Ris & Ros Lincon 2012

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Hoffa

Re: Ris & Ros Lincon 2012

Inlägg av Hoffa »

Nu har jag spelat min första och troligen sista 5:th turnering (med 6:th runt hörnet :D ).

Först får jag ju konstatera att jag inte gjorde galet som lade ner 40k i och med 5:th. Mina templars var verkligen så gimpade av 4:th/5:th skiftet som jag trodde. (Förstår nu hur all Wood Elf spelare känner sig i Fantasy.)

*Terrängen var överlag bra (utom på bord fyra, där det stod en 40 cm lång fästning placerad mitt i med trappor och avsatser och cover på ena sidan och en 8 tum slät vägg på andra sidan) :!:

*Arrangörerna var proffsiga och allt flöt smidigt. :!:

*Personligen gillar jag inte LBK mallen, den är skriven för att alla inte ska ta sina bästa val men när vissa böckers tredje bästa val är bättre än andra böckers bästa val så blir det skevt.

*Sättet kompen användes på motiverade inte till att spela hög komp, jag gjorde klart bort mig som kom med komp 0.

*Det är nog en kulturskillnad men ljudnivån var mycket högre än jag är van vid från fantasy turneringarna. Folk jublade, hoppade, tjoade och så vidare på att sätt som jag inte är van vid.

*Kan det göra något åt lottningen så att man inte möter samma codex för många gånger. Tre av mina sex matcher var mot GK vilket var en smula trist.

*Måste instämma i vad som skrivits om scenariona, Jag hade två 5-1 resultat, i den ena blev jag massakrerad och hade min landraider med squad kvar. I den andra 5-1 så var matchen jätte jämn men slutade ändå med på pappret stor vinst för motståndare pga utfallet av de allra sista tärningarna i matchen. I praktiken kan skillnaden mellan 3-3 och 6-0 hänga på några få tärningslag. Killpoints var bra där man behövde 3 mer än motståndaren för att vinna och jag tror de andra objektiven behöver något liknande.

Med detta sagt ger jag turneringen bra betyg

(Böterna och parkeringen är tyvärr inget lincon kan påverka, det är universitets parkering och de har de regler de vill och lär inte ändra något bara för att det är lincon)
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Äh, jag hade komp 0 och det var inga problem :)

Men jo, jag håller med om att om LBK-mallen ska användas ska den nog påverka mer, sjukt trist om en komp 0 får möta enbart komp 2-3 och inte få ut ngt av det

Utan att själv ha spelat några fantasyturneringar utan bara kollat på dem så håller jag med om att ljudnivån är högre men kan även komma av att det nästan aldrig är ens i närheten så många fantasyspelare på en sån yta men också av att spelets tempo är lägre. Men ljudnivån på 40k är inget jämfört med vad jag upplevt med "spelet som inte får nämnas" :P

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

Tyckte att det var en riktigt bra turnering.

Extra plus
-För att ni var snabba med att sätta upp vem som möter vem listor.
-6 matchet.
-Lättspelad Terräng.
-Inga rena killpoint matcher.

Små önskemål till nästa gång.
-Att man lottades mot någon med samma komp i första matchen. Efter första matchen så kvittar det, blir fel om man kör komplottning hela vägen.
-Att ni lade upp alla resultat här på svenska40k efter varje omgång.
-Då jag hörde något om att det var extremt jämnt i Best painted, så hade det varit kul att höra vem som kom tvåa och trea.

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Plus
Organisationen och administrationen fungerade bra på turneringen. Matchlottning kom upp snabbt och där var inga problem som jag ser det.
Överlag gillade jag uppdragen. Förr (och nu pratar vi år) så kunde man i mycket högre utsträckning fokusera på att skjuta ut fienden för att sedan tassa fram och sno objektiv sista rundan. Det går inte numera och jag gillar det starkt.
Terrängen tyckte jag var helt OK. Jag har spelat med värre om man säger som så. I mina partier kan jag inte säga att terrängen avgjorde slaget.
Lokalerna är bra, luften blir dock sur efter någon timme. Där var en nästan oanvänd lokal för bord 32-40 där man eventuellt hade kunnat avlasta de övriga salarna men samtidigt känner jag inte att det här är ett stort problem.
Deltagarna! Hade fem mycket trevliga matcher med sympatiska motspelare. Detta kan vi kanske inte ge arrangören cred. för men är värt att nämnas ändå. :D

Minus?
Kompmallen, typish. Min armé var gjord för att spelas på Gothcon där kompen var en stor del av turneringen. Jag hade ingen annan armé att peta in på "kort" notis och hade heller inget intresse att snabbt köpa och panikmåla ihop en ny armé. Helt objektivt: Jag hade inget att göra på den turneringen rent tävlingsmässigt. Detta förstod jag redan när jag läste kompmallen och armélistorna. Men jag tycker det är roligt att spela så jag valde att åka ändå och försöka ställa till oreda med mina gröna marines.
Nackdelen med LBK kompmallen är att många arméer blir lika. Ser jag en till Grey Knights Terminator med dubbla twinlinked autocannons med psybolts så spyr jag. :) Kompen är snudd på fri så att säga, så folk optar sina arméer på ett sätt som hade diskvalificerat de från deltagande i t.ex. Sydcon. Detta passar inte riktigt mig men det kan ju samtidigt vara kul för andra. Men om man ska köra en turnering med "ledig komp" eller vad vi ska säga, så kanske man skulle släppa kompen helt fri och låta detta vara en ren tävlingsturnering? Det hade kanske likriktad arméerna ännu mer men samtidigt känns LBK kompen som en dålig kompromiss mellan fri komp och komprestriktioner. Vi ska kanske inte hänga upp oss förmycket på kompen, det är en separat diskussion. Faktum kvarstår att du kan avstå denna turneringen om du anser att den inte passar din armésammansättning eller spelstil.

Detta är egentligen inget minus men ändå. Jag skulle i match fem möta arrangörsarmén. Men denna fanns tydligen inte tillgänglig. Nu råkade det här passa mig så jag sa att det var OK för arrangören att jag stod över matchen. Men samtidigt "får" ju inte det hända. Folk reser lång för att spela och har arrangören en arrangörsarmé för att fylla upp uddamatcher så måste bemaningen finnas där. Nästa spelare kanske det inte passar att stå över.

Det har sagts men sista matchen med objective spamingen var mycket för min hjärna i sista matchen. Det var snudd på omöjligt att hålla isär objektiven. Framförallt under sista matchen när hjärnan var lagom grötig.

Sammanfattningsvis tycker jag den här turneringen uppfyller alla krav jag ställer på en turnering och att arrangörerna har skött sig bra.
Förhoppningsvis kan jag delta även 2013.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag vill mest bara säga att jag hade jättetrevligt och håller med Snot i det mesta han skrev.
Skyfall med mishap hade stor potential att bli helknas.

Vad var det som "blev fel" med målningen?
Blev det inte -4 för att ha inlånade gubbar?

Hoffa skrev:(Förstår nu hur all Wood Elf spelare känner sig i Fantasy.)
Det var Wood Elves som vann på GothCon i år.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Jag håller med Snot i allt han skrev!

I övrigt tycker jag kompens påverkan var för stor. Men nästa gång torde det ju vara 6th och då är ju kompproblemet förhoppningsvis löst ;)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

speedfreek skrev:Jag vill mest bara säga att jag hade jättetrevligt och håller med Snot i det mesta han skrev.
Hoffa skrev:(Förstår nu hur all Wood Elf spelare känner sig i Fantasy.)
Det var Wood Elves som vann på GothCon i år.
Fast det var ju mycket pga av aktiv komp och en ganska snäll kompmall för WE ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

speedfreek skrev:Jag vill mest bara säga att jag hade jättetrevligt och håller med Snot i det mesta han skrev.
Skyfall med mishap hade stor potential att bli helknas.

Vad var det som "blev fel" med målningen?
Blev det inte -4 för att ha inlånade gubbar?
Nej, det blev väl vad det verkar ingen bedömning av hur arméerna såg ut. Vet dock inte om jag såg något som inte mötte kriterierna för målningen. Det delades heller inte ut några poäng för att rösta i BP, men alla röstade så det gjorde ingen skillnad för resultatet.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tyckte det var en riktigt bra och välorganiserad turnering, det enda jag saknade var sportmanship. Känns lite tråkigt att inte på något sätt uppmuntra ett trevligt spelklimat.
Alexander Merinen

Hoffa

Inlägg av Hoffa »

Två plus till.

*Motståndarna

*Tempot, som rostig och dålig på reglerna trodde jag att jag skulle få svårt att hinna klart matcherna men alla blev klara i lugnt tempo med gott om tid kvar. Som fantasy spelare är jag van att behöva spela mycket fortare också plus för generösa 90 minuters lunch.

Sist Ok jag förtydligar mig: Jag förstår hur Wood Elf spelare har det på okompat.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Skriv svar