Den stora copypaste tråden

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Klus

Re: Den stora copypaste tråden

Inlägg av Klus »

L3go skrev: är det en kommentar man tycker är oväsentlig är det väl bara att ignorera den? eller?
Japp, är det en kommentar man anser ovesäntlig kan man mycket väl bara ignorera den, men även om jag ignorerar den kan jag inte låta bli att störa mig på den. Därav gjorde jag den här tråden för att förklara varför jag stör mig, och för att på reda hur personerna som skriver sådana saker resonerar, det är väl helt okej att göra så?
L3go skrev: att "spela för att vinna". det där var nog det dummaste jag läst här på ett tag. precis som jag förklarade för jeppa för ett tag sedan finns det gradskillnader mellan att spela för att vinna, eller att se en vinst som "the one and only" mål med hobbyn. ser du inte det tycker jag synd om dig.
[/rant]
Var det inte du som just predikade om hur man skulle acceptera olika människors åsikter om spelet?
Men nu anser du att mitt synsätt på spelet är det "dummaste du läst på ett tag" och att det är "synd om mig" för att jag tycker som jag gör?
Sure, tyck så om du vill, men du kan gärna förklara varför det är så fatalt dumt och konstigt att tycka så?
Ska förklara exakt hur jag tycker först så du kan ge korrekt kritik:
Jag tycker det är roligast att spela matcher där båda spelarna har gjort så bra armélistor de klarar av att göra anpassat efter det format som spelas. Jag tycker det är roligast ifall båda spelare gör sitt yttersta i matchen för att försöka vinna den. Jag anser att spelet är en tävling och jag tycker det är roligast ifall alla spelare gör sitt optimala för att försöka vinna så att det blir roliga och jämna matcher. Däremot tycker jag att det är helt okej att tex flytta en bil som man glömde gå med i movementfasen, att förneka en sådan eller liknande händelse gör enligt mig att jag skulle få ett oförtjänt övertag som skulle kunna vinna matchen åt mig, och då blir det ingen jämn och kul match. Det sistnämnda är väl det enda som bryter mot principen "opta alla regler och gör det bästa du kan för att alltid vinna".
Det är på det här sättet jag tycker att spelet spelas som roligast. Förklara gärna varför det är "synd om mig".
HeadWar skrev: Dels finns det nog de som tycker att "ett bra resultat" på en turnering är att man har spelat roliga matcher, och dels så är inte trådskaparen den enda som får läsa de kommentarer som sägs om listan, det är ett öppet forum, så även om du inte är intresserad av hur rolig en lista är så kan det finnas andra som är det.
Angående vad som är ett bra resultat tror de flesta mer eller mindre eftersträvar roliga matcher, precis som att de flesta mer eller mindre eftersträvar ett bra turneringsresultat.Då kommer man ju till den punkten att alla har olika syn på vad som är roligt. Tack för att du upplyste mig på den punkten, inte tänkt på saken på det sättet förut.

Sen har du självklart rätt i att det är ett öppet forum och att andra kan tycka det är intressant med enligt mig ovesäntliga kommentarer, däremot har jag svårt att se hur någon kan tycka det är intressant att läsa en kommentar som "för mycket copypaste, tråkig lista". Men detär väl möjligt att det finns folk som gillar sådana kommentarer med.

Syftet med tråden var ju att få reda på varför en del personer anser copypaste vara så fruktansvärt tråkigt och det tycker jag ha fått en hel del rimliga svar på så tråden går ju åt rätt håll, hoppas även ni förstår varför det är störande att få höra dessa korta kommentarer som "tråkig lista med copypaste".
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

egge

Inlägg av egge »

edit: Kom för övrigt på en bra lösning till alla er copypastehatare, ni kan ju göra en egen kompmall, eller iallafall annordna turneringar som helt och hållet förbjuder copypaste.
Ledseln, Klus. Men det är nog inte så jättemånga copy/paste hatare här egentligen. Om man går efter denna tråden så blir det inte så många, då är det snarare fler som säger "mje, spela vad du vill" och rycker på axlarna. Jag hatar exempelvis inte copy/paste. Jag tycker bara att sådana listor i längden inte kommer vara lika effektiva som mer balanserade listor, nya spelare bör inte spela med väldigt enformiga enheter (tråkigt att måla upp och spela efter 5 matcher) och glädjetiden för att möta eller spela sådana listor blir kortare än mellan två mer balanserade listor.

Jag tycker att postar man en lista på ett forum får man räkna med att folk kommer kommentera om den är rolig eller inte. Man kan givetvis säga att man inte bryr sig om sådana kommentarer men det hjälper nog inte. Själv är jag sådan att om jag postar en lista så har jag inget emot att få kommentarer (dock inte one-liners) som kanske gör att jag ser saker på ett annat sätt än jag från början tänkt mig. Sekunden jag säger att jag inte vill ha kommentarer om exempelvis spelbarhet så missar jag möjligen en bra aspekt som någon kan komma med.

