Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Malleus

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Malleus »

hur gör man en snäll tyranid lista?
känns väldigt svårt att hamna på snällis poängen ~70

tycker att Zoanthropes är för dyra för onehit wonders a'la eldar meltalångöron
överlag känns det som att tyranidernas väldigt få antitank får för mycket minus
och tveksam till -7 på Paroxysm, känns lite mycket

Gauntbroods behöver nog ändras en del beroende på vapen/upgrades men hur vete f*n

tyranid warriors känns över lag något dyra
- 2 each unit after the first : känns onödigt
-1 each Warrior : kanske aningens hårt men kan funka
och att dessa alla ger -1 känns konstigt, pair of boneswords känns ju rätt jävla mycket hårdare än rending claws eller toxin sacs.. iofs kostar de mer oxå men...
-1 Rending Claws / Pair of Boneswords / Lash whip & Bonesword / Toxin Sacs (only count this penalty once for each Tyranid Warrior Brood)

egge

Inlägg av egge »

hur gör man en snäll tyranid lista?
Jag tror det är svårt. Det är bara ett fåtal val som inte är vettiga.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Hoffa

Inlägg av Hoffa »

Snäll tyranider, få se 3x harpys, 3x lictors, 2x pyrovores, och massa rippers borde vara en bra start. De enheterna är överkostade och inte bra på de saker det är meningen att de ska göra.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Här är lite åsikter:
Swarmlorden kan gott ha mer minus. Den spöar abbadon i närstrid samt tillför armén massor med specialegenskaper och den har alla tyranid psychic powers och kan använda två per runda. Den blir ganska tålig när man ger den en guard eller två. -5 är alldeles för lite på honom.

Paroxysm gör en enhet sämre närstrid och helt värdelös på skytte i en runda. Ska du hoppa ut och rapidfirea nått och tyranten och sätter den magin kan ens enhet inte skjuta längre. Det är riktigt bra. -7 kan den ha om inte mer. Lash är -25 så det är mer än tre gånger så stor skillnad.

Hive Guards skjuter alldeles för hårt och tål alldeles för mycket att ha -3. Att de sitter på varsin cyclone missile launcher (med range 24” med ap 4 iofs) och kan stå utanför LOS gör att man behöver en riktigt mobil armé för att kunna nå dem och det blir svårt när de plockar en rhino i rundan. Man skojar heller inte bort T6 2wounds vilket gör dom i princip immuna mot instant death och väldigt tåliga mot småknatter. -5 minst per styck. Alla arméer är inte IG och kan ta autokanoner och mobila laser i massor.

Zoanthroper kompas också för snällt i mitt tycke. Att man springer runt med spelets just nu mest destruktiva vapen och en Styrka 5 ap3 blast samt en stomshield i grund gör -3 känns alldeles för lite.

Tex. ger 2x2 Obbar ger -25. 3 Guards och 3 Zoanthroper ger -18. Jag är inte övertygad att obbarna gör bättre ifrån sig på att plocka fordon och infanteri än deras tyranida motsvarighet.

Genestealers kompade -5 innan när de hade scuttlers, och feeder tendrils. Nu har kan dom ha toxin sacs (reroll to wound på T4) samt så slår dom om alla ettor (dvs missar oftast endast på tvåor pga ws 7) och får scuttlers i grund samt så kompar de -2. Det är i mitt tycke för för lågt. 8 Stealers med toxin sacs gör väldigt mycket skada på en charge. -2 är för lite.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Jacke

Inlägg av Jacke »

n00bn skrev:Här är lite åsikter:
Swarmlorden kan gott ha mer minus. Den spöar abbadon i närstrid samt tillför armén massor med specialegenskaper och den har alla tyranid psychic powers och kan använda två per runda. Den blir ganska tålig när man ger den en guard eller två. -5 är alldeles för lite på honom.

Paroxysm gör en enhet sämre närstrid och helt värdelös på skytte i en runda. Ska du hoppa ut och rapidfirea nått och tyranten och sätter den magin kan ens enhet inte skjuta längre. Det är riktigt bra. -7 kan den ha om inte mer. Lash är -25 så det är mer än tre gånger så stor skillnad.

Hive Guards skjuter alldeles för hårt och tål alldeles för mycket att ha -3. Att de sitter på varsin cyclone missile launcher (med range 24” med ap 4 iofs) och kan stå utanför LOS gör att man behöver en riktigt mobil armé för att kunna nå dem och det blir svårt när de plockar en rhino i rundan. Man skojar heller inte bort T6 2wounds vilket gör dom i princip immuna mot instant death och väldigt tåliga mot småknatter. -5 minst per styck. Alla arméer är inte IG och kan ta autokanoner och mobila laser i massor.

