Jag skulle antagligen att det är mycket rättvisare att charga 30 orks och förlora än att charga 30 orks med en figur och vinna striden för att alla dem som ändå inte kan slåss måste flytta sig på världens dummaste sätt.LillePer skrev:Jag håller med Egge om mycket men det finns 2 sidor på varje mynt, den bästa lösningen vore om Egge själv skaffade en 3+ armé och testa hur kul det är att charga 30 orker med 10 marines och förlora närstriden samtidigt som ork spelaren håller 2 objektiv med sin hord....
//Per som tycker att lagom trixande är roligt och utmanande
Jag kan ändå förstå det resonemanget. Jag håller inte med då jag anser att punktlistan menar att om du ändå inte kan komma inom 2" med din förflyttning så måst du behålla coherency för din figur kommer ändå inte komma något steg närmre. Angående det där med att nidsen blir överkörda utav ETC tolkningen (här tror jag dock orks klarar sig rätt bra) och om man ignorerar punktlistan (som då straffar alla horder) och kör på no holding back så får Nidsen helt enkelt ta det. Men ingen skall övertyga mig om att samma tolkning hade skett om marine-spelare hade varit i minoritet. Elit arméer tjänar väldigt mycket på att köra antingen no holding back eller ETC reglerna jämförelsevis med hordarméer. Dock kan det vara så att flera utomlands spelar mer riktat åt no holding back som regeln som skall följas framför punktlistan varav orsaken till att jag missat Stealer-listornas effektivitet för regeln skadar alla tyranid enheter med lågt Ld.Jag tycker också att det är kul att trixa i närstrid, men jag tycker att gränsen mellan trix och fusk ligger nånstans där man börjar flytta gubbar bort från en närstrid. Det strider så uppenbart mot "no holding back" att det blinkar rött rakt genom ögonlocken.
Hur som helst är det bra att det tas upp i Sverige FAQ:en. Jag anpassar mig gärna efter vad dem säger. Men jag vet vad för husregel som kan komma gälla på nästa RydCon