Asplund skrev:Nuvarande lampa ser typ ut som ett lysrör, osäker på om det är det dock. Men när jag ska fota ser jag ett flimmer i visare och får oftast sjukt gula färger. Hade gärna sluppit det.
Flimret kommer högst sannolikt från slutartiden i kombination med att kameran gissningsvis har CMOS-sensor. Vårt nät går på 50Hz som bekant och väljer man en slutartid som går jämt ut med det så brukar det vara ok. Så kommer jag undan flimmer när jag filmar iaf eller när kamraterna fotar i vissa skatehallar med bråkig belysning.
Azaroth skrev:
Jag har en sådan. Har inte haft något som helst problem med skuggan. Är det så att du vill shade:a modellen baserat på ljuset?
För övrigt så älskar jag förstoringslampan. Bästa investeringen jag gjort till mitt målande.
Nej, det är väl att min bordslampa idag (gissningsvis i kombination med min mjuka belysning i köket) ger sådana bråkiga skuggor som faller precis där jag inte vill ha dom. Skuggorna lägger sig helt enkelt i vägen, samt att det blir svårt att se tydligt hur bra det bra man målat.
Tror jag skall försöka satsa på en "ring"-lampa med förstoring. Jag är ju väldigt grön i hobbyn så jag vill verkligen göra det så lätt som möjligt för mig själv för att skynda på inlärningskurvan. Tveksamt om jag använder förstoringsglaset men det blir säkert kul att prova och leka med. Bra stämning på forumet!