Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återigen!

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Jesusrosemus »

okej hmmm verkar som jag antigen har varit otydlig med infon eller så blivit missförstånd...


Men för att svara på en sak skrev jag redan i början att folk som är osäkra på sin listas hårdhet bör nog skicka in till mig för att dubbelkolla om det är okej.
ungefär hälften gjorde detta och redan där började jag be om förändringar.

Dessa listor som kommit upp dan innan eller samma dag har jag inte ens sett föreslås.. lite svårt att säga åt att den inte är godkänd om man väntar tills sista dan och lägga upp (känns ju rätt elakt som arrangör att vid det datumet säga att den inte är godkänd..

Men kanske jag som arrangör borde tagit tag i det hela redan då och sagt något(tyvärr lite sent nu så lär ju få bli som det blir)

Hoppas detta inte leder till allt för ledsna miner så får jag väll hålla detta i åtanke tills nästa år :/

Hur som får satsa på julglädje på plats och jag ser fram emot lite härligt spelande iaf :)
listorna har ju blivit klagomål om dom två senaste åren men kan ju tycka att förra året höll en sjukt grym stämning så jag kan inte se varför vi skulle ha en sämre stämning i år :)

Jochen
Inlägg: 120
Blev medlem: 13 jun 2010, 10:04

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Jochen »

Nä men alltså det är väl ingen great loss att säga åt folk att snyta sig om du tycker det är för hårt? Man får väl göra om sin lista och posta en ny om det är så illa?
Det är väl viktigare att du lyckas med din turneringvision än att listorna är i tid?
Eller missar jag nåt och det är dödsviktigt med listinskicket?
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Neth_Oni »

anledningen till att lämna in listor innan en turnering är ju för att kunna hitta fel och annat som måste ändras och i detta fall även om det är för hårt så är det ngn du tycker har för hårt är det väl bara att säga det? Inte som att man skulle få spela det allra hårdaste man kan komma på bara för att man lämnade in listan i tid och inte före. Om du hellre vill ha mer tid på dig, sätt inlämning av listor mycket tidigare ;)

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Jesusrosemus »

Hmmm ja isf så dom listor jag ser rakt av jag peronligen känner är för tok mongo bra så är det väll mattis och stefans lista.

Jag hade gärna sett ändringar i dom flesta listor (och hade jag varit mer aktiv hade jag nog säkert sett fler tydliga saker)

Nästa år kommer texten lyda som fölljande (listor skickas in till mig senast 2 veckor innan, därefter kommer jag säga bu eller bä, och riktlinjer kommer vara att alla ska försöka hålla sig till en 2-3 komp, jag kommer även hålla ett större öga öppet på eldar, tau, necrons, deamons och imperial guard. därefter när alla listor är godkända lägger jag upp dom på tråden)
Tror det skulle bli bättre och hade väll varit så jag skulle skrivit nu i år men men haft mycket fullt upp med annat med såklart^^

Hur som stefan och matti: jag skulle gärna se att ni ändrade och försnällade era listor en del.

Stefan: om du tar en kik på de andra eldar listor som ligger uppe så kan du nog se vart som är godkänt och endå kommer kunna ligga i den kompetativa kategorin.
Matti: Jadu redan när jag ser 2 vendettor börjar jag skaka lite men sen med 4 hydror, allt i kimeror, en leman russ och desutom (trodde aldrig jag skulle säga det men) en mobb i battlewaggon deff rolla i samma lista... Ork biten, leman russen och kanske en vendetta med 2-3 hydra hade jag kunnat gått med på.. då ligger det ändå långt i överkant med vad jag tillåtit på dom andra kan jag själv tycka.

