VI

Har du hört det senaste från GW?
daskad

Re: VI

Inlägg av daskad »

Tycker att det är rättvist att köra allys, eftersom alla kan osta, och man kan välja mellan ganska många olika, så alla kan göra det ostigt.

Jag kommer definitivt tillåta det om inte reglerna är för brutet skrivna!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Blom

Inlägg av Blom »

Framför allt kommer man kunna göra coolare listor med lite allierade.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Xeed

VI

Inlägg av Xeed »

Hmm alla? Oreally? Nids är i vanlig ordning shaftade... :-)

Tist

Inlägg av Tist »

Blom skrev:Framför allt kommer man kunna göra coolare listor med lite allierade.
Alla här ju förvisso olika definitioner på "cool" men risken känns större för att om folk får ett verktyg för att plocka russinen ur kakan blir det mera russinburk än drömmar. :P
"Monochrome und minimal!"

...und Fluffmongo!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Missförstod jag allierade-listan eller kan alla arméer alliera sig med i princip alla andra? Bortsett från Tyranider då, som inte kunde alliera sig alls...

I teorin är allierade skitcoolt, eftersom man kan lägga till coola och passande enheter från ett annat codex. Men med tanke på hur tävlingsinriktad turneringsscenen är så är det inte så folk kommer att spela med det. Folk kommer att använda det för att fylla igen luckor i sin egen armé och ta de bästa sakerna från andra codexar. Iofs kan man säga att det balanserar ut spelet eftersom alla kan köpa grey knights, men jag vet inte riktigt om det känns så bra egentligen.

Sen ser jag framför mig en del väldigt tveksamma WYSIWYG-brott när folk försöker hävda att saker som ser ut att komma från deras armé egentligen är allierade. Typ att alla rifleman dreads, oavsett färgschema, blir Grey knight dreadnoughts.

Å andra sidan. Allierade har funnits i tidigare editioner också (2nd ed i codexarnam 3rd+ i form av daemon/witchhunters och kroot mercs) och har aldrig tillåtits på turneringar.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Jag känner mig högst tveksam till allierade och kanske även att köpa byggnader i tuneringssammanhang.

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Som sagt så kan man, såvitt jag förstått, inte köpa "vad som helst" som allierade, man måste köpa en HQ och en troops för att låsa upp EN Heavy/Fast/Elite slot. Således kan man inte bara "plocka russin", utan man måste betala för annat också, och då gäller det att se till att allting passar in i ens lista.

Sen vet vi inte ännu hur olika grader av allies fungerar och därför inte hur wargear från olika Codexar interagerar med varandra. Vi vet inte heller om man får sätta ICs från ett Codex i en squad från ett annat.

daskad

Inlägg av daskad »

Om det är som valross skrev kommer det inte vara något problem med det du skriver Montarion. Man kommer max kunna ha 2 psyflemen till sin armé, varav en är venerable. Och alla kan inte alliera sig med Grey Knights, inte chaos iaf!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Tist

Inlägg av Tist »

Så innan man kan ta en psyfleman måste man hitta nåt bra från gk hq och troops, tusan också...de som har så mycket skräp i alla choices. :P
Ah ja, dumt att måla fan på väggen innan boken är ute och regler lästa på riktigt, men jag har svårt att tänka mig att klimatet på turneringar skulle gynnas av allierade och byggnader.

Edit: även om GK då äntligen kan spelas som de borde spelas, som ett bihang till en imperial armé...inte som en egen armé. :P
"Monochrome und minimal!"

...und Fluffmongo!

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Visst är Grey Knights grejer bra, men frågan är hur bra de passar in i ett annat Codex.

Sen tror jag personligen inte att de arméer som för tillfället är starka tjäna så mycket på allies rent regelmässigt; Grey Knights har t.ex. redan Psyflemen, varför skulle de behöva Long Fangs när de dessutom måste köpa andra units som de kanske inte har något intresse av heller? Likaså IG: visst skulle det vara rätt gött att kunna ta TH/SS Terminators i en Land Raider som counter-charge-enhet, men när man måste betala poäng för Land Raidern, Termosarna, en HQ OCH ett Troops Choice så blir det rätt ovärt rätt fort.

Skriv svar