Psykers till 7th ed

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Flogger

Re: Psykers till 7th ed

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
DarkMessiah skrev:Undrar vad dom får istället för +3 ld vid casting :)
Ingenting gissningsvis. Dom får nog nöja sig med bättre ld vid perils.
Högre Ld gäller bara vid psychic tests och perils är ett vanligt ld test så de är inte bättre än någon annan demon just nu.

Slaanesh prinsar blir nog skiten faktiskt då de kan skjuta med Lash.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Fenris

Inlägg av Fenris »

DHettNeck skrev:
Fenris skrev: Jag tror inte guide kommer nerfas till WC2 då den inte funkar i närstrid eller på blast/template vapen som prescience gör.
Varför skulle den inte funka på blasts? Har jag missat något i 7:th?
Du får inte re-rolla scatter dice bara för att du får re-rolla to hit. re-roll to hit != twin-linked.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Fenris skrev:
DHettNeck skrev:
Fenris skrev: Jag tror inte guide kommer nerfas till WC2 då den inte funkar i närstrid eller på blast/template vapen som prescience gör.
Varför skulle den inte funka på blasts? Har jag missat något i 7:th?
Du får inte re-rolla scatter dice bara för att du får re-rolla to hit. re-roll to hit != twin-linked.
Jodå. "Blast weapons and re-rolls" på sidan 158 i fysiska regelboken.

Däremot har de förtydligat att man måste slå om både scatter och 2d6. Så multiple barrage får inte slå om varenda efterföljande scattertärning.

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Fenris skrev:Eldrad får bägge runorna, som numer är grymt bra, högre ML gör att han normalt gör DTW på 4+ mot all utom Ahriman och ev den där 2 hövdade demonen. Eldrad är även ett reningsverk, då han kan återvinna det som spolas ned i WC'n, statistiskt får han tillbaks 1WC så länge han sular 3WC1 magier. Håller han sig till en disciplin så kan han sula hela 6 magier, dvs 2WC återvunna.

En vanlig farseer kan sula WC2 spells till WC1 kostnad med spiritstone of anath'lan, och sitter han på cykel eller är i en enhet så borde inte förlusten av hans invo save vara så stor.

Spökhatten gör dessutom demonologi lite extra intressant just för eldar :)
Uppenbarligen var eldar codexen skriven för 7th ed.
Jag tror inte guide kommer nerfas till WC2 då den inte funkar i närstrid eller på blast/template vapen som prescience gör.

Det kommer dock antingen vara mycket svårare att lyckas kasta magier än innan, (4+ a.k.a 50% istället för 2D6 mot Ld10 a.k.a 89%) eller så får man nöja sig med att bara kasta några få.

Det tråkiga är att man kommer behöva WC grunts undanstoppade i någon odödlig låda någonstans, eller utspridda i flera enheter.
Jag befarar att någon av de nya codexarna kommer ha superbilliga WC-grunts.
Vet inte hur du kom fram till 89% på LD 10, 11 och 12 är 3/36=1/12 =0,083 dvs nästan 92% får att träffa LD 10

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Mag-El skrev:
Fenris skrev:Eldrad får bägge runorna, som numer är grymt bra, högre ML gör att han normalt gör DTW på 4+ mot all utom Ahriman och ev den där 2 hövdade demonen. Eldrad är även ett reningsverk, då han kan återvinna det som spolas ned i WC'n, statistiskt får han tillbaks 1WC så länge han sular 3WC1 magier. Håller han sig till en disciplin så kan han sula hela 6 magier, dvs 2WC återvunna.

En vanlig farseer kan sula WC2 spells till WC1 kostnad med spiritstone of anath'lan, och sitter han på cykel eller är i en enhet så borde inte förlusten av hans invo save vara så stor.

Jag tror inte guide kommer nerfas till WC2 då den inte funkar i närstrid eller på blast/template vapen som prescience gör.

Det kommer dock antingen vara mycket svårare att lyckas kasta magier än innan, (4+ a.k.a 50% istället för 2D6 mot Ld10 a.k.a 89%) eller så får man nöja sig med att bara kasta några få.

Det tråkiga är att man kommer behöva WC grunts undanstoppade i någon odödlig låda någonstans, eller utspridda i flera enheter.
Vet inte hur du kom fram till 89% på LD 10, 11 och 12 är 3/36=1/12 =0,083 dvs nästan 92% får att träffa LD 10
Jag gissar att snake-eyes-perils ligger med i beräkningen. Man klarar det ju fortfarande, men det är enda förklaringen jag kan hitta.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Fenris

Inlägg av Fenris »

Mag-El skrev:

Jag tänkte det var 1/36 för 12 och 3/36 för 11, vilket skulle gett 4/36 = 1/9 alltså 88.888888% men du har rätt det ska vara c.a 92% chans.

Halvar

Inlägg av Halvar »

hur är det med mastery levels och warp charges? kan en level etta rulla en level två kraft? kan man kasta fler krafter än sin power level (force verkade vara en kraft enligt magikorten, stämmer detta?)
Ja' än't bittä'!

Fenris

Inlägg av Fenris »

@Ancalagon
Japp, du har rätt, jag missade det, märklig ändring dock, de kunde lika gärna gjort vapnen twin-linked då.

@Halvar jag har inte sett något som begränsar detta, force är en lvl 1 kraft som aktiverar hela enhetens forceweapons. Har man ett forceweapon så får man automatiskt den kraften utöver andra eventuella krafter man har. Antar att arméer utan psykers men med forceweapons får förlita sig på ett bra D6 slag till WC-poolen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Fenris skrev:@Ancalagon
Japp, du har rätt, jag missade det, märklig ändring dock, de kunde lika gärna gjort vapnen twin-linked då.
Det är ingen ändring. Har varit så hela 6:th också ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Rolig statistik! :D

Bild

Skriv svar