Målning som soft points.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Målning som soft points.
Jag måste backa upp egge, för jag funkar precis likadant själv.
Åker man på en turnering med mycket målningspoäng så åker jag med en snyggare armé som också är helt färdigmålad. Åker man på en turnering utan målningspoäng/där det är lätt att få max så blir det oftast med massa halvmålade modeller för att man vill opta. Så tror jag det funkar för många andra också tyvärr.
Åker man på en turnering med mycket målningspoäng så åker jag med en snyggare armé som också är helt färdigmålad. Åker man på en turnering utan målningspoäng/där det är lätt att få max så blir det oftast med massa halvmålade modeller för att man vill opta. Så tror jag det funkar för många andra också tyvärr.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Min poäng är att alla argument mot målning i turneringar kan lika gärna bytas ut mot vilken arme som än är bäst just nu.
I grund så gynnar målning skickliga målare. Och dem som tagit sig tid till att måla snyggt. Min åsikt att detta påverkar turneringsresultatet mindre i snitt än obalansen som finns bland codexar, vilket gynnar folk som har pengar nog att hänga med i metat. Folk kommer hel enkelt att ta med sig snyggare arméer så att målningspoängen inte gör så stor skillnad på resultatet.
Dock så har jag sett att mallmålning (som egentligen är rätt tråkig) tydligt gör att folk tar i lite extra på målningen (tänker specifikt på halmstad). Vet man om att det finns några extra poäng att hämta så är jag övertygad om att folk gör några enkla saker för att förbättra sin armé för jag har helt enkelt sett det hända sedan tredje 40k och min nid armé är konstruerad för enligt en armélista jag tänkte ut och sedan efter en målning som gör att den kändes snygg då. Utan målningspoäng hade det endast handlat om speedpainting.
Man kan jämföra med att ha en turnering där det är ok att ha omålat. Om du målar en troop och ett hq får du 1 poäng. Har du målat 50% så får du två poäng. Har du basat hela armén 1 poäng. Har du gjort något litet extra med baserna så får du två poäng. I sådana lägen är jag helt övertygad om att folk skulle göra något med sina baser som gör att de ser lite mer intressanta ut än sand och brun färg.
Och tack, Kombat
Edit: Såg en tidigare post som jag tyckte var bra från Djihani: Best painted räcker inte. Jag kommer inte nå fram dit. Men om det finns några poäng att hämta så tar jag mig tid att måla lite extra coolt.
I grund så gynnar målning skickliga målare. Och dem som tagit sig tid till att måla snyggt. Min åsikt att detta påverkar turneringsresultatet mindre i snitt än obalansen som finns bland codexar, vilket gynnar folk som har pengar nog att hänga med i metat. Folk kommer hel enkelt att ta med sig snyggare arméer så att målningspoängen inte gör så stor skillnad på resultatet.
Dock så har jag sett att mallmålning (som egentligen är rätt tråkig) tydligt gör att folk tar i lite extra på målningen (tänker specifikt på halmstad). Vet man om att det finns några extra poäng att hämta så är jag övertygad om att folk gör några enkla saker för att förbättra sin armé för jag har helt enkelt sett det hända sedan tredje 40k och min nid armé är konstruerad för enligt en armélista jag tänkte ut och sedan efter en målning som gör att den kändes snygg då. Utan målningspoäng hade det endast handlat om speedpainting.
Man kan jämföra med att ha en turnering där det är ok att ha omålat. Om du målar en troop och ett hq får du 1 poäng. Har du målat 50% så får du två poäng. Har du basat hela armén 1 poäng. Har du gjort något litet extra med baserna så får du två poäng. I sådana lägen är jag helt övertygad om att folk skulle göra något med sina baser som gör att de ser lite mer intressanta ut än sand och brun färg.
Och tack, Kombat
Edit: Såg en tidigare post som jag tyckte var bra från Djihani: Best painted räcker inte. Jag kommer inte nå fram dit. Men om det finns några poäng att hämta så tar jag mig tid att måla lite extra coolt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Om det är orättvist att några har mer tid och mer talang för målning än andra, är det inte lika orättvist att några har möjlighet att spela flera dagar i veckan och på så sätt bli bättre spelare samt har mer talang för det taktiska?
Både att spela och att måla är färdigheter, jag tycker det känns som ett märkligt argument att de som övar och blir bättre skaffar sig orättvisa fördelar.
Inne på temat, har ni läst om GW's nya Warrior's Code?
http://www.games-workshop.com/MEDIA_Cus ... e_V1.2.pdf
Både att spela och att måla är färdigheter, jag tycker det känns som ett märkligt argument att de som övar och blir bättre skaffar sig orättvisa fördelar.
Inne på temat, har ni läst om GW's nya Warrior's Code?
http://www.games-workshop.com/MEDIA_Cus ... e_V1.2.pdf
Tycker du ska få minus om du inte har samma baser som motståndaren, för det drar ner spelupplevelsen minst lika mycket. Du måste dessutom basa efter bordet du spelar påFlogger skrev:...Tycker inte man ska komma undan enhetlig basning bara för att man tar allies...
En bild säger mer än 1000 kaniner
Håller med Egge i allt han sagt i denna tråden.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
För mig handlar det om spelupplevelse.
Jag vill möta målade arméer
Jag vill möta snygga arméer
Bara för att en armé är målad och uppfyller alla krav i en mall betyder inte det att jag upplever den som snygg
Jag håller inte med om att man kan likaställa andra baser på allierade med omålade baser. Det var nåt som fick spelare på TTT att helt enkelt inte göra färdigt baserna istället, vilket inte gav ytterligare straff. Något som, enligt mig, helt klart sänkte spelupplevelsen.
Jag har mött flera arméer som skulle få riktigt bra i vilken mall som helst, men som jag personligen tyckt ser sämre ut än omålat. Det är den största anledningen till att jag tycker att målat eller inte räcker.
Målningspoäng ska vara till för att straffa de som inte har målade arméer, inte för att gynna de som har råd att betala nån riktigt duktig, eller helt enkelt är riktigt bra på att måla själv.
Bara för att en armé är målad och uppfyller alla krav i en mall betyder inte det att jag upplever den som snygg
Jag håller inte med om att man kan likaställa andra baser på allierade med omålade baser. Det var nåt som fick spelare på TTT att helt enkelt inte göra färdigt baserna istället, vilket inte gav ytterligare straff. Något som, enligt mig, helt klart sänkte spelupplevelsen.
Jag har mött flera arméer som skulle få riktigt bra i vilken mall som helst, men som jag personligen tyckt ser sämre ut än omålat. Det är den största anledningen till att jag tycker att målat eller inte räcker.
Målningspoäng ska vara till för att straffa de som inte har målade arméer, inte för att gynna de som har råd att betala nån riktigt duktig, eller helt enkelt är riktigt bra på att måla själv.
Jag håller med om allt du skriver i första stycket. Fördelen med en mall är att även de som målar krattigt får en del poäng, att det blir lite tydligare vad som premieras beträffande målningen. Påverkan på poängen blir lite mer förutsägbar för de som tycker det är viktigt. Lite som de som vill veta sin komp i förväg...imp skrev:För mig handlar det om spelupplevelse.
Beträffande att en del målade arméer ser sämre ut än omålat så håller jag med. Visst är det synd att folk förstör fina modeller men folk misshandlar ju innehållet i codexar när de bygger sina listor också...
Att vi ska straffa de som inte har målade arméer är ju det enklaste av allt. Sluta helt enkelt att tillåta omålade figurer på turneringar igen. Så har det ju varit tidigare. Alternativt, turneringar där det tillåts omålade arméer rapporteras helt enkelt inte in till rankingen! Då ska ni få se att det kommer att målas ute i stugorna...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Jag tror även det finns gott om arméer ute i stugorna som redan är målade, men som inte kommer till turneringar eftersom risken är överhängade att få ett gäng matcher mot arméer som luktar mer ost än målarfärg.Röde skrev: Alternativt, turneringar där det tillåts omålade arméer rapporteras helt enkelt inte in till rankingen! Då ska ni få se att det kommer att målas ute i stugorna...
Det är oftast inte vad vuxna målarnördar likt jag själv vill pussla med jobb och familj och resor och boende för att sedan få spela mot, det förtar en stor del av upplevelsen.
Jo, en del listor sticker mer i ögonen än vilken målning som helst =)Röde skrev: Jag håller med om allt du skriver i första stycket. Fördelen med en mall är att även de som målar krattigt får en del poäng, att det blir lite tydligare vad som premieras beträffande målningen. Påverkan på poängen blir lite mer förutsägbar för de som tycker det är viktigt. Lite som de som vill veta sin komp i förväg...
Beträffande att en del målade arméer ser sämre ut än omålat så håller jag med. Visst är det synd att folk förstör fina modeller men folk misshandlar ju innehållet i codexar när de bygger sina listor också...En riktigt ful armé sticker kanske mindre i ögonen än de grisigaste listorna?
Att vi ska straffa de som inte har målade arméer är ju det enklaste av allt. Sluta helt enkelt att tillåta omålade figurer på turneringar igen. Så har det ju varit tidigare. Alternativt, turneringar där det tillåts omålade arméer rapporteras helt enkelt inte in till rankingen! Då ska ni få se att det kommer att målas ute i stugorna...
Det jag menar med att straffa till stor del att det redan sker i målningsbedömningar, att få poäng för målat ger samma poängskillnad som att få minus för omålat. Däremot så tror jag att minuspoäng är en större motivation än att missa pluspoäng, rent psykologiskt. Så jag skulle hellre se 0p för allt är målat, -5 enstaka sak inte klar, typ.
- Lottomannen
Absolut. Ett straff är mycket hårdare än en utebliven belöning.Däremot så tror jag att minuspoäng är en större motivation än att missa pluspoäng, rent psykologiskt. Så jag skulle hellre se 0p för allt är målat, -5 enstaka sak inte klar, typ.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K