TOKpåsk ris/ros

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Trulsante

TOKpåsk ris/ros

Inlägg av Trulsante »

Sådärja, äntligen var påsken slut för det här året, hoppas ni hann äta några ägg och tacka kristendomen som gett oss några extra dagar ledigt :)

Vad tyckte nu om helgen? Prata av er!

// TOK
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Simpilicious

Re: TOKpåsk ris/ros

Inlägg av Simpilicious »

Tack för en trevlig turnering!
Här kommer lite plus och minus:

-Dålig variation på terräng på många bord (stor kulle i mitten, lite TOK-väggar, burkar).
-Kändes lite wonky om båda spelarna valde samma mission, speciellt då båda spelarna valde slaughterpoints.
-Tråkigt att det nästan bara var marines till best painted även om många av dem var fina. Dock svårt att balansera variation och prioritera de bäst målade.
-Röstning av sportsman borde tryckas på hårdare... röstade alla? Det borde vara mera lättillgängligt än halvt gömt inne på TTO. Kanske påminna och berätta hur man gör på TTO för att lägga sin röst eller gå tillbaka till pappersformat som ligger framme tydligt.

+Frukost! Jätteschysst av er att bjuda på frukost.
+Intressant koncept för missions, det gjorde det mer spännande och taktiskt än "samma gamla vanliga" missions.
+TTO, jättebra som alltid!
+Subkompen fungerade bra, kunde inte se några större orättvisor i bedömningen av listorna.

Tokpåsken var definitivt det bästa sättet att spendera påsken, tack igen! :)
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Kul som alltid :)

+ 40k :)
+ Folket, denna hobbyn lockar fram det bästa i folk.
+ Allt det andra ni vet ni är grymma på. Frulle, kaffe, service och annat som man bortskämt förväntar sig.
+ Möjligheten att korrigera sin lista. Som jag förstod det var det ingen som gjorde det, men möjligheten att kunna göra det tog bort det mesta av min angst mot sub-komp.

- För lite tid att kontrollera listor. Nu framkom inget stort, men skulle det göra det så är det lite tight att korrigera detta dagen innan turneringen går av stapeln.

Terrängen:
Vill inte sätta detta som ett minus då jag vet ni jobbar med det. Lysande att de nu finns mattor på alla bord. Fantasisk investering! Bamse-kullarna är goa med.
Nästa steg som jag skulle önska mig ät att ni inför ngt som bryter mot det genomgående gråa temat. En-två bitar på varje bord som inte så gråa skulle höja upplevelsen.
Samt ruiner i flera spelbara våningar(ungefär en dread i höjd).
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Youndi

Inlägg av Youndi »

Min första turnering jag inte arrat själv men here goes.

+Folket. Roligt att träffa nya jättetrevliga människor och hälsa igen på dem jag minns från Horred.
+Uppdragen. Jätterolig idé med "bygg ditt eget uppdrag". Vad jag kunde önskat vore 7-8 uppdrag på 6 matcher så det blev ett riktigt val även i sista matchen.
+Frukosten. Jag kunde ju ätit hemma men att börja dagen med en trekvart tjöt innan första match var guld.

Inga minus vad jag kan komma på.

Tack till arr och alla motspelare.

Användarvisningsbild
Spell Familiar

Inlägg av Spell Familiar »

Min första pallplats och kvalat in till fin-SM. Jag är överlyckligt!

+ Lokalen (som vanligt) Ljust, rymligt och med sitta och chilla möjligheter
+ Frukost och stort tack för att man fick låna micron till nån soppa.
+ Spelarna som kom!
+ Brädspel på kvällen. Nästa gång tar jag med ett spel också.

- Terrängen har, som redan påpekats, utrymme till förbättring. Jag vill framför allt se lite fler nivåer på ruiner och sånt.
- Listkontrollen, när det nu kom så många glada nykomlingar kändes det extra viktigt att ha gett dem möjligheten att fixa sina små missar.
- Spelarna som inte kom. Jag vet inte, det kanske blev en marknadsföringsgrej eller så skrämdes många spelare bort av subkomp. Värt att tänka på om det skulle bli fler gånger TOKarna tar en för laget och fixar en turnering när en annan viker ner sig. Jag tror vi hade kunnat vara 10-20 spelare till.

Tack Hyllander och MC och Kjelle! :wub:
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Plus:
* Roligt med de olika uppdragen. Kul att det kunde bli en massa olika kombinationer. (Sen blev det dubblering 3/6 matcher för mig, men vad fasen...)
* Att det blev ett evenemang på påsken.
* Kaffe i kiosken. Bra styrka på det!
* Trevliga arrangörer, aldrig ett snett öga ens!

Minus:
* Terrängen. Här kommer en breakdown på det:
- Bergskedjorna i mitten på varje bord dikterar galet mycket vilka arméer som är bäst. Hypermobilt skytte som hoppar upp på bergsplattan och sen hoppar ned dominerar, åtminstone i de matcher jag spelade. LOS-blockers är jättebra att ha, men en enda stor är betydligt tråkigare än 2-3 mindre. Ofta blev det väldigt avvaktande spel tills någon tröttnade och burnade iväg.
- Bristen på skogar gör att du är dödens lammunge om du inte är cykel eller jinkande fordon. Enheter som väl tar sig över sagda bergskedja står sedan på en äng och undrar varför alla vapen pekar på just dem.
- TOK-väggarna ger väldigt lite till spelet. Särskilt L-formade väggar som bara stänger in och inte ger något annat är - återigen - bara bra för hypermobilt skytte. Mer ruiner! Ge oss lite 4+ cover som går att manövrera genom, inte runt.
* Subkompens spridning. Var det verkligen så att det bara fanns täckning för subkompsteg 1-5? Eller fanns det några Komp1-listor som var hårdare än andra? Kubnde vi ha haft mer diversifiering?
* Infon innan. Det känns som att "alla vet ändå det här, ingen idé att skriva ut det" inte riktigt fungerar när folk kommer från land och rike kring (eller åtminstone Borlänge) och har helt olika spelmetan. 1D3, Mysterious Objectives, vinstskalan, etc. Sedan tycker jag att det inte riktigt är samma sak när det å ena sidan står "mysturnering" och en annan deltagare fått besked om listbygge i stil med "gör en 17-lista, så får vi se var du hamnar". Då känns det bara som att jag är dum som gör en 19-lista för att jag vill spela en snäll lista. Och sen blir jag bara frustrerad när hårda listor äter den till mellanmål och jag får typ en tröstpoäng i kompdiff...
* Den uteblivna målartävlingen. I Best Painted var det FYRA Marinearméer av olika smak och så en Ork. Lite tråkig spridning, men är det de snyggaste så är de. Men den lilla tävlingen om den snyggaste individuella figuren kunde ha blivit jättekul. Låt alla som vill ställa upp sin snyggaste, ta sedan bort de utanför topp-10 snyggaste enligt er, låt oss rösta. Det kan ta tio minuter max.
* Hammer&Anvil. Ett sånt uppdrag räcker. Ge oss Quarter deployment eller nåt annat, för det är asjobbigt att hantera rent logistiskt.
* Min lista. Alldeles för kass för mitt skrala humör (som jag också försöker göra något åt). Omgång fem handlade t.ex. bara om huruvida jag skulle bli utplånad eller inte. Uppförsbacke och hagel... :( :evil:

Återkommer om jag kommer på mer.

Tack för turneringen!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Överlag var allting bra. TOK-arren håller generellt hög klass, men därför känns det också viktigt att påpeka saker som kan förbättras.

Saker som redan är bra
- Missionupplägget var kul. Jag tycker inte att det var några problem om båda valde samma. Det blev helt enkelt ett mer fokuserat uppdrag den matchen. Jag tror även att det är ett system som blir bättre med tiden, när folk vänjer sig lite mer. Exempelvis kommer systemet att påverka arméval, eftersom vissa arméer kommer att locka fram att få vissa val mot sig. MSU kommer t.ex. att få spela mer killpoints, vilket är något man måste tänka på när man gör listan. De olika uppdragen man hade att välja på kan säkert justeras något, men jag tyckte att de fungerade bra.
- Att man drog färre TO-kort om man höll objektiv var en kul variant. Även det tror jag kan bli bättre med tiden, när man tänker mer på det och kan börja använda objektiv för att "blockera" passager.
- TTO är som vanligt bra.
- Gratis kaffe och te är kanon. Att de dessutom hade fått sällskap av gratis frukt gjorde det hela ännu bättre.
- Högkomp! Visserligen insåg jag att mys är rätt hårt nu för tiden, men att inte tillåta listor under 17 gör att man ändå slipper de mest brutna sakerna.
- Subkomp, så att man slipper hålla på att mallopta.
- Som vanligt trevliga arrangörer.

Saker som kan förbättras
- Att Best painted för enskilda modeller försvann var en stor besvikelse. Jag hade ändrat om i listan och suttit och målat många timmar för det. Jag förstår inte heller varför den gick bort. Det var en jättebra idé och borde varit väldigt enkel att anordna.
- En del av informationen kom rätt sent. Jag hade t.ex. gärna skrivit ut all info om uppdragen, men kunde inte hitta den förrän precis innan turneringen, när jag redan hade åkt mot västkusten. Och jag som inte turneringsspelar så ofta längre hade gärna sett en lista över house rules/klarifieringar tidigare. Om ni fixar en lista över saker som "alltid spelas så" utan att det står angivet någonstans så underlättar den både för nybörjare och folk som inte spelar på turneringar jätteofta. Dessutom är det ett engångsarbete, då den kan återanvändas. Om det nu inte skulle komma en ny edition eller något... ;)
- Uppdraget där man börjar med massa Tactical objectives och sedan drar färre och färre är tyvärr riktigt dåligt. Det är väldigt mycket slump i det. Drar man dåliga kort runda ett är det väldigt svårt att komma tillbaka eftersom du i praktiken inte får discarda objektiv (det du slänger motsvaras av att du drar ett mindre varje runda). Drar man å andra sidan bra får du många nya kort och kan fortsätta att få massa poäng. I min match drog jag och motståndaren ungefär lika svåra kort, men det kan bli helt skevt. Jag inser att det är ett uppdrag ur regelboken, men det har enligt mig inget existensberättigande på en turnering.
- "Backbreaker deployment" (Hammer and anvil) är jobbig om man inte kan gå runt hela bordet och gynnar även vissa typer av listor. Som Serpent säger, byt ut en av dem mot Quarters, som är jättebra.
- Vissa av TOK-väggarna kändes rätt svårspelade.

Men som sagt, överlag en kul upplevelse (som vanligt)!
Stort tack för allt jobb ni lägger ner på det här!

Drejan

Inlägg av Drejan »

Riktigt rolig turnering! Tack för arrangemanget!:D

+ Mattor på alla bord!
+ Lokalen får väldigt många plus. Bra med sittplatser och nära till willys!
+ All service med frågor etc. hanterar ni mästerligt.
+ Väldigt bra helt enkelt.

- Det stora negativa var ändringen av målartävlingen. Jag vet inte varför eller när den ändrades men det är inte bra att ändra tävlingen helt och hållet på det där sättet. Nu är vi väl inte så många som satsar så mycket på målandet men ändringen var väl ekvivalent med att byta kompmall två dagar innan en turnering. För mig var det väl hugget som stucket och jag föredrar visserligen best painted army, men jag kan tänka mig att folk som satsat på en specifik modell istället för arméns helhet kände sig lite sura.
Simpilicious skrev:Tack för en trevlig turnering!
Här kommer lite plus och minus:

-Dålig variation på terräng på många bord (stor kulle i mitten, lite TOK-väggar, burkar).
-Kändes lite wonky om båda spelarna valde samma mission, speciellt då båda spelarna valde slaughterpoints.
-Tråkigt att det nästan bara var marines till best painted även om många av dem var fina. Dock svårt att balansera variation och prioritera de bäst målade.
-Röstning av sportsman borde tryckas på hårdare... röstade alla? Det borde vara mera lättillgängligt än halvt gömt inne på TTO. Kanske påminna och berätta hur man gör på TTO för att lägga sin röst eller gå tillbaka till pappersformat som ligger framme tydligt.

+Frukost! Jätteschysst av er att bjuda på frukost.
+Intressant koncept för missions, det gjorde det mer spännande och taktiskt än "samma gamla vanliga" missions.
+TTO, jättebra som alltid!
+Subkompen fungerade bra, kunde inte se några större orättvisor i bedömningen av listorna.

Tokpåsken var definitivt det bästa sättet att spendera påsken, tack igen! :)
Håller med om att det var lite tråkigt med nästan bara marines men jag tycker det skulle vara en riktigt dålig idé att kvotera in "sämre målade" arméer bara för variation. Skulle kännas väldigt orättvist.

Användarvisningsbild
Simpilicious

Inlägg av Simpilicious »

Kunna se sina sportsmans points i TTO vore kanske något? Jag vill gärna se vad jag fått totalt så jag kan försöka vara trevligare, jag jobbar på det! :)
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
Spell Familiar

Inlägg av Spell Familiar »

Simpilicious skrev:Kunna se sina sportsmans points i TTO vore kanske något? Jag vill gärna se vad jag fått totalt så jag kan försöka vara trevligare, jag jobbar på det! :)
Du är redan supertrevlig Simon. Ingen förbättringspotential. M
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Skriv svar