Coalition of the Unwilling

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Willypold

Inlägg av Willypold »

Har precis reggat mig idag här för att jag har litet figurer jag vill göra mig av med, men när jag nu ändå är här kan jag ju presentera mitt evighetsprojekt "Coalition of the Unwilling". Det är väl närmast en Apocalypse-allians bestående av Imperial Guard, Space Marines och Blood Axes i kamp för att försvara en ökenplanet. Jag gillar att bygga och måla fordon mer än figurer, så det är väl inte så mycket arméstrukturordning på det här. Jag har åtminstone en komplett IG-pluton...

Färdig Ork Battlewagon

Bild

Samma vagn, andra sidan

Bild

Vagn nr 2 - work in progress

Bild

Och andra sidan till...

Bild

Gemensam uniformsstandard - litet work in progress här också, fler detaljer ska lyftas fram

Bild

En av tre killakans och min dredd

Bild

Ett weirdboy battletower

Bild

Och slutligen en buggy med en klassisk flamer

Bild

Det finns mer, men det behöver fotas först.

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

❤Underbart retro! Om något så ser toppen på Weirdboy-tornet ut att behöva mer kärlek, ser lite ofärdigt ut. Men vilken läcker armé! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Willypold

Re: Coalition of the Unwilling

Inlägg av Willypold »

Kul att du gillar mitt pyssel!

Det är snarare så att toppen på tornet råkat ut för litet våld snarare än brist på kärlek! Den korrugerade plåten är extremt tunn aluminium och bygget i sig är omkring femton år gammalt. Tornet var ett av de första jag byggde själv efter att ha satt ihop fordonen som följde med Gorkamorka. Det är egentligen frågan om två separata byggperioder - 1997 till omkring 2000 och därefter de senaste 4-5 åren.

Tornet består av ett underrede med GW:s larvband på en plåttäckt låda, ovanpå det en Triumph av 1960 års modell (skala 1:24 har jag för mig) och därefter ett scratchbyggt torn på en bas av Plasticard. Plåten kommer från Campbell Scale Models och är avsedd ursprungligen för modelljärnvägar i skala HO.

Flera av de övriga orkfordonen har ett tydligt Gorkamorka-tema eller är inspirerade av fordonen till Epic. Tornet hör definitivt till den senare gruppen, liksom en mekboy speedsta byggd på en polsk pansarbil från 20-talet. Gorkamorka-temat består sedan av speedstan (för att kunna zooma runt och hitta skrot i öknen), en bärgare byggd av en snattad chimera med trupputrymmet bak ombyggt till en rullande verkstad (för att kunna bärga fynden) samt ett scratchbyggt lowboysläp till en ursprunglig Gorkabuggy (för att få hem allt, så klart!).

Ursprungsfärgsättningen på de här var drybrushad boltgun metal på svart och sedan sönderrostade med hjälp av Rust-All, men jag lessnade till slut på det - fort att måla, men tråkigt och detaljlöst i längden. När Apocalypse gavs ut första gången (2007, tack, Wikipedia!) hade jag en tanke om att bygga en pansararmé med ett fordon av varje sort från IG, SM, Eldar och Tau och måla upp dem i samma ökenkamo och kalla det för just "Coalition of the Unwilling". (Det finns en realworldreferens här för den som roas av sånt...) Flera av marine- och IG-fordonen är klara, medan hittills två tausvävare aldrig blivit helt hopsatta. Vad som hände istället var att ökentemat rullade över till orkerna. De av de gamla fordonen som går att måla om håller långsamt på att få ny färg, men när det sker är litet sporadiskt. Mycket av hobbytiden de senaste tre åren har gått åt till bygget av ett Space Hulk-set med hjälp av gipsklossar från Hirst Arts (det kommer att få en egen presentation), så det är precis nyligen som jag faktiskt blivit klar (eller nästan klar) med de båda ork battlewagon.

Färgsättningen på de här ser ut som följer - grundsprejat med ökensandfärg från Army Painter följt av ett lager penselmålad Iyanden Darksun (numera Averland Sunset), utspädd. Detta följs av ett heltäckande bad med GW:s bruna wash (numera Agrax sedan bytet) följt av drybrush med Menoth White Base och Menoth White Highlight från P3. Menoth har samma nyans som Bleached Bone. WIP-vagnen ovan har tornet och dödsmördarrullen drybrushade, medan själva karossen visar hur Agrax ser ut på en Iyanden-bas. För övrigt ska kanske nämnas att - fotograferingen till trots - så ligger den egentliga färgnyansen mellan det litet gulare på den färdiga vagnen och det litet blekare på WIP-vagnen. Vitbalans är svåra saker! :-)

PatrikW

Inlägg av PatrikW »

Färgerna passar riktigt fint till orks fordonen :)

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

liksom en mekboy speedsta byggd på en polsk pansarbil från 20-talet.
Så jäkla Ork!

:mrgreen:
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

där är dom! :-) riktigt snygga grejer! instämmer med föregående talare, färgsättningen passar perfa t boyzen!

Willypold

Inlägg av Willypold »

Fortsätter med några till av orkvagnarna...

Någonstans strax efter releasen av Gorkamorka bytte jag bort mina Epic orks mot fler Gorkafordon, ett par byggsatser till Panzer IV och blandade udda saker.

Gorkamorkabuggy 1 med extra flak och predatortorn.

Bild

Gorkamorkabuggy 2 som kanondragare - besättningen är tänkt att vara ett gäng gretchin. Det här är alltså den ursprungliga målningen från 15 år sedan.

Bild

Gorkamorkabuggy 3 som ambulans till arméns painboy.

Bild

Gorkamorkabuggy 4 med lowboysläp - beskriven längre upp i texten. Gulfärgen och bläcket är pålagt, men är ännu inte drybrushad.

Bild

Polsk pansarbil #1 - mekboy speedstan som beskrevs ovan. Ska målas om och repareras.

Bild

Polsk pansarbil #2 - scorcha - ska också målas om och repareras.

Bild

Skyddad verkstad - bärgare byggd av vad som från början var en Griffon med sidopansar från den ena Panzer IV. Vad som inte syns på den här bilden är verktygen inne i verkstadsdelen - dessa kommer från den ursprungliga Ork Battlewagon från väldigt länge sedan. Bonuspoäng till den som kan identifiera övriga delar från den på de övriga fordonen!

Bild

Kommer inte ihåg vad den här saken kallades, men det är en uppskalad version av ett Epic-fordon, producerat någon gång under 90-talet. Detta var ett av de första orkfordon jag skaffade mig.

Bild

En gobsmasha ännu inte ens hopsatt tillverkad av någon sorts hårt gips (tror jag).

Bild

En Whippet som rullar baklänges tillsammans med en sovjetisk minrulle.

Bild

Coming up: Bilder på fordonen från Space Marines och Imperial Guard i Coalition of the Unwilling.

Willypold

Inlägg av Willypold »

Två bilder till...

Alla tre killa kans tillsammans.

Bild

Och dredden i lite annan vinkel.

Bild

Desertlord

Inlägg av Desertlord »

Hur snyggt som helst
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Den här tråden är ju alldeles underbar. (MÅSTE bygga Orks nån gång igen.) Snyggt jobbat!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Skriv svar