Mjae. De är dyrare, men inte tillräckligt mycket dyrare; det har du rätt i (undantaget transporterna). Borde inte GK också ha 6 då med tanke på hur enkelt de struntar i shaken/stunned?LillePer skrev:BA's fordon är billigare och fast. De får ju mer minus i kompmallen också. Inte så konstigt
Uppdaterat förslag Feedback tack
Re: Uppdaterat förslag Feedback tack
- speedfreek
Lite snett att det är minus redan på 6e obben och 6e hive guarden, men först minus på 3e psyflemannen, 3e long fang enheten och 3e ravagern. Tycker dom nya bra arméerna får in mer skytte för sin komp (och har dessutom mer riktigt bra skytte i form av razorbacks/venoms) än stackars chaos/tyranids (som inte har så mycket annat skytte att komma med).
Kanske behövs ändras på broadsides också, fast dom har ju inga andra minus, så lite osäker på den.
För övrigt borde man väl kunna få spela med long fangs utan missile launchers utan minus (GK får ju spela med dreads utan psybolts utan att få minus). Typ "1 AP*11/1750 or more missile launchers on long fangs" (Borde också göra att antalet missile launchers skalar bättre med poängnivån).
Kanske behövs ändras på broadsides också, fast dom har ju inga andra minus, så lite osäker på den.
För övrigt borde man väl kunna få spela med long fangs utan missile launchers utan minus (GK får ju spela med dreads utan psybolts utan att få minus). Typ "1 AP*11/1750 or more missile launchers on long fangs" (Borde också göra att antalet missile launchers skalar bättre med poängnivån).
- theWatchman
Kan nog va så att obbar, H-guards och Tau-suits ska ha minus för 3e enheten precis som LF o psyfleman dreads.fjugin skrev:Lite snett att det är minus redan på 6e obben och 6e hive guarden, men först minus på 3e psyflemannen, 3e long fang enheten och 3e ravagern. Tycker dom nya bra arméerna får in mer skytte för sin komp (och har dessutom mer riktigt bra skytte i form av razorbacks/venoms) än stackars chaos/tyranids (som inte har så mycket annat skytte att komma med).
kan du elaborera mer exakt?Skulliz skrev:Resten då? Ska Orker och CSM knullas även i denna mall?cadelin skrev:deathwing suger så inget minus
(menas inte så harsh som det låter)
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Det jag menar är som jag skrev tidigare att vissa av deras minus kanske bör strykas, tex fordons minuset till Orkerna och Obbe-minuset till CSM. Detta då flera builds enligt mig hamnar för lågt i komp i förhållande till "topp arméerna"s listor på motsvarande komp-nivå.cadelin skrev:kan du elaborera mer exakt?Skulliz skrev:Resten då? Ska Orker och CSM knullas även i denna mall?cadelin skrev:deathwing suger så inget minus
(menas inte så harsh som det låter)
Jag vet att syftet inte är att balansera enheter internt eller mellan dexar men jag menar det vore ju väldigt snällt att släppa till lite när det är så enkelt att jämna ut det lite.
BA-kompen: Dubbla Storm Ravens med starkt innehåll borde ge minus tycker jag, det är inte stabilt, men det krossar ju vissa arméer. Även fear of darkness är spelförstörande mot vissa arméer, men kanske inte tillräckligt bra för att ge minus för.
Präster borde inte ge minus ifall det inte finns Land Raiders, Storm Ravens, Terminators eller stora mängder Jump Infantry. Så att man skulle kunna spela en vettig rhino-rush lista på -1.
Varför få IG ha ett extra fordon jämfört med marines? Har inte IG överlag bättre fordon?
Präster borde inte ge minus ifall det inte finns Land Raiders, Storm Ravens, Terminators eller stora mängder Jump Infantry. Så att man skulle kunna spela en vettig rhino-rush lista på -1.
Varför få IG ha ett extra fordon jämfört med marines? Har inte IG överlag bättre fordon?
Alexander Merinen
Tänkte göra ett stabilare inlägg angående mitt förslag på necronkompen.
Stormlorden är jag inte säker på om han är så hemsk. På 2000+ listor är han garanterat bra, men 1750 och mindre vettifan. Nightfighten snittar på 2 rundor och ger till skillnad från solarpulsen nightfight även i ens egen runda. Man kan neglecta detta med solar pulse men då får man inte nytta av hans andra roliga regel (Lord of the Storm).
Om man säger att motståndaren har nio targets på planen som kan träffas av Lord of the Storm innebär detta på två rundor att han får iväg 3d6 str8 AP5 hits på RANDOM targets. Kan givetvis vara bra men kan lika gärna vara helt meningslöst.
