Vilket vapen är det som tar bort 4+ armour save, 5+ inv save, 3+ cover save och FnP?Pholostan skrev:Gonka Koff skrev: Säg att han istället för PBS o Demolisher hade haft ett par Eradicators. Bättre räckvidd, och Nobz får inget save.
Imperial Guard
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Imperial Guard
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Nova Eradicator Cannon tar armor och cover. Sen är de förstås cybbade och får invul, det hade jag glömt helt enkelt. Samam sak med FNP, det är ju därför man har en Dok! Det är för många tricks på den ponnyn...Nefrums skrev: Vilket vapen är det som tar bort 4+ armour save, 5+ inv save, 3+ cover save och FnP?
Då är det intressantare med en vanlig russ istället, bara cover save. Fast det blir väl 4+ cover va? Eller har jag missat nåt mer?
de har en tendens att turboboosta.. men nu är vi lite of topic...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Varje Heavy Weapon förutom Lascannon och Sniper Rifle ger -1 i komp.Pholostan skrev:Jag skulle dock vilja ha en liten förklaring på vad exakt ni menar.
På CCS har ni skrivit:
> -1 each other Heavy Weapon (not including Sniper Rifle)
Samt på PCS och Inf-Squad:
> -1 each other Heavy Weapon (not including Sniper Rifle)
Detdär förvirrade mig en aning. Klassisk har man refererat till "Heavy Weapon" som de heavy weapon teams IG har haft (nuförtiden är de ju endast en modell). Av kommentarerna att döma antar jag att ni menar alla vapen som är heavy i sin profil, och inte alla vapen förutom sniper? Flamer/Grenade launcher/Meltagun/Plasmagun in en Inf-Squad ger alltså inte minus?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Men snipers är ett special weapon! Så det behöver inte vara undantag för den eftersom den inte är ett heavy weapon.
Finns väll inget som heter Special Weapons längre, eller? Och Sniper Rifles är Heavy Weapons.Jacke skrev:Men snipers är ett special weapon! Så det behöver inte vara undantag för den eftersom den inte är ett heavy weapon.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Förutom Heavy weapons teams så är det bara sniper som är heavy. De andra är assault eller rapid fire. Tack för förklaringen. Då får jag lite bättre komp på min standardlista. Jag gillar grenade launchers, bara 5 poäng och man kan skjuta frag eller krak beroende på
Så kan man ha fyra av dem i sina HQ:n om man vill. Fast jag har inte nog med modeller... än 
Nej, men det är fortfarande skilldnad på heavy weapon teams och övriga vapen. Så en bättre formulering kanske hade varit minus 1 per heavy weapon team?Finns väll inget som heter Special Weapons längre, eller? Och Sniper Rifles är Heavy Weapons
PBS är bra mot überoptade listor/enheter. t ex biker nobz of doom och warlocksbikers of doom. Men mot övriga arméer är dom "decent" som oftast. Dom kan få en farlig enhet att fly med hög trolighet, men å andra sidan har dom oftast bara en chimera som står mellan dom och en horribel död. Det är inte likt en lash-sorcerer som kan gömma sig bland 9 stycken tuffa plague marines. Och en minimum enhet på 4+overseer tycker jag inte borde ge -20, speciellt inte utan chimera. Sätt ut den på bordet och se enheten försvinna efter att en space marine enhet tittat på den lite elakt. Eskalerande minus kan jag se för enheten iom att styrkan på blasten blir mer och mer hotfull när den börjar komma upp i 6+ styrka, och att ha -4 Ld är farligt, men med bra moral har man hygglig chans att klara det. Men börjar man få -6 eller mer så är det nära kört lopp.
Men jag vill fortfarande få veta om tanken är att de flesta listorna med det här systemet ska landa runt 30-40, eller om 60-70 var tanken för att ha bra komp.
Sedan bör deathstriken snarare vara plus i komp minus, det är ett en-skottsvapen som du inte ens vet när det kommer avfyras för 150-ish poäng som annars bara är en heavy bolter som bäst. Sedan tycker jag i överlag att allting har alldeles för starkt minus. Ratlings är t ex inte alls så bra som folk tror. Fienden spottar lite åt deras håll så kommer de fly ca 60% av gångerna, och med T2 så har de flesta arméer standardvapen som woundar 2+, medans de i sin tur har en 3+ cover som enda skydd för att inte dö/fly. Jag skulle se dom snarare som -1 i relativitet med alla andra enheters komp i eran lista.
Men jag vill fortfarande få veta om tanken är att de flesta listorna med det här systemet ska landa runt 30-40, eller om 60-70 var tanken för att ha bra komp.
Sedan bör deathstriken snarare vara plus i komp minus, det är ett en-skottsvapen som du inte ens vet när det kommer avfyras för 150-ish poäng som annars bara är en heavy bolter som bäst. Sedan tycker jag i överlag att allting har alldeles för starkt minus. Ratlings är t ex inte alls så bra som folk tror. Fienden spottar lite åt deras håll så kommer de fly ca 60% av gångerna, och med T2 så har de flesta arméer standardvapen som woundar 2+, medans de i sin tur har en 3+ cover som enda skydd för att inte dö/fly. Jag skulle se dom snarare som -1 i relativitet med alla andra enheters komp i eran lista.
Utan Chimera får en sådan enhet mycket riktigt bara -8 i komp.eldoriath skrev:Och en minimum enhet på 4+overseer tycker jag inte borde ge -20, speciellt inte utan chimera.