Det är ju dessa ändringar jag själv skulle se för iår iaf (så kommer jag sätta ner ribban mycket lägre nästa år.)
Verkar endå som dom flesta har lagt sig som ni själv säger i en ganska kompetativ nivå och låter därför de andra köra sina listor som är uppe för det här året iaf.
Min lista, gnorgs lista, mattias lista och niklas lista känns nog som dom enda listorna här jag skulle säga är tokigt (nästan läskigt snälla) i jämnförelse så vi får väll se på plats vad som händer med oss Vi får väll ha en liten sido turnering för oss själva typ ;)
ingen av oss fyra kommer nog ändra lista pågrund av hårdhet eller liknande (och vad jag vet när jag pratat med 3/4 av oss känner nog vi oss inte lurade eller så heller) vi åker nog vad jag vet alla hit för en kul julturnering iaf :)

Men men nog om detta dessa ändringar listor vill jag se försn'llning på i år (ni kommer inte få några minus för sena listor eller så men vill ha in nya så snart som möjligt senast torsdag) Om någon känner att jag gör fel beslut eller tycker att ``meh Åkes lista är ju ungefär lika hård eller hårdare!´´ får ni väll hojta till men som jag ser det just nu är resterande listor ungefär i samma klass som varandra. Så detta kommer nog vara mitt final decission.

Smaug
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 dec 2012, 16:52
Ort: Falun

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Smaug »

Ingen av de listorna du vill ska ändra sig är cp hård. Speciellt inte Mattis som kompar in på 3. Det är din, Mattis och Nicklas lista som är mjukast. Sen ligger alla andra ungefär lika med Robins lista på topp i hårdhet.
Mats Weingård

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Bronson »

Seriöst? Mattis lista är 4e snällast av alla. Grejen med hans lista är att den är bra mot flyers och flygande monster. Hydror är kass mot markmål om du inte visste det. Angående min lista kontra den andra Eldar listan så är dom rätt lika. Mongo autarch vs 1 extra serpent och farseer på bike känns som en ok trade. Jag ändrar gärna i min om alla andra med hårda listor också ändrar. Jag vill då fan inte möta Chaos listorna eller Robins Tau med nåt mjukare. Kollar man LBK mallen ligger Robin, jag, Tobias, Mats och några till ganska lika.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Jesusrosemus »

Okej får återigen be om ursäkt på min bristande koll över hårdhet i det nuvarande metat..

Öhm drar då efter dessa förklaringar tillbaks mitt tidigare inlägg och säger att dom listor som är postade får ni spela helt enkelt.

Hårdheten i listorna får väll tills nästa år sänkas men detta år får det vara som det är helt enkelt jag tror som sagt ända in i det sista att vi kan ha en bra julstämmning iaf^^

Att tillägga dock en parantes inom killpoint missionet (tror dock inte det påverkar men så alla vet det redan nu)
Om man combat squadar räknas dom separat på killpoint tabellen, likadant om man kör combined squad och slungar ihop squads så kommer dom räknas som en grupp för poäng räkning och så.

Imobilized med minst ett weapon destroyed result räcker för halva poäng av ett fordon.
Dedicated transports räknas separat, alltså rhino är värt ett killpoint dens grupp (oftast) 2 killpoints, om den combat squadar 1 i två grupper.
Halva squads eller mer dödat så får man halva poäng för dom (obs! detta innebär att man får tänka efter om man ska combat squada då om 3 dör så får du ju full poäng för den halvan så folk håller koll på det)

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Bronson »

Enklast är att de med mjukare listor får göra om, om de vill. Men jag gissar på att varken Matti eller Nicklas vill ändra. Dom har vetat om vilka listor som kommer och valt att lägga sig på den nivå dom har. Jag håller dock Matti som en joker att ta hem det.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

EEJR92
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 nov 2013, 12:49

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av EEJR92 »

Hejsan

vi har packat iordning inför helgen och åker norrut idag. Vi är inte säkra på adressen till rollspelsklubben. Är det Sikvägen 14? Ni får gärna höra av er om adressen och kanske lämna ett mobilnummer åt oss att ringa på i värsta fall, om vi inte skulle råka hitta.
Mobil: 070-4854536
E-post: anders.rizell@jularbostugan.se
(Vi lämnar vår faders E-post eftersom vi antagligen inte kan komma åt våra egna uppe i Orsa.)

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Allain »

Jag har en fundering avseende sista uppdraget - det står att det är en infanterienhet som kan stänga ner objektiv. Innebär detta att troops i form av bike units inte kan det? Och hur tolkas infanteri , exkluderas jetpack och jump infantry?
Mikael Ek

Skriv svar