egge skrev:Så i nidsens fall gissar jag att det måste ske ett val. Antingen blir Troopsen för billiga eller monstren. Så vi testar med att först se om Troopsen blir för billiga.
Fast det innebär ju i sin tur att nid-listan som offrat hårdhet genom att ta få scoring enheter får oförtjänt låg komp och listan som har maxat med scoring för oförtjänt bra komp. Känns som att det inte borde vara helt omöjligt att få både monster och gaunts att ligga precis rätt i komp.
Desertlord skrev:Håller inte riktigt med där.
Du betalar en kostnad för veka scoring units även för Eldars och man behöver oftast fler scoring en typ Marines behöver då de dessutom dör som flugor.
Frågan var mer; varför betalar eldar och nids mindre för sina veka enheter än minst lika veka fire warriors, infantery squads och grots? Vad motiverar att dom får ta fler scoring per komp än andra arméer med veka troops?
Speciellt som eldar har tillgång till bättre transporter än tau, och nidsen är fearless känns det som att de snarare borde ha hårdare kompminus på sina troops än de andra 3.
EDIT:
svenska40k-konto skrev:Jag tar gärna grots för -2. Det är en perfekt för att hålla objectiv bakom den gröna linjen och kostar endast 40 pts. I en Tauarmé skulle dom däremot inte göra någon nytta.
10 Gaunts i en tyranid armé för 50 poäng utför också den rollen i en avancerade armé, och dom gör det förmodligen bättre, då de är tåligare och fearless.
svenska40k-konto skrev:Likrikta inte alla arméer, genom att titta på enhetsnivå. Chaos skall vara hårda, Tyranids stora eller små, SM lagom, Eldar fuskiga, Necron sega, Orker många och IG flest. Däremot skall olika listor vara lika hårda om dom får samma komp
Jag menar inte att alla saker som är lika måste ha samma komp. Kan absolut se att vissa saker är mer värde i vissa arméer. T.ex. är kanske en laser-pred viktigare i CSM än SM, då CSM har få annat med långdistans-antitank medan SM kan ta några 5:or marines med laser som fyller samma roll.
Däremot tycker jag att de ska vara befogat att
fundera över varför en CSM-raider ger samma minus som en SM-raider trots att den är sämre. Om svaret är att CSM har vettigare grejer att stoppa in i den så kan jag köpa att de ska ha samma (eller mer) minus, men finns det ingen bra sådan motivation känns det som det vore vettigare att sätta minusen i relation till varandra. Mallen är ju i stort gjord så också, t.ex. får alla preds samma minus i alla arméer, så varför skulle det då inte få att jämföra och fundera över om inte liknande troops i liknande arméer ska ha samma kompminus?