Hjälp en färsking: Frågor kring närstrid

Regelfrågor och förslag på husregler
Badde

Hjälp en färsking: Frågor kring närstrid

Inlägg av Badde »

(Har på känn att jag kan råka ut för en utskällning för att jag inte sökt igenom forumet med ljus och lykta efter svar på dessa frågor)

Jag och kamraterna har börjat komma igång med spelandet och det blev lite väl tjatigt kring reglerna sist. För att förebygga det har jag tagit på mig ansvaret att bli paragrafryttaren i gänget. Sitter därför och lusläser reglerna för att få koll på saker och ting, men hur jäkla tjock åbäket till regelbok är så är det mycket som står oklart för mig. Är på banan med mycket men ni ska få hjälpa mig reda ut följande frågeställningar kring närstrid.

1. Visst kan flera av mina enheter deklarera anfall mot en och samma motståndar-enhet?

Motspelaren har möjlighet overwatch'a en gång fram till att jag låser in honom i närstrid. Dvs att han skulle kunna hoppa att overwatcha enhet 1 men overwatcha enhet 2, förutsatt att enhet 1 misslyckas rulla tillräckligt "charge distance". Om han avböjer att overwatcha enhet 1 och jag låser hans enhet med enhet 1 så nekar jag honom att overwatcha övriga av mina anfallande enheter?

2. Ny runda börjar och och två enheter är låsta i närstrid från föregående spelrunda. Kan jag deklarera anfall mot motspelarens enhet i denna närstrid förutsatt att jag kommer åt hans modeller som inte är "engaged" med mina modeller eller räcker det att jag får bas-mot-bas kontakt (dvs närsmta modell från min anfallande enhet till någon an hans).

Tack på förhand

Newyn

Re: Hjälp en färsking: Frågor kring närstrid

Inlägg av Newyn »

1: det är helt korrekt

2: man behöver komma in i baskontakt med en av motståndarens gubbar, spelar ingen roll om den är engengad eller inte.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Badde

Re: Hjälp en färsking: Frågor kring närstrid

Inlägg av Badde »

Tack för svar!

Skriv svar