Fluff: Space Marine rekrytering och IG fanaticism?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
araphon1

Re: Fluff: Space Marine rekrytering och IG fanaticism?

Inlägg av araphon1 »

HeadWar skrev:Det enda sättet att skapa ny gene-seed är genom att plocka ut progenoid organs från en "vuxen" Space Marine, och sedan låta dem växa till sig till en full uppsättning med extra-organ. Det går förvisso att lagra gene-seed, och om ett chapter blir av med sitt lager så är det såklart dåligt, men så länge det finns Marines kvar så finns det möjlighet att få fram ny gene-seed. (Det kan dock hända att ett chapters gene-seed muterar så att det inte längre kan skapa ny gene-seed, och då är det chaptret såklart dömt att dö ut.)
Jo, jag vet hur man gör marines. Processen varierar ju lite mellan chapters, men grund principen är den samme. Plantera in organen och håll tummarna. Blood Angels kör dock en annan variant där man först tappar den blivande marinen på blod och fyller det med framodlat blod ifrån geneseed och väntar på att organen växer fram. Dock så vet jag i alla fall ett exempel, hämtat ur CSM codex, då ett chapter blir dödsdömt då World Eaters snattar all deras geneseed. Jag antar att det är därför de är så fanatiska med att hämta sitt geneseed från sina fallna bröder, för att det annars är dödligt för värden när geneseed extraheras? Har för mig att de hämtar det ifrån de två progenitor organen i nacken och bröstet, vilket inte verkar helt hälsosamt ens för en marine. Och varje gång de hämtar ett progenitor organ så har väl det alltid muterats lite? Det är ju i alla fall förklaringen till varför Blood Angels flaw ökar i frekvens och styrka. Har för mig jag läste i codex om en chaptermaster som strax efter heresy bestämde sig för att masskopiera chapterets geneseed vilket ledde till att mutationstakten ökade exponentiellt för varje ny kopia och hela geneseeden förstördes. En teori till varför marinesen blev så mycket svagare än sina primarcher är väl att kejsaren ju inte kunde ta all deras geneseed, då det skulle döda dem, utan bara tog en liten del.

Nog om det nu, det är inte hur en space marine blir till som jag undrar över. Det är rekryteringsprocessen, och även där har jag ju fått ett svar nu: Det varierar från chapter till chapter. Go figure :) Fluff ger sällan raka svar.
-Maybe we should meet the Tyranids in close combat, sir?
-Where in the eye of terror did you come up with a stupid idea like that?
-I just pulled it out of my ass, sir!
-Well, you'd better put it back in there, because it sucked!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Bara att läsa SM-codexen egentligen, lustigt nog. ;)

araphon1

Inlägg av araphon1 »

Zurken skrev:@araphon1

Nja, jag skulle nog säga att det skulle vara konstigt med en sådan dynamisk grupp. Storm troopers är ju faktiskt utbildade från barnsben till att bli det dem är.

Men som jag alltid brukar säga, låt aldrig fluffen begränsa dig. Skriv om! Hitta på! Modifiera! Gör din 40k-värld till det DU vill att den ska vara. Galaxen är enormt stor, så om du inte gör något brutalt otänkbart (och med en vettig förklaring så funkar nog även det med) så finns det säkert en plats för det i den "gemensamma" 40k-världen.
Ja, om de utbildas från barnsben verkar det du säger mer trovärdigt. Men jag tycker det verkar mer logiskt att de bara väljer de bästa av de bästa bland de som utbildas till guardsmen för att bli Storm Troopers. Aja, skitsamma. Jag kan kanske försöka skriva om så att de inte är Storm Troopers utan bara vanliga IG... Fast det är klart, då skulle de inte få den typen av uppdrag som beskrivs i berättelsen så... Äh, det får vara som jag redan skrivit, folk får knorra om de vill. Däremot funderar jag på om Ogryns och Ratlings är tillåtna inom Storm Troopers?
HeadWar skrev:Bara att läsa SM-codexen egentligen, lustigt nog. ;)
Det har jag gjort, både en och två gånger. Men de avhandlar ju som sagt mest Ultra Marines och deras rekrytering, och jag ville ha svar på hur det går till rent allmänt, och detta står inte i codex så vitt jag kommer ihåg just nu :) Men som sagt, den frågan är avklarad nu.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

jag kan rekommendera dark heresy spelet om du vill ha mer fluff, där står det rätt mycket.

