Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%

Antal röster: 70

egge

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av egge »

LillePer skrev:Jag håller med Egge om mycket men det finns 2 sidor på varje mynt, den bästa lösningen vore om Egge själv skaffade en 3+ armé och testa hur kul det är att charga 30 orker med 10 marines och förlora närstriden samtidigt som ork spelaren håller 2 objektiv med sin hord....

//Per som tycker att lagom trixande är roligt och utmanande
Jag skulle antagligen att det är mycket rättvisare att charga 30 orks och förlora än att charga 30 orks med en figur och vinna striden för att alla dem som ändå inte kan slåss måste flytta sig på världens dummaste sätt.
Jag tycker också att det är kul att trixa i närstrid, men jag tycker att gränsen mellan trix och fusk ligger nånstans där man börjar flytta gubbar bort från en närstrid. Det strider så uppenbart mot "no holding back" att det blinkar rött rakt genom ögonlocken.
Jag kan ändå förstå det resonemanget. Jag håller inte med då jag anser att punktlistan menar att om du ändå inte kan komma inom 2" med din förflyttning så måst du behålla coherency för din figur kommer ändå inte komma något steg närmre. Angående det där med att nidsen blir överkörda utav ETC tolkningen (här tror jag dock orks klarar sig rätt bra) och om man ignorerar punktlistan (som då straffar alla horder) och kör på no holding back så får Nidsen helt enkelt ta det. Men ingen skall övertyga mig om att samma tolkning hade skett om marine-spelare hade varit i minoritet. Elit arméer tjänar väldigt mycket på att köra antingen no holding back eller ETC reglerna jämförelsevis med hordarméer. Dock kan det vara så att flera utomlands spelar mer riktat åt no holding back som regeln som skall följas framför punktlistan varav orsaken till att jag missat Stealer-listornas effektivitet för regeln skadar alla tyranid enheter med lågt Ld.

Hur som helst är det bra att det tas upp i Sverige FAQ:en. Jag anpassar mig gärna efter vad dem säger. Men jag vet vad för husregel som kan komma gälla på nästa RydCon :wub:
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Halvar

Inlägg av Halvar »

HeadWar skrev:
Halvar skrev:men det är ungefär som att man inte skjuter med vapen som inte kan skada ett isst mål utan bara låter smältar'n/raketgeväret skjuta om det visar sig att målet får coversave (skyddräddning?) ifall alla skjuter. det är inte direkt någon som protesterar mot sådant "fuskeri", trots att det är mindre fluffmässigt logiskt. är helt på egges sida om att det kan vara fluffässigt logiskt att de som inte kan slå ställer sig i en taktiskt avgörande position istället för att bara springa hejdlöst "framåt".
Sidan 62: "do not count models that cannot hurt the vehicle."

Jag håller dock med i sak, reglerna är inte logiska eller realistiska.
ok, så pondera att det är en melta, en combimelta och tre bolters där melta+combimelta ser en ensam karaktär utan invosave i det öppna medans de tre resterande står bakom en bil. har någon någonsin tvingat marinespelaren att skjuta med alla tre bolters pga att det är så GW tänkt att man ska göra, eller tycker de det är ok om bara meltorna plus en bolter skjuter?
samma med ett heavy weapon med mycket längre räckvidd än bolters, ingen verkar klaga där om man bara satsar på tungvapnet.
Ja' än't bittä'!

Mutt

Inlägg av Mutt »

Nu tycker jag att argumenten har skenat iväg. Att argumentera vad som är verkligt spelar ingen roll här, gw har skrivit att man ska få max i närstrid men samtidigt att man ska följa en konstig punktlista och 1337-spelare har lärt sig utnyttja detta. Att jämföra med skytte är inte heller relevant då man inte måste skjuta alla sina vapen utan väljer fritt, ett alternativ som man inte har i close combat där man måste använda sina bästa vapen.

egge

Inlägg av egge »

Mutt skrev:Nu tycker jag att argumenten har skenat iväg. Att argumentera vad som är verkligt spelar ingen roll här, gw har skrivit att man ska få max i närstrid men samtidigt att man ska följa en konstig punktlista och 1337-spelare har lärt sig utnyttja detta. Att jämföra med skytte är inte heller relevant då man inte måste skjuta alla sina vapen utan väljer fritt, ett alternativ som man inte har i close combat där man måste använda sina bästa vapen.
Nej. GW har skrivit en ospelbar regel om att maxa modeller där man faktiskt inte maxar modeller. Sedan har de skrivit en perfekt punktlista som glasklar och perfekt spelbar. ;)
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Halvar skrev:
HeadWar skrev:Sidan 62: "do not count models that cannot hurt the vehicle."
Jag håller dock med i sak, reglerna är inte logiska eller realistiska.
ok, så pondera att det är en melta, en combimelta och tre bolters där melta+combimelta ser en ensam karaktär utan invosave i det öppna medans de tre resterande står bakom en bil. har någon någonsin tvingat marinespelaren att skjuta med alla tre bolters pga att det är så GW tänkt att man ska göra, eller tycker de det är ok om bara meltorna plus en bolter skjuter?
samma med ett heavy weapon med mycket längre räckvidd än bolters, ingen verkar klaga där om man bara satsar på tungvapnet.
Den regeln gäller bara när man skjuter mot fordon, dessutom är den bara relevant åt "andra hållet" från vad du pratar om. Man behöver inte skjuta med en modell om man inte vill (sidan 16).

