6th edition rumours

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Skulliz

Re: 6th edition rumours

Inlägg av Skulliz »

Mutt skrev:Transporter tillför väll inte någon mobilitet som det är nu heller? Om man inte räknar den konstiga extra-moven som man får när man embarkar eller disembarkar? (Ok, man får säkert 12 medans de som springer intill max kan få samma hastighet och i snitt bara rör sig med ca 80 % av fordonets hastighet, om de inte har fleet då de plötsligt blir snabbare än fordonet).

Det kommer helt klart att bli ett annorlunda spel, men att gnälla redan nu för att det inte är samma spel tycker jag är konstigt.
Mjae, alltså idag åker bilen 12" man disembarkar 2" och rapid-fire 12". Alltså har således bilar en total "bubbla" på 26", eller 20" om det handlar om melta. Samma räckvidd är svårt att få med bil-lösa enheter.

Långsammare fordon känns ju som en liten nerf på melta-suicide enheter faktiskt då de får 6" sämre räckvidd. Ser fram emot nästa edition :D

Dessutom blir ju bilar enklare att träffa med nya reglerna och cover är bara 5+ så även om tanks bara går sönder på 6:a blir det fortfarande enklare att "stun-locka" bilar än vad det är idag.

@Egge:

I agree to disagree. Det är klart att en rhino gör mycket mer än att köpa till två extra marines men jag tycker du ser på det på fel sätt... Det är lite som att bygga en lista med bara anti-infanteri vapen i och sedan beklaga sig över att tanks är för bra. Jag ser på transporter som ett verktyg i arsenalen precis som anti-tank och anti-infanteri vapen. Inte som en modell som i ett vakum ska jämföras med en space marine för att sedan bedömmas hur bra den är för sina poäng.

Är jag luddig eller förstår du hur jag menar?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Seregon skrev:Om vi dessutom tar i beräkning att fordon faktiskt var riktiga dödsfällor i 4th ED och blev extremt mycket bättre i 5th (med tillhörande ökade försäljning av fordonsmodeller) så kan man misstänka att de återigen kommer att bli sämre i 6th för att på så sätt öka sin försäljning av vanliga figurer då de flesta lär ha köpt på sig ett bra antal fordon vid det här laget.
Det där var en bra poäng. Alla marine spelare har ju redan rhinos. Så de kommer inte bli bra i nästa edition. Det som kommer bli bättre är det som ingen har idag.. vad är det som få spelar med till marines?
Förutom plasma pistols och guns som vi vet skall bli bättre..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Whirlwinds! Dom borde ju bli hur bra som helst i 6th då
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Mutt

Inlägg av Mutt »

2 marines kostar ungefär som 1 rhino. Så långt är vi överens.

2 marines, köpta till tacticls är scoring, det är inte en rhino. Dvs en rhino utan tillhörande marines är inte mycket att ha i en lista. Sedan är det även så att dessa 2 extra marines är egentligen, precis som med impar, bara extra wounds till de special eller heavy weapons som finns i squaden. Annars kan man jämföra med meltaguns till exempel. Ska man slå ut en land-raider är mycket oändligt mycket bättre att köpa en meltagun till 5 marines än att köpa 1 marine extra. Betyder det att en meltagun ska kosta oändligt mycket mer än 1 marine?

egge

Inlägg av egge »

I agree to disagree. Det är klart att en rhino gör mycket mer än att köpa till två extra marines men jag tycker du ser på det på fel sätt... Det är lite som att bygga en lista med bara anti-infanteri vapen i och sedan beklaga sig över att tanks är för bra. Jag ser på transporter som ett verktyg i arsenalen precis som anti-tank och anti-infanteri vapen. Inte som en modell som i ett vakum ska jämföras med en space marine för att sedan bedömmas hur bra den är för sina poäng.

Är jag luddig eller förstår du hur jag menar?
Jag förstår vad du menar. Saker och ting måste sättas i relation till vad de bidrar till armén som helhet. Jag ser det som att man har ett ursprungsläge. Du har några marines. Du kan köpa till vapen till dem och då du bör spela både mot fordon och kött så bör de vapnen som finns däri vara rätt ungefärligt prissatta rätt nära varandra. Min mening är att i ursprungsläget så skall vi faktiskt kolla vad saker och ting bidrar. En plasma kommer vara mer effektfull än en bolter men då den är begränsad så kommer man i flera fall skjuta på mindre optimala mål med bolters för att använda plasman. En rhino, däremot, kommer alltid ge bättre skydd, mobilitet och kan ibland kännas odödlig och för 35 poäng är det helt klart för lågt. Detta problem finns med väldigt många fordon. Detta hade varit rätt ok om poängen för anit-tank är billigare men det är dem inte. En laser i en devestator kostar lika mycket som en rhino och det är helt enkelt fel. Rhinon är för billig och samtidigt sätts poängen för anti tank för högt. Om rhinos skall fortsätta vara billiga skall de vara sämre än vad de är idag. De är helt enkelt för bra för sina poäng så länge vi har den nuvarande skade tabellen och antitank vapnen inte mer eller mindre är gratis.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

egge skrev:De är helt enkelt för bra för sina poäng så länge vi har den nuvarande skade tabellen och antitank vapnen inte mer eller mindre är gratis.
Bästa anti-tank vapnet i spelet kostar 10pts (5 ibland) och går i regel att köpa på alla FOC-slots i hela spelet.

Det är väll bara dina stackars Tyranider som måste slå sönder bilar i CC, fast å andra sidan är det ju bara transporter som åkt 7+" som är jobbigt att CC:a för hord arméer.
Dessutom då Tyraniderna i regel slaktar vad som sitter i en typisk transport är det balanserande imo att de måste krafsa sönder bilen först.

Kontentan: Jag tycker bilar är balanserade nu och att det ser ut som de förmodligen är det i nästa ed också

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Skulliz skrev: Bästa anti-tank vapnet i spelet kostar 10pts (5 ibland) och går i regel att köpa på alla FOC-slots i hela spelet.
10% betyder inte alla, det är 100% som betyder att det är alla. Men det är ok, alla behöver inte kunna räkna. :P
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Nefrums skrev:10% betyder inte alla, det är 100% som betyder att det är alla. Men det är ok, alla behöver inte kunna räkna. :P
Nu är du bara pinsam :P

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Mutt skrev:2 marines, köpta till tacticls är scoring, det är inte en rhino. Dvs en rhino utan tillhörande marines är inte mycket att ha i en lista.
En ganska märklig kommentar i mina ögon. Man kan göra en hel del med en rhino, till exempel saker som får en att vinna matcher. Eller är du ironisk? jag fattar inte riktigt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Mutt

Inlägg av Mutt »

Nej. Jag menar.att rhinon blir bra först när den har en tactical att köra runt. Dvs du betalar inte 35p för rhino utan ca 200p. Hade den varit utan marines hade den nämligen inte varit farlig.

Skriv svar