Sen har han en bra grej till, sin stav. 2d6" str6 AP1 one use only, nominate a direction etc... Denna stav är väldigt bra nu just innan FAQn just för att man kan skjuta på saker i närstrid och inte behöver LoS.
Grejen med stormlorden är att när han använt alla dessa saker, så blir han totalt värdelös.
225 poäng kostar han och man får nytta av honom i 1-3 rundor under hela spelet.
Det enda som gör honom något värd är just för hans 1+ rundor night fight. Men som sagt ger denna regel även nightfight för en själv och är därför endast bra i listor som vill fram och slåss, vilket necrons inte vill så ofta. Första rundan nightfight tjänar necrons på mot alla alpha-strike arméer, men om man ska hålla sig på sin optimala 24" skytterange förlorar man lika mycket som man tjänar på det i rundorna 2 och frammåt.
Jag tycker inte att han förtjänar ett minus i mallen.
Solar pulse ska defenitivt ge ett minus.
Andra minuset borde gå till spindlarna. En enhet är inte farligt, två anser jag vara optimalt antal så "-1 if army contains 2 or more units of canoptec spyders."
Tredje minuset borde som för alla andra mech-lag gå till fordonsminuset. Men monster bör INTE medräknas i detta. Spyders har sitt eget minus, och om de inte hade det skulle varenda lista få ett "gratis +" iochmed att man kan ta sina 6 spindlar och och 1+ bilar, och ändå bara få -1.
Med mitt förslag skulle en sådan lista få -2.
Tänk er själva i nuläget, vill man ha en lista med 6 spindlar får man inte ha ett enda fordon till i armén. Eller så kan man ta -1 och vräka på med fordon för att sina 300poäng i spindlar ändå tagit upp slotsen.
och c'tansen är så dåliga att jag vill spy, om det gav +1 att ha med en skulle jag fundera över det.
Men att en c'tan på något sätt bidrar till att listan får minuskomp är inte acceptabelt.
Hoppas denna kritik var lättare att förstå!
Angående nidsen skulle det väl ändras så att stealers var 30 istället för 40 var väl redan spikat, tror bara att det glömts bort att skrivas ner.
Och ja, man kan sätta -1 på catalyst direkt, bara det att man har med en tervigon i listan gör att man får ett bra target att kasta FNP på. (4+ mot missiler).
Stormlorden är jag inte säker på om han är så hemsk. På 2000+ listor är han garanterat bra, men 1750 och mindre vettifan. Nightfighten snittar på 2 rundor och ger till skillnad från solarpulsen nightfight även i ens egen runda. Man kan neglecta detta med solar pulse men då får man inte nytta av hans andra roliga regel (Lord of the Storm).
Om man säger att motståndaren har nio targets på planen som kan träffas av Lord of the Storm innebär detta på två rundor att han får iväg 3d6 str8 AP5 hits på RANDOM targets. Kan givetvis vara bra men kan lika gärna vara helt meningslöst.
Sen har han en bra grej till, sin stav. 2d6" str6 AP1 one use only, nominate a direction etc... Denna stav är väldigt bra nu just innan FAQn just för att man kan skjuta på saker i närstrid och inte behöver LoS.
Grejen med stormlorden är att när han använt alla dessa saker, så blir han totalt värdelös.
225 poäng kostar han och man får nytta av honom i 1-3 rundor under hela spelet.
Det enda som gör honom något värd är just för hans 1+ rundor night fight. Men som sagt ger denna regel även nightfight för en själv och är därför endast bra i listor som vill fram och slåss, vilket necrons inte vill så ofta. Första rundan nightfight tjänar necrons på mot alla alpha-strike arméer, men om man ska hålla sig på sin optimala 24" skytterange förlorar man lika mycket som man tjänar på det i rundorna 2 och frammåt.
Jag tycker inte att han förtjänar ett minus i mallen.
Solar pulse ska defenitivt ge ett minus.
Andra minuset borde gå till spindlarna. En enhet är inte farligt, två anser jag vara optimalt antal så "-1 if army contains 2 or more units of canoptec spyders."
Tredje minuset borde som för alla andra mech-lag gå till fordonsminuset. Men monster bör INTE medräknas i detta. Spyders har sitt eget minus, och om de inte hade det skulle varenda lista få ett "gratis +" iochmed att man kan ta sina 6 spindlar och och 1+ bilar, och ändå bara få -1.
Med mitt förslag skulle en sådan lista få -2.