Zoanthroper kompas också för snällt i mitt tycke. Att man springer runt med spelets just nu mest destruktiva vapen och en Styrka 5 ap3 blast samt en stomshield i grund gör -3 känns alldeles för lite.

Tex. ger 2x2 Obbar ger -25. 3 Guards och 3 Zoanthroper ger -18. Jag är inte övertygad att obbarna gör bättre ifrån sig på att plocka fordon och infanteri än deras tyranida motsvarighet.

Genestealers kompade -5 innan när de hade scuttlers, och feeder tendrils. Nu har kan dom ha toxin sacs (reroll to wound på T4) samt så slår dom om alla ettor (dvs missar oftast endast på tvåor pga ws 7) och får scuttlers i grund samt så kompar de -2. Det är i mitt tycke för för lågt. 8 Stealers med toxin sacs gör väldigt mycket skada på en charge. -2 är för lite.
Till skildnad från zoanthropes dör inte obbar av bolterskott, och de kan försvara sig mot det mesta i närstrid. Samt att de är bättre mot fotfolk, bättre räckvid o.s.v.

Stealers bör inte ge för kmycket minus, de har bara 5+ save nu, och de lider nått enormt av att inte ha frags. Chargar de SW/CSM i cover så dör ju hälften innan de får slå.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Obben tål dubbelt så mycket bolter skott på BS4 (36 mot zoanthropens 18) men dubbelt så få meltaskott (5-6 för zoanthropen 2-3 på obben). Plasmakanonen är bättre på infanteri än warp blast men warp lance är bättre på alla fordon. Zoanthropen är också 20 % billigare.

Angående genestealers så stämmer det inte. Jag räknar lite snabbt här: Om 8 stealers med toxin ballsacks (136 poäng) chargar 10 kaosare (150) i cover så slår kaosarna in 5 wounds (20*1/2*1/2). Det blir en sådär 1-2 kills. Sen slår 6 stealers in 12 wounds (6*3*1/2)). Det ger typ två rending och samt så fackar tre kaosare ur på grund av failade saves. Ett leadership på 6 kan man inte räkna med att klara och stealers har ju inte precis det lägsta initativet i spelet.

Jag känner på mig att jag har räknat fel nånstans.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

egge

Inlägg av egge »

Fast det där fungerar bara om motståndaren inte använder sina skjutvapen. Man måste åtminstone räkna med en rapid fire omgång på stealers (om än i skydd). Så det där scenariot, som aldrig kommer hända, är helt meningslöst att fundera på. Jag tycker Stealers är en stabil enhet men inte direkt bra. En enhet som outflankar är inte särskilt imponerande men kanske två bör ge lite minus.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

LordTengil

Inlägg av LordTengil »

och 5 wounds ger inte 1-2 döda genestealers. De har inte power armour.

Jacke

Inlägg av Jacke »

n00bn skrev:Obben tål dubbelt så mycket bolter skott på BS4 (36 mot zoanthropens 18) men dubbelt så få meltaskott (5-6 för zoanthropen 2-3 på obben). Plasmakanonen är bättre på infanteri än warp blast men warp lance är bättre på alla fordon. Zoanthropen är också 20 % billigare.

Angående genestealers så stämmer det inte. Jag räknar lite snabbt här: Om 8 stealers med toxin ballsacks (136 poäng) chargar 10 kaosare (150) i cover så slår kaosarna in 5 wounds (20*1/2*1/2). Det blir en sådär 1-2 kills. Sen slår 6 stealers in 12 wounds (6*3*1/2)). Det ger typ två rending och samt så fackar tre kaosare ur på grund av failade saves. Ett leadership på 6 kan man inte räkna med att klara och stealers har ju inte precis det lägsta initativet i spelet.

Jag känner på mig att jag har räknat fel nånstans.
Hur får du det till att det dör 1-2 stealers av 5 wounds när de bara har 5+? Det dör runt 3. Kvar har vi då om ingen skjutit på dem alls, vilket inte är omöjligt eftersom de får charga samma tur som de kommer via outflank. 5 stealers som har 15 attacker vilket ger 10 träff och 7-8 wounds. 1 dör av rending och 2 till av saves, alltså oavgjort.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag tycker mallen ser bra ut. kanske lite mer minus på hive guards och ännu mer plus för carnifexar..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar