Regelföreträde - codex eller regelbok?

Regelfrågor och förslag på husregler
Valrosskorv

Errata and Frequently Asked Questions Documents 6th Ed ute!

Inlägg av Valrosskorv »

Visst skulle det vara löjligt att spela så, men enda anledningen att Power Weapons fungerar ÄR för att Power Weapons är en mer specifik regel och specific>general gäller.

Kerrai

Re: Errata and Frequently Asked Questions Documents 6th Ed u

Inlägg av Kerrai »

Fast boneswords är inte power weapons.. de gör dock att man inte får ta armour saves.. (vilket var vad diskussionen handlade om från början)

Och de är ju inte vanliga combat weapons, så således bör ju deras codex regler stå över regelbokens eftersom regelboken inte nämner något om dessa.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Givetvis fungerar Boneswords ändå, jag drog bara Power Weapons som exempel.

Xeed

Inlägg av Xeed »

Valrosskorv skrev:Regelboken säger att man inte får ta armour saves, Codex A säger att man får t.ex en 3+ armour save från Power Armour. Codex>BRB innebär att man inte ignorerar armour saves, annars får du inte din armour save och då skulle Codex inte >BRB.
:D hehe med sånna argument så kan man ju få igenom vad som helst... Det är ju uppenbart att codex trumfar regelboken det finns ju inget annat sett att spela.

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Xeed skrev:
Valrosskorv skrev:Regelboken säger att man inte får ta armour saves, Codex A säger att man får t.ex en 3+ armour save från Power Armour. Codex>BRB innebär att man inte ignorerar armour saves, annars får du inte din armour save och då skulle Codex inte >BRB.
:D hehe med sånna argument så kan man ju få igenom vad som helst... Det är ju uppenbart att codex trumfar regelboken det finns ju inget annat sett att spela.
Specific>general. Anledningen att Power Weapons fungerar är för att Power Weapon-regeln är mer specifik än armour saves. Codexar är nästan alltid (men inte alltid!) mer specifika än regler i regelboken, men som mitt exempel illustrerat fungerar det inte alltid.

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Jag vet inte hur du tänker men står det att en model har ett armour save så står det i regelboken hur armour save funkar och inte i codexen.
Sen står det det i regelboken hur Power Weapons funkar och så jämför vi dem i regelboken. Ditt argument är tyvärr urbota dumt och helt irrelevant.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Lägg ner denna skitdiskussion nu innan jag skriver någon dum post med personangrepp!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

DHettNeck skrev:Lägg ner denna skitdiskussion nu innan jag skriver någon dum post med personangrepp!
+1
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Nej! Fortsätt!
Människomat, till exempel spannmål.

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Mag-El skrev:Jag vet inte hur du tänker men står det att en model har ett armour save så står det i regelboken hur armour save funkar och inte i codexen.
Sen står det det i regelboken hur Power Weapons funkar och så jämför vi dem i regelboken. Ditt argument är tyvärr urbota dumt och helt irrelevant.
Och hur vet vi att Power Weapons gäller över Armour Saves? För att Power Weapon-regeln är mer specifik. Hade specific>general inte gällt så hade vi inte rent regeltekniskt vetat vilken regel som gällde.

Kul att se att det går att diskutera regler utan att bli påhoppad, det värmer verkligen.

Skriv svar