Bra att någon håller med.Skulliz skrev:Med tanke på vart t ex IG hamnar i komp när man drar till med "topp-listan" så känns det som att Coteaz GK ligger rätt på tre minus
Uppdaterat förslag Feedback tack
- theWatchman
Re: Uppdaterat förslag Feedback tack
För oss nybörjare:
Vad menas med "Whenever vehicles are mentioned, never include artillery"
dvs. vad definieras som artillery?
Är det alla tanks med barrage (I.E. Griffon, Medusa, Manticore t.ex.).
Eller är det artilleri som i Earthshaker battery (från IA) (De har ju dock aldrig över armor value 31)
Tack på förhand!
Vad menas med "Whenever vehicles are mentioned, never include artillery"
dvs. vad definieras som artillery?
Är det alla tanks med barrage (I.E. Griffon, Medusa, Manticore t.ex.).
Eller är det artilleri som i Earthshaker battery (från IA) (De har ju dock aldrig över armor value 31)
Tack på förhand!
En kvalificerad gissning är: allt med unit type: artillery (ork lobbas och zapp guns t.ex.). Men någon annan får gärna styrka.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
- theWatchman
Japp, klart att det är unit type artillery.kelaino skrev:En kvalificerad gissning är: allt med unit type: artillery (ork lobbas och zapp guns t.ex.). Men någon annan får gärna styrka.
Tack så mycket! då är man med på banan.theWatchman skrev:Japp, klart att det är unit type artillery.kelaino skrev:En kvalificerad gissning är: allt med unit type: artillery (ork lobbas och zapp guns t.ex.). Men någon annan får gärna styrka.
Armies
Chaos Space Marines
1 Abaddon
1 Lash of Submission
1 AP*6/1750 or more Obliterators (9 always gives 1)
Är verkligen CSM med lash och obbar så bra att man ska ha -2 i komp? Kanske ändra till:
1 if both Lash of Submission and any number of Obliterators are present.
Dark Angels
1 AP*7/1750 or more of the following: vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear) and units of Landspeeder. Count each Land raiders (any type) as two. Do not count Drop Pods.
Varför inget minus för Death Wing builds med Termos-spamm, storm shields och cykloner? Föreslår:
1 Belial
Dark Eldar
Vect
1 AP*4/1750 Venoms
1 AP*3/1750 (3 always gives 1) total of Ravagers, Razorwings and Voidraven bomber
Asså minus redan på fyra venoms? Känns lite lågt enligt mig.
Grey Knights
1 Purifiers
1 AP*3/1750 or more Dreadnoughts (any type) with psybolt ammunition
1 AP*7/1750 or more of the following: vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear), and Monstrous creatures. Count each Land raider (any type) as two.
Har klurat en del och skulle nog vilja se:
1 Coteaz
1 Draigo
och sedan bort med purifier minuset
Imperial Guard
1 Psyker battle squad
1 AP*5/1750 or more total of Vendettas and/or Hydras
1 AP*9/1750 or more vehicle with total armour of 31 or more (front + side + rear)
Jag tycker fortfarande att "1 AP*5/1750 or more total of Vendettas and/or hydras är orättvis mot hydrorna och premierar vendettor.
Necrons
1 Immotek the storm lord
1 Solar pulse
1 AP*7/1750 vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear) and Monstrous creatures.
Kanske lite tidigt att bedöma men jag tyckte Klus fylle-svammlade ganska vettigt kring detta tidigare.
Orks
1 Kustom force field
1 Ghazghkull Thraka
1 Nob bikers + Warboss on bike
1 AP*7/1750 or more total of vehicles with total armour of 31 or more (front + side + rear) count each vehicle with death rolla as two
Den här känns lite hård mot Orkerna faktiskt, BW-listor med Ghaz ska enligt mig inte ligga på -3 för de är inte lika starka som tex IG med samma komp.
Tycker man ska bort med nob-biker minuset och inte ha något fordons minus.
Tyranids
1 Hive tyrant + armoured shell + 2 or more Tyrant Guards + Catalyst
1 AP*40/1750 or more Genestealers + catalyst
1 AP*6/1750 or more Hive Guards (9 always gives 1)
Tycker Stealer minuset är för lätt att dodga genom att spela med 39st bara tex. Sänk till 30 imo.
Kommentarer på det Skulliz skriver:
Trots att jag supersnällade till Deathwing inför SSK, och många gjorde optade listor och spelade, så suger fortfarande deathwing av en enkel anledning, termosar är inte bra nog. Därför ser jag helst inte ett Belialminus i samma mall som ger mephiston ett minus, mephiston själv gör mer än en DW armé
Lash är väldigt bra oavsett obbar, och bör ge minus därefter.
Jag kan också tycka att tyraniderna går att förenkla med:
1: Each Catalyst.
istället för rad 1+2
Trots att jag supersnällade till Deathwing inför SSK, och många gjorde optade listor och spelade, så suger fortfarande deathwing av en enkel anledning, termosar är inte bra nog. Därför ser jag helst inte ett Belialminus i samma mall som ger mephiston ett minus, mephiston själv gör mer än en DW armé
istället för rad 1+2
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Men ta bort obbe minuset då, känns fel att sketna obbe-lash builds ska få ligga på minus 2.Snot skrev: Trots att jag supersnällade till Deathwing inför SSK, och många gjorde optade listor och spelade, så suger fortfarande deathwing av en enkel anledning, termosar är inte bra nog. Därför ser jag helst inte ett Belialminus i samma mall som ger mephiston ett minus, mephiston själv gör mer än en DW armé
istället för rad 1+2
Smart vad gäller tyraniderna.
Tror att problemet snarare är att man bara får ha 6 obbar. Sätt obbe-minuset på 3:e enheten obbar (som det är för long fangs). Alternativt ändra till andra lashen. Både ändringarna borde göra att man kan bygga en okej men ändå behärskad lash-lista med endast 1 minus. En riktigt 9-2 armé kan gott ha -2 enligt mig då den är väldigt bra mot rätt motstånd, men då chaos inte riktigt har någon annan vettig build än lash+obbar vore det bra om man kunde bygga en lite sämre version av denne och bara få -1.Skulliz skrev:Chaos Space Marines
1 Abaddon
1 Lash of Submission
1 AP*6/1750 or more Obliterators (9 always gives 1)
Är verkligen CSM med lash och obbar så bra att man ska ha -2 i komp? Kanske ändra till:
1 if both Lash of Submission and any number of Obliterators are present.
Orkerna kan komma runt sitt nob biker minus genom att ta wazzdakka istället för en warboss på bike (men en warboss utan bike för att göra dom scoring). Föreslår att man ändrar till:
1 Nob bikers taken as a troop choice
- The Gretchin
Tycker att Gaz ska öka beroende på mängd modeller. Han är sämre ju förre modeller som kan använda hans Whaagh.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).