Jag tycker Klus annars har samma åsikt som jag har om hur man skall spela spelet. Jag bara tycker copy/paste är tråkigare listor än vad han tycker (som jag fattat det).
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Halvar

Inlägg av Halvar »

Klus skrev: Var det inte du som just predikade om hur man skulle acceptera olika människors åsikter om spelet?
Men nu anser du att mitt synsätt på spelet är det "dummaste du läst på ett tag" och att det är "synd om mig" för att jag tycker som jag gör?
hmm, jag läste det som att han tycker det finns olika nyanser av grått, att enWAAC-nisse kanske inte har exakt samma synsätt på att vinna till varje pris som en annan WAAC-nisse, att det finns, som han skrev, olika grader av det.
lite som två personer som går och röstar på folkpartiet pga deras skolpolitik kanske har två olika delar av den skolpolitiken som de tycker är extra bra.
Ja' än't bittä'!

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Som tidigare nämnts är det hur som helst väldigt svårt att ge konstruktiva förslag till förändringar kring en lista som bygger på upprepningar, eftersom alla förslag leder listan bort från det skaparen strävat efter. Däremot skulle man kunna kommentera hur "stark" listan ser ut, medan förslag till ändringar ju oftast går emot själva poängen med en lista byggd kring upprepningar.

På samma sätt är kommentarer kring varierade listor som går ut på att ta bort variationen och ersätta den med upprepningar inte heller givande, eftersom den som byggt en sådan lista inte är intresserad utav att använda upprepningar, utan hellre utnyttja variation till att bemöta olika situationer på spelbordet.

Så, listor som bygger på att överbelasta motståndaren genom att utnyttja möjligheter till upprepningar, kommenteras bäst genom att bedöma listans "hårdhet" (alltså möjligheten att lyckas med sitt försök att överbelasta motståndaren), alternativt poängtera svagheter som listan saknar motmedel till att hantera. Listor som däremot bygger på variation för att hantera olika situationer kommenteras bäst genom att föreslå förändringar som hjälper listan att hantera ännu fler problem, samt poängtera svagheter där listan trots allt skulle må bra av något mer fokusering. Det är faktiskt inte mer än juste att kommentera alla listor utifrån de förutsättningar de är skrivna, så det kan vi ju försöka tänka lite mer på :oops:
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

L3go skrev: 2. att skriva något på internet är att bjuda in missförstånd. detta då en skriven text endast kan tolkas bokstavligt och författarens tonfall, etc är svår att få fram.
intressant hur profetisk jag blir ibland. kanske ska lyssna på mig själv också. :roll:
Klus skrev: Var det inte du som just predikade om hur man skulle acceptera olika människors åsikter om spelet?

ok, dagens sista lektion. lär dig att skilja på sak och person. om du läser din text jag citerade så ser du nog att det inte var din syn på spelet jag fann enfaldig, utan din kommentar.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

HAHA - rolig tråd. Sen in i diskussionen tycker jag:

1. Copypaste listor e sjukt trista att kolla på på internet,
2. Ofta kul att spela
3. Och roliga att möta, de e lixom lite skönt att veta att alla gubbar i alla listor har 1 melta per unit.
4. Om alla försöker ha en av varje unit i sin lista, kommer alla listor se likadana ut, för att mångfald ska finnas, måste copybajs listor finnas.
5. Bry dig inte om vad alla säger här, folk rantar å beter sig, kommer ihåg en av de första kommentarerna jag fick på svenska40k av en copypaste ivrare: Copybajs. De var allt de stod, i nästa tråd, hade samma person gjort en jättespännande lista med nåt så varierat som 3 x 3 broadsides.
6. Spelar just nu en egen copy bajs, den e skitskoj, och bra på helt andra sätt än vad jag förvänta mig... jag har skapat den för att tvinga mig själv att inte spela 20-0 assault listor.
7. Listan e till Fantasia okompat och alla copy/bajs allergiker, se bort, denna kommer svida.

Librarian w Shield, fear of darkness

5 Assmarines w melta
1 HB raxxor
5 Assmarines w melta
1 HB raxxor
5 Assmarines w melta
1 HB raxxor
5 Assmarines w melta
1 HB raxxor
5 Assmarines w melta
1 HB raxxor

3 Typhoons w HB
3 Typhoons w HB
3 Typhoons w HB

1 Vindicator
1 Vindicator
1 Vindicator w Dozerblades

Sug på den!! Hahah Copybajs for the win!!

Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Papa D skrev:Fusk-Copybajs.
Du har ju två olika sorters Vindicator. Skämmes!

Men annars är det väl som Egge säger, dåliga spelare försöker kompensera genom att spela någon lista de hittat på Internet. :wub:

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Man måste väl få säga copybajs även om man sitter på glastoalett?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

(och jag har aldrig spelat med mer än åtta av dem...)

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

speedfreek skrev:(och jag har aldrig spelat med mer än åtta av dem...)
Aldrig mer än åtta enheter broadsides?!! :roll:
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar