Varför behövs komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
sourpus

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av sourpus »

Röde skrev:Jag brukar ju inte göra någon hemlighet av vad jag tycker om komp-systemen.
:lol: jag tror det finns mongolesiska mattvävare som vet om dina åsikter om detta. ;)
Röde skrev:Jag tycker att kompen som den ser ut nu sparkar hårt temade arméer i skrevet.
det är inte meningen att trolla igång någon stor diskussion om det här nu, men som jag tidigare nämnt håller jag med om att detta är mallens svaghet. detta eftersom mallen (så vitt jag vet) är utformad efter två principer.
1: endast sakers hårdhet ska spela in hur det bedöms i mallen.
2: man förutsätter att spelarna utnyttjar saker till dess fulla potential.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Röde skrev:Jag får acceptera att det är det systemet som gäller på vissa turneringar och helt enkelt undvika att spela hårt temade listor vid de tillfällena.
Det stämmer. Kompmallen är mer eller mindre ett verktyg för att kallt beräkna effektiviteten per enhet, och kompstraffet är satt som om enheten utnyttjas till sin maximala potential.
Så kompen visar absolut inte hur hård listan faktiskt är, det är upp till listbyggaren att skapa synergier till minsta möjliga kompkostnad.

För ett par år sedan diskuterades det en del om "hårdhetskomp" kontra "rolighetskomp". Jag är visserligen mer för det kalla hårda (som mallen) än det mer fluffinriktade rolighetstänket, men nu tycker faktiskt till och med jag att fluffkompen kommit väldigt mycket i skymundan.

Det vore kul att alternera mellan kompfritt, mallkomp och fluffkomp. Allt är ballt på sitt sätt.

EDIT: eftersom det tog mig en evighet att skriva detta hann Björn skriva en del likadana saker som jag. jaja
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

egge

Inlägg av egge »

Jag tycker det är helt sjukt kul att ingen ens tänker tanken: "jaha, om en organisatör vill göra så och fixar ordning bord, terräng och lokal så får han väll sätta reglerna som han vill". Jag vet att ex Röde hatar komp men har aldrig hört honom säga "En organisatör skall inte få sätta dem reglerna han vill!" eller något liknande. faktum är att jag bara hört honom säga att han inte gillar komp och varför han tycker så. jag har aldrig hört honom säga att han inte tycker att arrangören inte skall ha kudos för att denne arrangerar. Och han är den som jag har hört mest som kompmotståndare.

Jag är så sugen på att spä på elden. Riktigt sugen... Skulle vara kul att allvarligt förklara hur det har fungerat med komp och hur det har gjort att turneringarna blivit så stora i Sverige, vilket jag tror är orsaken. Sedan kan man luta sig tillbaka och skratta åt alla kommentarer om hur dum man är för att man spelar som man vill.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

egge skrev:Jag tycker det är helt sjukt kul att ingen ens tänker tanken: "jaha, om en organisatör vill göra så och fixar ordning bord, terräng och lokal så får han väll sätta reglerna som han vill". Jag vet att ex Röde hatar komp men har aldrig hört honom säga "En organisatör skall inte få sätta dem reglerna han vill!" eller något liknande. faktum är att jag bara hört honom säga att han inte gillar komp och varför han tycker så. jag har aldrig hört honom säga att han inte tycker att arrangören inte skall ha kudos för att denne arrangerar. Och han är den som jag har hört mest som kompmotståndare.
Nu hängde jag inte med, riktigt...

Klart folk får arrangera hur de vill. Jag skissar själv på en sammankomst vi ska ha i Dalarna vad det lider där alla spelare kommer att få ut objektiv som är skräddarsydda utifrån motståndarens listor. Det blir lite pill, men roligt blir det (och kompfritt förstås).
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

plaguewolf skrev:.... så kom erat comp system på tal och ja posta en länk så våra liksinnade vänner över världen kan se hur det funkar. det blev totalt sågat och folk undrar hur vi kan spelar 40k i vårt avlånga land
Plaguewolf, jag är ganska säker på att det är mycket svårt att hitta spelare på stora forum som är riktigt bra. Riktigt bra spelare har mycket litet nytta av att diskutera taktik eller listbygge på ett allmänt forum, så finns inte där överhuvudtaget. Det är också ganska uppenbart av diskussionen att de starkaste kritikerna att de inte har full koll på spelet (att asscannon razors skulle vara mer prisvärda än multimelta till exempel...).

Vidare betyder "composition score" fluffkomp för de flesta utomlands. De har dålig erfarenhet av det och tror automatiskt att vår mall är något liknande utan att tänka efter.

För dig som inte varit med på en kompad turnering kan jag berätta att senast på DefCon delades kompsumman med 5, sedan justerades varje matchresultat med halva differensen. En riktigt "svag" lista på komp 60 som förlorade mot en "stark" lista på 30 kommer alltså kompenseras med (12-6)/2 = 3. (medelkompen på 1750 ligger förresten runt 40)
Ett resultat på 17-3 justerades alltså till 14-6.
Det är inte speciellt mycket egentligen, då skillnaden på desa två arméer är rejält stor. Jag har en känsla av att de flesta "forumkungar" som är "hatar" vårt kompsystem tror att den påverkar mer än vad den faktiskt gör.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

Riktigt bra spelare har mycket litet nytta av att diskutera taktik eller listbygge på ett allmänt forum, så finns inte där överhuvudtaget. Det är också ganska uppenbart av diskussionen att de starkaste kritikerna att de inte har full koll på spelet (att asscannon razors skulle vara mer prisvärda än multimelta till exempel...).
Så alla som uttalar sig på svenska40k är mediokra spelare? ^_^ (obs skämt)
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Simon Talltorp skrev:
Riktigt bra spelare har mycket litet nytta av att diskutera taktik eller listbygge på ett allmänt forum, så finns inte där överhuvudtaget. Det är också ganska uppenbart av diskussionen att de starkaste kritikerna att de inte har full koll på spelet (att asscannon razors skulle vara mer prisvärda än multimelta till exempel...).
Nej, vi är bara mediokra i allmänhet.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Inte Simon, han är helt grym på att skaffa lokal att spela i...

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

Jag är inte helt ensam ansvarig för detta, Lantto har minst lika stor del i det men tack iallafall :-)
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Simon Talltorp skrev:
Även om du skriver att du skojade, så vill jag ändå förklara mig, så att inte folk tycker att jag är en skitstövel. Med riktigt bra spelare menade jag sådana som är lika bra eller bättre än de som skrivit vår kompmall, och på grund av det kan komma med vettiga analyser av mallens utformning.

Vidare så menade jag med "allmänt forum" sidor som Warseer, Dakka, BoC osv. Sådana forum är såklart jätteintressanta och bra för att lära sig nya saker under den tid man utvecklas som spelare. Själv hängde jag på sådana forum i flera år, och lärde mig massvis. Dock fann jag efter att ha hängt en del med svenska spelare och på svenska forum att de stora utländska forumen ligger på en för låg nivå för att längre vara intressanta. Man kommer efter ett tag till en punkt då det enda som kan hjälpa en att bli bättre är att spela mot sådana som är bättre än en själv.

Det finns många skitbra spelare på svenska40k. Det är jag i allra högsta grad medveten om.

Skriv svar