Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Grey Knights

Inlägg av HeadWar »

Halvar skrev:jag möter förtiarton gånger hellre en devastator enhet än en walker alla dagar. devastators kan man döda med allt möjligt och lite tur, dreadnoughts med frontarmour miljarder är omöjliga att ta kål på med det mesta i mina arméer. iofs spelar det inte så stor roll vad nids har att sätta emot just en sån enhet.
och det som gör psyfledreads så bra till just grey knights är bristen på annat long range skytte som dessutom är hårt utan att förlita sig på rending. och alla fiender är inte space marines även fast alla verkar argumentera för det.
Jag tror att daskad, av någon oförklarlig anledning, jämförde Devastators med Purifiers/Purgations, inte med Psyflemen.

daskad

Inlägg av daskad »

Det är just det, Våra dreadnoughts är det ENDA longrange skytte vi har att förlita oss på som är någorlunda prisvärt, (1 laserskott på razorback för 90p). Då förstår jag inte hur de kan kompa så högt, om man kollar igenom vårat codex så ser man att det inte finns så j**la mycket mer vi har att skjuta ut tanks med på avstånd. Och ja, HeadWar har rätt där,
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

daskad skrev:de kan ganska lätt 1 shotta både librarians (utan terminator armour) captains och chaplains. då ingen av de är eternal, För att inte glömma av de flesta andra ICs i icke terminator armour i Vanlij codexet.
Hur ofta ser du den sortens karaktärer springa runt ensamma på planen? (Och dessutom har både Captains och Chaplains 4++ save.)

Halvar

Inlägg av Halvar »

om det är det enda som är bra på en viktig sak ska väl kompen hamna därefter? annars kommer alla nidlistor ha nio hive guards eftersom det är det enda long range som kan ta ut fordon och därför bara bör kompa -2 per modell, eller -5 per enhet oavsett antal kanske.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag spelade två dreads på lincon. Dom är verkligen sjukt bra. Jag skulle kunna tänka mej att den första tom skulle kompa -7. Andra -8 och resten -9 känns lagom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

daskad skrev:Det är just det, Våra dreadnoughts är det ENDA longrange skytte vi har att förlita oss på som är någorlunda prisvärt, (1 laserskott på razorback för 90p). Då förstår jag inte hur de kan kompa så högt, om man kollar igenom vårat codex så ser man att det inte finns så j**la mycket mer vi har att skjuta ut tanks med på avstånd. Och ja, HeadWar har rätt där,
Att det inte finns några andra töntigt prisvärda alternativ är verkligen ingen anledning att ge dem bättre komp. Saker som är bra för sina poäng ska ha mycket minus, sedan får man själv avgöra om man vill spela en hög- eller lågkompad lista.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

daskad skrev:Det är just det, Våra dreadnoughts är det ENDA longrange skytte vi har att förlita oss på som är någorlunda prisvärt, (1 laserskott på razorback för 90p). Då förstår jag inte hur de kan kompa så högt, om man kollar igenom vårat codex så ser man att det inte finns så j**la mycket mer vi har att skjuta ut tanks med på avstånd. Och ja, HeadWar har rätt där,
Att alla squads i hela armen kan ha två av ett av spelets bästa antitankvapen räknas inte då eller? Det finns ingen annan arme som kan ha sådan antitank power med den rangen i alla sina squads.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

daskad

Inlägg av daskad »

Grey Knights har 4 alternativ på longrange skytte.

"Vanlig" Land Raider, kostar 255p för 2 Laserskott och kompar -15 om man inte vill ha en multimelta på den då blir det -17.

Stormraven, kostar 205p och man får ut 1 Laserskott. Den kompar -8 och med en multimelta -11

Razorback med laserkanon, som då kostar 90p för 1 laserskott, den komar -3,5

Dreadnought/Venerable Dreadnought kostar 135p/195p då får man ut 4 Autokannon skott med +1 i S, detta kompar -6/-7 för 1

Nu är det så att man MÅSTE ha anti-tank i dagens läge, så är det bara. På turneringar möter man i 99% av fallen en armé som har en hel del tanks som man måste förstöra. Då tycker inte jag att det är rätt att man slänger en jävla massa -komp på den bara för att den är bra. när det är det enda alternativet som är värt att använda och nej, jag räknar inte med Psycannons för de når endast 24"

Jag avslutar denna text med en quote från Warseer som inte handlar riktigt om detta, men om komp överlag. Där jag har frågat dem lite vad de tycker om komp och jag håller med här:
Aldarionn skrev:I hold the belief that if GW put the units in their codex, then they are legal and should not be restricted. If someone wants to spend the money on a particular unit to represent the models, and spends the points on them, then bring it! I'll face anything and I expect my opponent to field their best. The only time I would consider something broken is if it consistently wins the vast majority of games against the vast majority of lists fielded by the vast majority of opponents in a vast majority of tournaments. This happened once. They called it the "Leafblower" list and GW banned it almost immediately after it swept a major tournament.

Nob Bikers and Dual Bike Council are powerful, but no more so than Imperial Guard Melta Vets, TWC Spam, Purifier Spam, AV13 Spam or any other top competitive build. 2x Seer Councils at 1,500 points is essentially all you can field, and they are basically a tar pit. They cannot kill things due to the lack of Power Weapons, and a single unit of TH/SS Terminators will hold them up for an excessive period of time while you execute the tiny scoring units they brought with their last 200 points. Nob Bikers aren't much different, but they really lack staying power against anything Instant Death. Even with their crazy cover save they will die to Force Weapons in combat, and Purifiers will murder them before they even get to attack. Pass a Psychic Test, ignore the 2 wounds! Presto, dead Bikers! This works against TWC as well.

Personally I don't think there are any broken lists/units out there right now, but the list designs at the top of the power curve played by top ranked players will look broken in comparison to low tier lists played by average players. It's a matter of perception. If you have never played at the top of the power curve due to tournament restrictions in your area, then you will be well out of your league going to Adepticon or 'Ard Boyz because what you are used to fielding is kneecapped by an unfair "Komp" system designed to force people to field sub-par choices.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

daskad skrev:Dreadnought/Venerable Dreadnought kostar 135p/195p då får man ut 4 Autokannon skott med +1 i S, detta kompar -6/-7 för 1

Nu är det så att man MÅSTE ha anti-tank i dagens läge, så är det bara. På turneringar möter man i 99% av fallen en armé som har en hel del tanks som man måste förstöra. Då tycker inte jag att det är rätt att man slänger en jävla massa -komp på den bara för att den är bra. när det är det enda alternativet som är värt att använda och nej, jag räknar inte med Psycannons för de når endast 24"
:lol: Och om man inte ska ge minus på bra saker, vad ska man då ge minus på?

Det är ju just det där lilla lilla +1S som är hela skillnaden. (Och Fortitude såklart.) En vanlig Rifleman är riktigt bra, en Psyfleman är helt absurd.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Nefrums skrev:
Att alla squads i hela armen kan ha två av ett av spelets bästa antitankvapen räknas inte då eller? Det finns ingen annan arme som kan ha sådan antitank power med den rangen i alla sina squads.
Nä, för 24" är inte long range!
En bild säger mer än 1000 kaniner

Låst