Blood Angels

Moderator: Kompmallsansvariga

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Blood Angels

Inlägg av cadelin »

DHettNeck skrev: Du har fel (eller spelar iaf fel). Det som dödar marines är dakka. Om man inte spelar sjukt konstiga listor.
Jag har ingen aning om hur ni spelar men det stämmer inte när jag spelar mina marinetäta listor. Det man är rädd för är pw i squader, plasma samt melta.
Och om detta nu inte är sant så varför ger alla dessa vapen minus i kompen?
Det bore isåfall logiskt vara hvy bolters som ger minus.

Min poäng är att marines har bland dom bästa medelsavet i spelet. Dvs du gearar med pw och plasma mot marines för mot tex orker och eldar behövs det knappt där räcker AP 4 gott. Så spelar iaf jag.
Dakka fungerar bra med men det är bara impguards som jag spelat mot hitintills som genererar tillräckligt med dakka för att smiska marines.

AP 1 och 2 samt no saves i närstrid är det hela spelet revolverar runt.

Exempel:
Gigantisk impguardblob (40) utan pw -> Kan man storma med 8 assaultmarines och vara hyggligt säker på att vinna tillslut
Gigantisk impguardblob (41)med pw -> aj aj nu måste man döda så många att pw inte kan stå och nöta ner dina gubbar.
Etc. Etc

Mitt förslag är:
-10 First blood chalice
-20 second blood chalice
-30 Third blood chalice

En är inte omöjlig att spela bort. En är inte omöjlig att döda. Dock så blir dom mycket bättre ju fler man har då man kan sprida sin bubbla till mer än ett objective eller quater.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Fast 40 guards går kanppt under hälften innan dom slagit ihjäl 8 AM (ingen har några PW), och då får AM chargen (utan att nån skjuter). Ett PW gör inte någon större skilnad i sammanhanget.

Tau är också rätt bra på att dakka bort SM :cry:

10*CSM/GH skjuter 2*plasma + 8*bolters. Är dom inte i cover dör 2 av plasma och 2 av bolters. I cover är dock bolters dubbelt så bra som plasman och melta ska vi inte tala om.

FNP + FC på valfri enhet är sjukt bra. Speciellt eftersom prästen inte äns måste hoppa ur sin LR utan kan supporta termosarna i tryggheten av transporten.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

cadelin

Inlägg av cadelin »

ja det är bra det är inte det jag argumenterar om, det är bra.

Men det är bara 6" dvs man kan bara vara på ett ställe samtidigt.

En är ok, två börjar bli brutet.

Edit: nej inte ett pw på en guardsman, men kom med 3-5 som det brukar spelas så går det sjukt snabbt neråt för assaultmarinesen istället för att det tar guardsen ca 4 cc faser att döda 8 marines. Skillnaden är att här skulle det ta dom ca 8 faser om dom hade FNP.

5 serganter och en kommisar med pw gör lika många wounds i rundan som 45 guardsmen. Om du sen gör samma uträkning mot terminatorer eller nåt annat med 2+ så gör dom dubbelt så många wounds. Så jag vet inte, känns som pw är rätt bra mot marines. Om man sen går till uträkningar mot powerfistar så gör dom mycket mer wounds än PW och där hjälper heller inte FNP.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Tittat i codexen igen. Brutet eller inte ska jag inte säga nåt om, men om man jämför med Nids och Varg-codexen är den fruktansvärt svår att misstolka iaf! :)

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Angående hur man dödar marines, som de här tråden verkar handla om, skulle jag säga att eftersom allt har coversave i det här nys spelet som kallas fifth edition så är skillnaden att skjuta ihjäl en marine och att skjuta ihjäl en ork minimal och att plasma eller melta skulle vara bra pangpang mot marines är fel. Plasma och melta är bra mot bilar, monster och terminators.

I närstrid är det en annan sak och där gör PW betydlig mycket med skillnad än vad låg ap gör på ett vapen.

Vad gäller prästen kan jag väl hålla med om att hans effektivitet inskränks rätt mycketg beroende på hur listan ser ut i övrigt och han skall ger mer minus om den innehåller assault marines, terminators, transporter, landraiders (esp!) eller tacticals och sedan mer minus utifrån kombinationer av dessa
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

cadelin

Inlägg av cadelin »

Tack

vad tror ni om karaktärerna då?

mephiston
dante
Astorath
corbulo
seth
Sanguinor
Lematres
Tycho

Enda som jag känner spontant är värd poängen är väl Meffe och Tycho dom andra är rätt kassa eller för dyra för det dom gör.
Lemartes är bra men då måste man spela med DC och det känns som fail.

Mutt

Inlägg av Mutt »

cadelin skrev: En är ok, två börjar bli brutet.
Man kan spela med EN lash, -25 är inte omöjligt att få in i en listan, två däremot är brutet och -50 är svårare att få in och fortfarande ha en bra lista i övrigt. Så med det jämförande är det inte omöjligt att sätta -25 på den.

Klart att det är svårare att få in en -25-enhet i en up-to-date codex som blood angels, där det verkar som att det mesta är top-of-the-edge och kommer att ge medel-över medel i kompstraff på det mesta.

Är det någon som är insatt i hur Blood Angels är sämre än space marines? För om de är bättre på vissa delar måste de vara sämre på några andra, annars blir det knasigt! (Fast det har ju hänt förr i GW-världen).

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

1. Inga av deras fordon har Search Lights, utan måste köpa till dem för 1 poäng.
2. Umm. Kommer inte på något mer.

cadelin

Inlägg av cadelin »

på rak arm:

Kassare karaktärer
Saknar combat tactics eller då chapter tactis som det blir med special characters.

Mutt

Inlägg av Mutt »

cadelin skrev:på rak arm:

Kassare karaktärer
Saknar combat tactics eller då chapter tactis som det blir med special characters.
Det är inte att vara sämre än space marines, det är att vara sämre än vulcan/lysander. Jag menar rena enheter, dvs det som kompas i mallen.

Skriv svar