ErikJohannesson

Inlägg av ErikJohannesson »

Dark Heresy, Rogue Trader, och framförallt Death Watch beskriver en hel del om världen. :)
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Alla chapters skickar en viss procentsats av sin gene-seed till Terra för kontroll och lagring, och det är från dessa lager som nya Foundings görs.

Den enda gången ett chapter inte får/har tillgång till någon som helst rekrytering (eller några andra resurser) är när de har gjort något riktigt dumt och skickas iväg på en Crusade (Tänk de som slogs på fel sida i Badab War, men ångrade sig mot slutet). Enbart om någon del överlever de hundra åren på resande/krigande fot förlåts de och får då en eller flera nya planeter att rekrytera från för att återställa sina krafter.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

araphon1 skrev:Ja, om de utbildas från barnsben verkar det du säger mer trovärdigt. Men jag tycker det verkar mer logiskt att de bara väljer de bästa av de bästa bland de som utbildas till guardsmen för att bli Storm Troopers. Aja, skitsamma. Jag kan kanske försöka skriva om så att de inte är Storm Troopers utan bara vanliga IG... Fast det är klart, då skulle de inte få den typen av uppdrag som beskrivs i berättelsen så... Äh, det får vara som jag redan skrivit, folk får knorra om de vill. Däremot funderar jag på om Ogryns och Ratlings är tillåtna inom Storm Troopers?
Logiskt eller inte så är fluffen rätt klar på den punkten. Stormtroopers är barn till högt uppsatta officerare och liknande. Om deras föräldrar dör tar Schola Progenium hand om dem och uppfostrar dem till Storm troopers. Så de tvivlar knappast på Kejsaren eftersom de har blivit hjärntvättade hela sin uppväxt. Och abhumans är inte tillåtna.

Om du ändrar till en squad grenadiärer eller veteraner istället så stämmer det bättre med befintlig fluff.

araphon1

Inlägg av araphon1 »

Mortarion skrev: Logiskt eller inte så är fluffen rätt klar på den punkten. Stormtroopers är barn till högt uppsatta officerare och liknande. Om deras föräldrar dör tar Schola Progenium hand om dem och uppfostrar dem till Storm troopers. Så de tvivlar knappast på Kejsaren eftersom de har blivit hjärntvättade hela sin uppväxt. Och abhumans är inte tillåtna.

Om du ändrar till en squad grenadiärer eller veteraner istället så stämmer det bättre med befintlig fluff.
OK, jag har som sagt bara läst IG fluffen i regelboken och lite ur 4ed IG codex. Då funderar man ju bara på vad mer det finns för enheter som går i förtrupp för armén eller bara rekognoscerar fältet utöver storm troopers. Jag vet att Snipers har Infiltrate, men det passar inte heller in på storyn jag berättar. Det enda skulle väl vara då som du säger att de är veteraner. Får väl hitta på en förklaring till varför de skickas på reko istället för folk som är anpassade för det, typ att de förlorat alla sina krypskyttar och Storm Troopers i senaste fältslaget mot Eldar och var påväg att hämta förstärkningar när berättelsen inträffade... Det skulle ju passa bäst in på karaktärerna och storyn nu när jag tänker på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Storm Troopers är förhållandevis få, så det är inte det minsta konstigt om en mera reguljär IG-enhet blir ivägskickad på spaningsuppdrag. Tar du veteraner stämmer det alldeles utmärkt, och med till exempel Forward Sentries och Harker så kan du få till det rätt ok regelmässigt också.

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Djävulens advokat Chaos Advokat säger:
Men är inte det här med gene-seed väldigt tveksamt om man nu jagar mutanter, då har man ju gått ifrån tanken om det rena orginalet. Alltså skillnaden mellan den radikala skolan (alla medel mot chaos är tillåtna) och den puritana (Burn the mutants osv."? Det är väll iof. lite jobbigt när the emperor är den starkaste wyrd som människorna har och utifrån det skapa en tradition som förfäktar chaos.

Alla är välkomna ut i warpen.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Skriv svar