Tänk er själva i nuläget, vill man ha en lista med 6 spindlar får man inte ha ett enda fordon till i armén. Eller så kan man ta -1 och vräka på med fordon för att sina 300poäng i spindlar ändå tagit upp slotsen.
och c'tansen är så dåliga att jag vill spy, om det gav +1 att ha med en skulle jag fundera över det.
Men att en c'tan på något sätt bidrar till att listan får minuskomp är inte acceptabelt.
Hoppas denna kritik var lättare att förstå!
Angående nidsen skulle det väl ändras så att stealers var 30 istället för 40 var väl redan spikat, tror bara att det glömts bort att skrivas ner.
Och ja, man kan sätta -1 på catalyst direkt, bara det att man har med en tervigon i listan gör att man får ett bra target att kasta FNP på. (4+ mot missiler).
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
För att stärka argumentet om att FNP borde ge -1 rakt av:
HQ (510)
Hive Tyrant: Old Adv, Arm Shell, Paroxysm, Leech Essence, Devourer. -13kp 250pts
Tyrant Guard: Lash whip. -4kp 65pts
Tervigon: Catalyst, Stinger Salvo, Toxin Sacs, Adrenal Glands, Regen. -17kp 225pts
Elite (380)
3x Hive Guards: -12kp 150pts
2x Hive Guards: -10kp 100pts
Doom of Malantai: Mycetic spore -12kp 130pts
Troops (735)
Tervigon: Catalyst, Stinger Salvo, Toxin Sacs, Adrenal Glands, Regen. -24kp 225pts
Tervigon: Catalyst, Stinger Salvo, Toxin Sacs, Adrenal Glands, Regen. -29kp 225pts
Tervigon: Catalyst, Stinger Salvo, Toxin Sacs, Adrenal Glands, Regen. -32kp 225pts
10x Termagants: -4kp 50pts
10x Termagants: -5kp 50pts
11x Termagants: -5,5kp 55pts
1750pts
RT-mallen : -62,5 komp
LBK-mallen: 0 komp
Även om jag tycker RT-mallen överdriver så anser jag fortfarande att det går att göra fler bra listor med catalyst än bara stealers/tyrantstar.
hundratals gants med poison, FC, CA, LD10, Pref enemy och FNP. Och regen på alla tervigoner, som även de har antingen 4+ cover eller FNP. Tom så att jag blir sugen på att spela nids igen
HQ (510)
Hive Tyrant: Old Adv, Arm Shell, Paroxysm, Leech Essence, Devourer. -13kp 250pts
Tyrant Guard: Lash whip. -4kp 65pts
Tervigon: Catalyst, Stinger Salvo, Toxin Sacs, Adrenal Glands, Regen. -17kp 225pts
Elite (380)
3x Hive Guards: -12kp 150pts
2x Hive Guards: -10kp 100pts
Doom of Malantai: Mycetic spore -12kp 130pts
Troops (735)
Tervigon: Catalyst, Stinger Salvo, Toxin Sacs, Adrenal Glands, Regen. -24kp 225pts
Tervigon: Catalyst, Stinger Salvo, Toxin Sacs, Adrenal Glands, Regen. -29kp 225pts
Tervigon: Catalyst, Stinger Salvo, Toxin Sacs, Adrenal Glands, Regen. -32kp 225pts
10x Termagants: -4kp 50pts
10x Termagants: -5kp 50pts
11x Termagants: -5,5kp 55pts
1750pts
RT-mallen : -62,5 komp
LBK-mallen: 0 komp
Även om jag tycker RT-mallen överdriver så anser jag fortfarande att det går att göra fler bra listor med catalyst än bara stealers/tyrantstar.
hundratals gants med poison, FC, CA, LD10, Pref enemy och FNP. Och regen på alla tervigoner, som även de har antingen 4+ cover eller FNP. Tom så att jag blir sugen på att spela nids igen
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
vart får du 4+ cover från? och hundratals gaunts? jag får det till 91 i snitt. och en jävlans massa lätta kill points. "dödsstjärnan" ser väldigt ooptimal ut, gjord mest bara för att sinka komp ser det ut som. ganska stabil scoring däremot, om inte motståndaren har saker som kan döda tervigoner, vilket inte känns så svårt att hitta i den här sågottsomokompade mallen. då jävlar dör det gaunts.
stinger salvo med bs3? jag väljer alltid cluster spines, eftersom man troligen missar ändå. eller är det för att ha en liten chans att få ett killpoint mot dark eldar?
stinger salvo med bs3? jag väljer alltid cluster spines, eftersom man troligen missar ändå. eller är det för att ha en liten chans att få ett killpoint mot dark eldar?
Ja' än't bittä'!