Köpråd: Lampa

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Köpråd: Lampa

Inlägg av Kaptenen »

Asplund skrev:Nuvarande lampa ser typ ut som ett lysrör, osäker på om det är det dock. Men när jag ska fota ser jag ett flimmer i visare och får oftast sjukt gula färger. Hade gärna sluppit det.
Jagade land och rike runt för att köpa dagsljusglödlampor just för att få realistiska färger på foton istället för gultonade.
Senare upptäckte jag att det fanns en inställning i kameran där jag kunde välja ljuskälla, tex glödlampa, och då blev färgerna rätt på bilderna. :)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Badde skrev:
Katarsis skrev:Jag försökte använda en sådan straxt efter att jag börjat med spelet. Det gick kasst. Jättesvårt att fokusera modellen och rejält irriterande att ställa om lampan varje gång man rörde på sig. Det kräver kanske bara lite tid att vänja sig vid men jag gav i alla fall upp ganska snabbt. Kanske att förstoringsglasögon fungerar bättre om man tror att det är ögonen och inte handen/penseln det är fel på.
Hade din lampa "ringljus" det vill säga att ljusröret/dioderna var ringformade? Om JA, hur upplevde du att skuggan föll på modellen när du satt och målade? Sett en del varianter på förstoringsglasvarianten, samtliga med LED vilket också är schyst då det slipper bli varmt.
Nej, det var en vanlig glödlampa om satt straxt intill förstoringsglaset.
Captaingallas skrev:Jagade land och rike runt för att köpa dagsljusglödlampor just för att få realistiska färger på foton istället för gultonade.
Senare upptäckte jag att det fanns en inställning i kameran där jag kunde välja ljuskälla, tex glödlampa, och då blev färgerna rätt på bilderna. :)
Clas Ohlsons har.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Captaingallas skrev:
Asplund skrev:Nuvarande lampa ser typ ut som ett lysrör, osäker på om det är det dock. Men när jag ska fota ser jag ett flimmer i visare och får oftast sjukt gula färger. Hade gärna sluppit det.
Jagade land och rike runt för att köpa dagsljusglödlampor just för att få realistiska färger på foton istället för gultonade.
Är oftast lat och fotar med mobilen, har inte hittat den inställningen där. Ska kolla en gång till för säkerhet skulle nu dock :-)

@Cavonius: Tack, ska kollas upp!

SWEPAINT
Kontakt:

Inlägg av SWEPAINT »

kjell o company har en "heffa" lampa för att lysa upp detaljer.
3 st lysrör i samma armatur. med standardlängd så det går att ersätta med en dagljuskälla.
http://www.kjell.com/sortiment/el/belys ... ing-p22412
dock ej med förstoring, men det går ju att ordna med nått på huvudet tex.
"Kraftfull arbetslampa för exempelvis skrivbord. Vridbar ledad arm för optimerad belysning av arbetsplatsen" enligt kjelle själv.

Azaroth

Inlägg av Azaroth »

Badde skrev:
Hade din lampa "ringljus" det vill säga att ljusröret/dioderna var ringformade? Om JA, hur upplevde du att skuggan föll på modellen när du satt och målade? Sett en del varianter på förstoringsglasvarianten, samtliga med LED vilket också är schyst då det slipper bli varmt.
Jag har en sådan. Har inte haft något som helst problem med skuggan. Är det så att du vill shade:a modellen baserat på ljuset?

För övrigt så älskar jag förstoringslampan. Bästa investeringen jag gjort till mitt målande.

pxpxpx

Inlägg av pxpxpx »

Tre http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60370183/ (köper du såna, köp med den tunga foten. Tar mer utrymme men den vanliga klämman för bordsfäste suger gubbpung) med tre stycken http://www.dagsljuslampor.se/lagenergi- ... c-149.aspx

Ger riktigt bra med ljus och blir inte varma. Drar inte så mycket ström heller.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Köpte en sån Ikea-lampa idag (samt beställde dagsljuslampa), men missade att det fanns en vettig fot. Attans.

Användarvisningsbild
speedfreek

Köpråd: Lampa

Inlägg av speedfreek »

Kräjsi måfferhåffers!

Badde

Inlägg av Badde »

Flimret kommer högst sannolikt från slutartiden i kombination med att kameran gissningsvis har CMOS-sensor. Vårt nät går på 50Hz som bekant och väljer man en slutartid som går jämt ut med det så brukar det vara ok. Så kommer jag undan flimmer när jag filmar iaf eller när kamraterna fotar i vissa skatehallar med bråkig belysning.
Azaroth skrev:
Jag har en sådan. Har inte haft något som helst problem med skuggan. Är det så att du vill shade:a modellen baserat på ljuset?

För övrigt så älskar jag förstoringslampan. Bästa investeringen jag gjort till mitt målande.
Nej, det är väl att min bordslampa idag (gissningsvis i kombination med min mjuka belysning i köket) ger sådana bråkiga skuggor som faller precis där jag inte vill ha dom. Skuggorna lägger sig helt enkelt i vägen, samt att det blir svårt att se tydligt hur bra det bra man målat.

Tror jag skall försöka satsa på en "ring"-lampa med förstoring. Jag är ju väldigt grön i hobbyn så jag vill verkligen göra det så lätt som möjligt för mig själv för att skynda på inlärningskurvan. Tveksamt om jag använder förstoringsglaset men det blir säkert kul att prova och leka med. Bra stämning på forumet!

Skriv svar