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

egge skrev:
Mutt skrev:Nu tycker jag att argumenten har skenat iväg. Att argumentera vad som är verkligt spelar ingen roll här, gw har skrivit att man ska få max i närstrid men samtidigt att man ska följa en konstig punktlista och 1337-spelare har lärt sig utnyttja detta. Att jämföra med skytte är inte heller relevant då man inte måste skjuta alla sina vapen utan väljer fritt, ett alternativ som man inte har i close combat där man måste använda sina bästa vapen.
Nej. GW har skrivit en ospelbar regel om att maxa modeller där man faktiskt inte maxar modeller. Sedan har de skrivit en perfekt punktlista som glasklar och perfekt spelbar. ;)
Nejdå; det första utesluter inte det andra. För att ta biker-bilden som exempel är den fullt laglig och stämmer för bägge delar. Dels följer den punktlistan som beskriver i vilken ordning och enligt vilka regler man får flytta, detta har uppfyllts. Sedan säger den att ett maximalt antal figurer som kan slå, ska slå. Detta är uppfyllt iom att med den multipla chargen så är det bara två personer som inte kan slå, och med tanke på avståndet mellan modellerna så går det inte att förhindra att det är just två modeller som inte kan slå.

Allting hänger på huruvida man ska bokstavstolka "alla måste slå" eller låta spelarens strategi gå före och se "alla måste slå" som underordnad det faktum att man kan göra en multippel charge på längre avstånd än 5" om man lyckats positionera sig korrekt i movementfasen.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

För mig är det ointressant om det blir exakt maximalt antal engagerade. Knaset blir om man genom trixflyttande får in två istället för tio.

Enda gången det blir problem eller diskussioner med detta är när någon försöker använda semantiska regeltolkningar för att trixa till sig fördelar.

Även om det finns en taktisk färdighet man kan använda så som Egge beskriver på sin blogg tror jag det går emot den vanliga uppfattningen hur man hanterar närstrider och upplevs ibland som ostigt.

Jag tycker det är bra att Egge har genomlyst problemet, rent RAW är reglerna inkonsekventa. Och vill gärna att vi enas om en officiell lösning.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Jag tycker det är lite beundransvärt att det är sveriges enda riktiga Nids-spelare som belyser frågan och får mothugg såsom att han försöker osta. Fastän jag inte riktigt ser hur Egge-charges är bäst för Nids. Gaunts måste ju vara det mesigaste man kan hitta i hordeväg, som samtidigt inte alltid tycker det är så kul med Fearless saves m.m.. Personligen har jag varit betydligt mer sugen på att Egge-charga med saker som faktiskt överlever en minimerad charge med samtidigt vallar av, håller objektiv eller sköldar något annat. Men visst jag har fått en och annan Egge-charge i nyllet som inte kännts jätterolig. Orker på objektiv i närstrid så de inte går tankschocka m.m..

Men personligen lutar jag mer och mer mot punktlistan. Visst, den går utnyttja, men den är iaf konsekvent. Maximera HtH är löjligt luddigt.

Jag tycker nog det är mer problem med det hopplösa movet att försöka charga bort nån från ett objektiv, där har jag nog haft fler regeltolkningar gällande pile-in än hur nån chargar.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag är helt klart för egge-charges och spelar aldrig någonsin någon hordarmé. Det är helt enkelt roligare att spela när man kan göra snygga och taktiska drag, speciellt är det roligt att få till riktigt kluriga dubbel/trippel charges :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

DHettNeck skrev:Jag är helt klart för egge-charges och spelar aldrig någonsin någon hordarmé. Det är helt enkelt roligare att spela när man kan göra snygga och taktiska drag, speciellt är det roligt att få till riktigt kluriga dubbel/trippel charges :)
Med ETC förslaget kan man fortfarande göra det. Det enda skillnaden mellan ETC och punktlistan är att om man måste ta sig närmre. Det vill säga man får inte backa bort från fienden. Annars följer man punktlistan och får trixa hur mycket man vill. Tycker inte häller att det förstör för hordspelare om man vet att det är det som gäller. Med gants tillexempel så om du vill stanna inom synaps ha en modell 5" från synaps innan du assaultar. Kräver bara att man tänker lite tidigare.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Skriv svar