han lägga 4 spells under en game-turn.

Alltså får man för samma poäng, ut dubbelt antal spells om man är Blood Angel.

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Mutt skrev:Blood angels kan lägga en spell under sin turn och en spell under motståndarens turn, dvs 2 spells. Har man dessutom uppgraderat honom så kan han lägga 4 spells under en game-turn.
Ja det är korrekt, notera däremot att spells som kan läggas i motståndarens turn endast är i assaultfasen. Alltså får BA-biblotekarien endast lägga fler spells än en SM-biblotekarie OM man valt en av dessa tre spells samt OM han är i en närstrid i motståndarens assaultfas. Av dessa tre är "Sword" mest användbar i min mening och den ger redan lika mycket minus som biblotekarien själv.
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Andy Grey skrev:
Mutt skrev:Blood angels kan lägga en spell under sin turn och en spell under motståndarens turn, dvs 2 spells. Har man dessutom uppgraderat honom så kan han lägga 4 spells under en game-turn.
Ja det är korrekt, notera däremot att spells som kan läggas i motståndarens turn endast är i assaultfasen. Alltså får BA-biblotekarien endast lägga fler spells än en SM-biblotekarie OM man valt en av dessa tre spells samt OM han är i en närstrid i motståndarens assaultfas. Av dessa tre är "Sword" mest användbar i min mening och den ger redan lika mycket minus som biblotekarien själv.
Nu missar du Shield of Sanguinious, som man lägger i motståndarens skyttefas. Även spells som andra marines har är ju dessutom kompade hårdare än själva librarianen.

Edit:
Nu blir jag ännu mer förvirrad (Nu börjar jag i och för sig blanda in space wolfs i blood angel tråden).
Blood Angels Shiled of Sanguinus ger inget kompminus.
Space Wolfs Storm Caller ger -4.

Spellsen gör i stort sätt samma sak.

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Jag lade fram 3st som går att använda i både min och motståndarens turn. Visst om man väljer den och en annan valfri så kan man få ut två spells i rundan. Det har för övrigt redan varit på tapeten att minuset på just Shield bör höjas, speciellt efter BA FAQ:en. Det hade inte förvånat mig om detta redan tagits upp och förändrats inför nya kompmallen. :)

Edit Edit:
Nä den står inte med, tror det sades att den skulle ha -1 som de flesta andra. Väntar förväntansfullt på de nya kompmallarna!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

En fråga kring den nya mallen.

Land Raiders
-17 first Land Raider
-24 each additional Land Raider
+4 each Redeemer
+2 each Crusader
-2 each Multi-Melta
+1 if only able to transport 10 models

Redeemer och crusader får plus för att vara redeemer och crusader.
"Vanliga" land raiders och Promethius får plus för sin transportkapacitet.
Alltså får alla land raiders utom Helios plus. Vore det inte mer lättöverskådligt att sänka grundminuset, justera plusen för redeemer och crusader och sedan lägga ytterligare minus på Helios? Så att land raider-minuset speglar en vanlig land raider snarare än en Helios?

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

sm landraiders transporterar 12 så då får du olika för landraiders i olika kodexar. Om alla marinekodexar har det där är det enkelt med copypaste imo

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

cadelin skrev:sm landraiders transporterar 12 så då får du olika för landraiders i olika kodexar. Om alla marinekodexar har det där är det enkelt med copypaste imo
Olika land raiders, olika minus. Det finns väl egentligen inget värde i att minusen skall se samma ut som för en annan armé men sedan modifieras för att visa att det egentligen inte är samma minus.

Men det är iofs bara en smaksak hur man bör formulera det.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Du har rätt Johan. Vi kan se över det till nästa släpp, det ska ju utgå från den vanliga raidern.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Drop Pods till Death Company borde ge minus. De bör också få lite extra plus för Jump Packs och om det inte finns några transporter i armén
Alexander Merinen

sourpus

Inlägg av sourpus »

Zurken skrev:Drop Pods till Death Company borde ge minus.
vet inte riktigt om jag håller med. visserligen blir de snabbt en enhet man måste "ta hand om", men att droppa ner och skjuta sina bolt-pistoler känns.... meh.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Skriv svar