Du kan ju tänka så här; om nån random snubbe skulle beställa en Killer kan på TT nivå, och du skulle känna dig lite omotiverad, skulle du fortfarande måla de till samma standard som på bilden du postade?synthet skrev:Oj, vad det tog fart här!
Två kommentarer.
För det första, tack för de fina orden både om min målning och om mig själv:)
För det andra, ja TT är subjektivt lika väl som musiksmak, vilket godis som är bäst till vilket lag som borde ha vunnit SM i curling. Med det sagt vill jag också erkänna att ja, jag är extremt självkritisk i det jag själv gör. Det är en nackdel som jag är medveten om och dessutom arbetar med. Tyvärr lyckas jag inte vara tillräckligt objektiv i mina egna bedömningar varje gång. Men jag tror också här att övning ger färdighet. Här behöver jag också hjälp av er för att sätta mig själv i rätt perspektiv, vilket ni också ger mig. Tack folket på svenska40k!
Just ja, går det ens att enas om ett TT standard? eller behöver man ha en bedömningsmall (med exempelbild) till varje modell som finns för att göra den bedömningen enhetlig? Jaja, kanske fel forum för den diskussionen men tanken är intressant.
Vad har du målat osv idag?
Re: Vad har du målat osv idag?
Jag tycker din KK blev kanonfin. Önskar att jag själv hade ditt sinne för detaljer och weathering. Och om du sedan sporrar dig själv genom att undervärdera snarare än övervärdera din målning så att du strävar efter att bli en ännu bättre målare (går det ens?) så tycker jag att du gör rätt. Målningsstandard är helt individuell.
Kan du inte måla något i vitt? En White scar marine eller nåt liknande? Skulle vilja se hur pass bra du får till en sådan.
Kan du inte måla något i vitt? En White scar marine eller nåt liknande? Skulle vilja se hur pass bra du får till en sådan.
Tack aztaroth. Som jag ser det, klart jag kan bli bättre, det finns ofta nått jag själv tycker inte blev bra. Sen kanske jag är orimlig i min bedömning ibland, det kan jag erkänna men det är också en sak att träna på, ge sig själv cred ibland. den här diskussionen har fått mig att fundera jättemycket på mig själv och min målning, hur jag- respektive andra bedömer målning. Men det är en helt annan sak, den här tråden är fel forum för det.
Angående det andra, tja...någonting vitt säger du. Vet inte om jag har saker för att bygga en bra White scar, men jag ska rota i lådorna och se vad som finns.
Angående det andra, tja...någonting vitt säger du. Vet inte om jag har saker för att bygga en bra White scar, men jag ska rota i lådorna och se vad som finns.
Så vad kallas graden under TT då?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Jag undrar om det är Pär som börjar bli klok så här efter 30 eller om jag börjar bli knäpp, men jag håller med honom helt och hållet. Det som är TT för vissa är asbra för andra, det jag tycker är snyggmålning tycker andra ser konstigt ut... Som alla estetiska uttryck är målning en subjektiv sak.
Vad gäller comissionmålning så är det en extremt liten business i det här landet. Det betyder också att personer som är prisvärda och snabba får fler jobb, de som inte levererar det de lovat får färre - allt pga rykte. Den som försöker skjörta upp någon blir snabbt avslöjad (har sett det hända, sablar vad snabbt den killen tappade beställningar).
Självsanerande. Skitbra.
Återkommer när jag målat lite mer på min Comission för Piraten.
Vad gäller comissionmålning så är det en extremt liten business i det här landet. Det betyder också att personer som är prisvärda och snabba får fler jobb, de som inte levererar det de lovat får färre - allt pga rykte. Den som försöker skjörta upp någon blir snabbt avslöjad (har sett det hända, sablar vad snabbt den killen tappade beställningar).
Självsanerande. Skitbra.
Återkommer när jag målat lite mer på min Comission för Piraten.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Vad har du målat osv idag?
"Rätt fult"?Excessus skrev:Så vad kallas graden under TT då?
Gör det absolut inte fall du inte känner för det. Men om du har lust och tid så hade det varit häftigt att få se en vit marine från dig. Jag har alltid tyckt att du gör riktigt snygga weatherings och det hade varit intressant att se hur slutresultatet blivit för dig med en White scar/Praetor of Orpheus/White consul marine.synthet skrev: Angående det andra, tja...någonting vitt säger du. Vet inte om jag har saker för att bygga en bra White scar, men jag ska rota i lådorna och se vad som finns.
Jag trodde ju att jag målade TT, men då ska jag börja använda "rätt fult" istället...Jocke Rapp skrev:"Rätt fult"?Excessus skrev:Så vad kallas graden under TT då?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Jag tycker egentligen att hela standardbedömning med TT, TT+, TT++ och allt över och under ger en ganska skev bild av vad man faktiskt ska göra för jobb. Det viktiga egentligen är ju att beställaren är nöjd och har fått vad man önskat, samtidigt som det varit värt tiden och energin för commissionmålaren.
En sak som dock är väldigt klar, är att någon som beställt en KillaKan i TT standard och får den där i retur av Synthet ska vara förbannat nöjd med resultatet!
En riskfaktor när man har olika bedömning och referensramar på vilken standard som är vad jämfört med den som beställer ens tjänster, är att man gör sig själv en otjänst egentligen genom att måla för snyggt. Det kanske funkar med någon enstaka modell som t-ex en KillaKan, men tänk om samma person sedan beställer en armé med 240 skaven clanrats i TT och förväntar sig lika bra resultat som den Killa Kan som också var TT standard.
Avslutningsvis: Synthet, bra jobbat i vanlig ordning!
En sak som dock är väldigt klar, är att någon som beställt en KillaKan i TT standard och får den där i retur av Synthet ska vara förbannat nöjd med resultatet!
En riskfaktor när man har olika bedömning och referensramar på vilken standard som är vad jämfört med den som beställer ens tjänster, är att man gör sig själv en otjänst egentligen genom att måla för snyggt. Det kanske funkar med någon enstaka modell som t-ex en KillaKan, men tänk om samma person sedan beställer en armé med 240 skaven clanrats i TT och förväntar sig lika bra resultat som den Killa Kan som också var TT standard.
Avslutningsvis: Synthet, bra jobbat i vanlig ordning!
-
Claimh_Solais
Det var precis det jag syftade på med mitt inlägg , du formulerade dock det mycket bättreAncalagon skrev: En riskfaktor när man har olika bedömning och referensramar på vilken standard som är vad jämfört med den som beställer ens tjänster, är att man gör sig själv en otjänst egentligen genom att måla för snyggt. Det kanske funkar med någon enstaka modell som t-ex en KillaKan, men tänk om samma person sedan beställer en armé med 240 skaven clanrats i TT och förväntar sig lika bra resultat som den Killa Kan som också var TT standard.
har själv börjat köra med TT HQ och TT tropps just för att man inte ska tro att allt i TT blir samma standard
men det är en svår nöt det här med TT standard helt klart