plaguewolf skrev:.... så kom erat comp system på tal och ja posta en länk så våra liksinnade vänner över världen kan se hur det funkar. det blev totalt sågat och folk undrar hur vi kan spelar 40k i vårt avlånga land
Plaguewolf, jag är ganska säker på att det är mycket svårt att hitta spelare på stora forum som är riktigt bra. Riktigt bra spelare har mycket litet nytta av att diskutera taktik eller listbygge på ett allmänt forum, så finns inte där överhuvudtaget. Det är också ganska uppenbart av diskussionen att de starkaste kritikerna att de inte har full koll på spelet (att asscannon razors skulle vara mer prisvärda än multimelta till exempel...).
Vidare betyder "composition score" fluffkomp för de flesta utomlands. De har dålig erfarenhet av det och tror automatiskt att vår mall är något liknande utan att tänka efter.
För dig som inte varit med på en kompad turnering kan jag berätta att senast på DefCon delades kompsumman med 5, sedan justerades varje matchresultat med halva differensen. En riktigt "svag" lista på komp 60 som förlorade mot en "stark" lista på 30 kommer alltså kompenseras med (12-6)/2 = 3. (medelkompen på 1750 ligger förresten runt 40)
Ett resultat på 17-3 justerades alltså till 14-6.
Det är inte speciellt mycket egentligen, då skillnaden på desa två arméer är rejält stor. Jag har en känsla av att de flesta "forumkungar" som är "hatar" vårt kompsystem tror att den påverkar mer än vad den faktiskt gör.