Problemet blir dock ofta att man som insatt övertolkar en regel som kanske egentligen inte behöver en ytterligare tolkning.DHettNeck skrev:Så du menar att en person som inte spelar warhammer skulle vara bättre på att tolka reglerna än någon som spelat turnerings-spel i över 10 årRöde skrev:Ni "regelvrängare" glömmer en sak. Reglerna är skrivna för "vanligt" folk. Inte enkom för juridikstuderande m.m.
Jag läste upp stycket jag citerade innan för min sambo. Hon är ändå rätt vanlig. Därefter frågade jag henne helt enkelt hur många besvärjelser en level 3 magiker kan kasta per runda. Gissa svaret? 3.
Hennes uppfattning var dessutom att det inte ens finns något utrymme att tolka annorlunda. Dvs. raka motsatsen till Trögers ståndpunkt. Intressant.
Reglerna ska inte analyseras sönder och samman som om det vore lagtext. De ska kunna läsas och förstås av barn.
(Med regelvrängare avses i ovanstående post de som på engelska hade kallats rules lawyer.)Med sådana argument så tappar man lätt all trovärdighet. Det är som att säga i en domstol att din sambo tolkar lagtexten på ett sätt medans domaren tolkar den på det korrekta sättet men hävda att din sambo har rätt...
I just det här fallet kan det ju faktiskt vara så att eftersom det saknas ytterligare förklaring kan intentionen vara att regeln ska vara självförklarande, alltså så enkel som den ser ut vid första anblicket.