Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Per Malmberg

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Per Malmberg »

Jacke skrev:Problemet med nids är ju att det bara är Hive guards och Zoans som har bra Anti-tank vapen. Inga andra enheter utgör ens ett hot med fordon. Vad är odsen att ens 250+ tyrant ens smäller en rhino med sin überkassa venom-cannon?
Ja, lite så jag menar. Självklart ska HG och Zoans ha vettigt minus fortfarande, men om man väljer att inte spela med dem bör man nog få rätt hög komp (barring någon ostig spam-exploit).

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Jacke skrev:Problemet med nids är ju att det bara är Hive guards och Zoans som har bra Anti-tank vapen. Inga andra enheter utgör ens ett hot med fordon. Vad är odsen att ens 250+ tyrant ens smäller en rhino med sin überkassa venom-cannon?
Ett Monstrous Creature med styrka 6 och 4 attacker har ganska bra chanser att smälla en rhino.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Falkman

Inlägg av Falkman »

Du menar Tyrant? Om den har vingar ja, men då är han så skör att han aldrig kommer att ens försöka.
Utan vingar har han inte en chans.

sourpus

Inlägg av sourpus »

på vilket sätt är en flygande tyrant skörare än en gående? :?
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Jacke

Inlägg av Jacke »

inga hive guards?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

sourpus skrev:på vilket sätt är en flygande tyrant skörare än en gående? :?
Han kan inte ha 2+ save :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Falkman

Inlägg av Falkman »

Som sagts, inga Tyrant guards, och bara 3+ save.
Han kommer vara rädd för vanliga bolters till och med.

sourpus

Inlägg av sourpus »

bolters kan inte skada tyranten om han gör vad han ska. dvs. kötta saker i närstrid, alternativt så waaaay back och pricka saker med venom cannon.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Falkman

Inlägg av Falkman »

För att komma till närstrid måste han ta sig dit, klart folk kan skjuta på honom (speciellt som folk verkar anse att man inte kan täcka honom med Gargoyles).
Och tar du en 200-pts figur för att skjuta med den kassa giftkanonen så kan man ju bara skratta.

egge

Inlägg av egge »

Efter Kinna så har jag lite åsikter om vad jag tyckte funkade/inte funkade.

Flygande tyrant är klart inte värt det. Hon dör för lätt och slåss inte bra i närstrid.

Hive guards är sjukt bra

Zoanthropes är lite sax/sten/påse. När de skjuter är de farliga men de är inte särskilt svåra att döda. I pod lär de vara hemska dock.

Venomthrope sög.

Termagaunts har egentligen samma funktion som innan (är en poäng billigare, dock) men har förlorat mycket för den poängen så en poäng billigare innebär att de gör samma sak som innan fast mycket sämre. Tyngs förlust var fleet.

Hormagaunts fullt uppgraderade är en one-hit-wonder. De dödar något och dör sedan själva. Jag hade dock bara en enhet.

Warriors dör sjukt mycket lättare nu med instant kill. det finns helt enkelt väldigt många tunga vapen där ute. Och jag slapp möta barrage-ordnance-vapen ändå. Jag skulle säga att de är snäppet vassare i närstrid dock.

Genestealers är väl som innan. Jag tycker inte outflank är så farligt. Broodlorden suger balle och jag tvivlar på att han verkligen är värd det. Han ökar överlevnaden på en enhet men jag är tveksam om han verkligen är värd det. Hans psychic powers är lite sisådär halvbra. Kanske har potential i vissa kretsar men är generellt inte särskilt användningsbara.

Raveners funkar i stora enheter men dör alldeles för lätt av skytte. De är nog värda sina poäng, skulle jag säga. Möjligen öka deras minus lite från förra versionen av mallen.

Carnifex är helt enkelt dyrare och inte särskilt mycket bättre. Problemet är att de lika lätt som innan. Barbed strangler kändes mer prisvärd än en venomcannon.

Trygon var bra, som regel, men utan att få skydd så var den faktiskt rätt lätt att skjuta ned/counter-charga. Lämnas den ifred är den väldigt bra, dock. Klart ett av monstren som skall ge lite extra minus.

Överlag så är tyranten klart mycket sämre. fexen gör samma sak fast är dyrare. Hive guards, zoanthropes, trygon är vinnarna, tror jag. Av de enheter jag spelade med.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar