Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re: Grey Knights

Inlägg av Tadaotoko »

Poängen är att när två saker kostar lika mycket poäng och en av dem är bättre så ska de inte kompa samma. Tycker att psybolts borde kompa -2 istället
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Anton

Inlägg av Anton »

Håller med om den poängen rent generellt.

Sen kan jag tycka att Psycannon har för liten del av det totala minuset på enheterna. Av de listor jag sett här på forumet är det fortfarande ingen som inte maxar dem i alla squads (rätta mig om jag har fel). +1 på Incinerator är tydligen inte tillräckligt för att någon faktiskt ska ta den och kompfria Psilencers verkar inte heller poppis direkt, vilket är synd.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Anton skrev:Sen kan jag tycka att Psycannon har för liten del av det totala minuset på enheterna. Av de listor jag sett här på forumet är det fortfarande ingen som inte maxar dem i alla squads (rätta mig om jag har fel). +1 på Incinerator är tydligen inte tillräckligt för att någon faktiskt ska ta den och kompfria Psilencers verkar inte heller poppis direkt, vilket är synd.
Det där beror nog mycket på att GK generellt sätt har väldigt dåligt med AT-skytte, förutom just Psycannons, så man måste nästan maxa dem för att få en vettig AT-förmåga i armén. Har dock för mig att jag såg någon lista med försök till högkomp, där det inte var alls lika många Psycannons, men det är väl just det som är grejen, vill man få hög komp så kan man inte ta bara de bästa valen. (Big surprise...)

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Jag upplever psilensern som det sämsta av vapnen de kan ha, tycker det är märkligt att den inte ger plus när incineratorn gör det

Anton

Inlägg av Anton »

Det är ju just det, att Psycannon är så pass mycket bättre än de andra vapenvalen i kombination med att andra AT-resurser (som är fordonsburna) är mycket hårdare kompade, som gör att alla tar dem hela tiden. Om kompen var lagom hårt satt skulle det vara lika många Psilencers och Incinerators som Psycannons i listorna. Om man kompsminkar med maxade Falchions kan man få en full GKSS med två Psycannons för -6. Kostar extra poäng, men det är inte så att det är direkt dåligt att få fler attacker med S4(5) Power Weapon heller.

Snabbt listexempel som säkert kan optas mycket bättre av en bättre turneringsspelare än jag:
10 GKSS (-5), 2 Psycannon (-3), 8 Falchion (+2) 320 -6
8 GKSS (-3), Incinerator (+1), 6 Falchion (+1,5), Justicar Daemonhammer (-3) 250 -3,5
7 Purifier (-6), 2 Psycannon (-3), Justicar Daemonhammer (-3), 4 Falchion 213 -12
8 Purgation (-2), 4 Psycannon (-8) 240 (-10)
Inq, 2 servo skulls 31 0
Henchmen (+1) 2 Multimelta servitors (-1), 5 Warrior Stormbolters 62 0

1749, 12 Psycannons, 54 PA-modeller, gott om scoring, komp 59,5. Inga problem att byta in något hårt och ändå ha helt ok komp. Eller ta bort sänkena Purifier och Purgation och kompa 80+.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Enl. mig skittråkig och ganska dålig lista, statisk och kommer få det jättesvårt mot hammerenheter. Men det verkar ju vara den enda typ av lista som man kan spela på medelkomp med GK, att kompmallen skulle variera listorna verkar föga troligt...

Jacke

Inlägg av Jacke »

Problemet med Psycannons är att GK knappt har någon annan anti-tank att välja på. Spelar man utan AC-Dreads så måste man maxa psycannons för att ha en chans i dagens mechade spelklimat. De är en no-brainer men samtidigt så måste man köpa dem annars blir armén sjukt dålig.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Psilensern på GKSS kommer vi nog aldrig få se (om den inte kompar +1/2) då den är så sjukt dålig på dom eftersom den är heavy 24". På termosar är den ett mer lockande alt. eftersom enheten fortfarande kan knata.

Incinerators är bra, men kostar av någon anledning väldigt mycket poäng på GKSS (verkar vara någon konstig copy paste miss från Interceptors, som är mycket bättre med dom). Dock fyller dom inte det desperata behovet av AT som psycannon gör. Det är helt enkelt så att man "måste" ta psycannons för att kunna ta ut tanks. Med alla stormbolters bräcker man inf iaf så inc/psi blir överflödigt.

Enda listorna där man kan ta få psycannons är dom med mycket tankburet AT.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar

Inlägg av Halvar »

det jag tycker är märkligt är hur master-crafted psycannons inte kompar sämre än vanliga psycannons när alla tycker att psycannons är ett måste i sig. det måste väl betyda att de psycannons man faktiskt har måste träffa så mycket som möjligt.
och med s10 fistar tycker jag nog inte man "behöver" psycannons så nedrans mycket att alla squads alltid ska maxa dem.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Anton skrev:Det är ju just det, att Psycannon är så pass mycket bättre än de andra vapenvalen i kombination med att andra AT-resurser (som är fordonsburna) är mycket hårdare kompade, som gör att alla tar dem hela tiden. Om kompen var lagom hårt satt skulle det vara lika många Psilencers och Incinerators som Psycannons i listorna.
Inte nödvändigtvis, eftersom de listor vi har sett hittills huvudsakligen har varit väldigt hårda, med låg komp. I sådana listor så finns det såklart inte så mycket dåliga saker.

Låst